vad har du använt mer då?

Både gängtejp och sån där loctite. Tandtråd har jag inte testat.

Fördelen med linet tycker jag är att det går att justera i efterhand.

Är det nån som gillar gängtejp egentligen, eller varför finns den?

gängtejp är bra till små gängor och där man inte vill kladda eller riskera ha lin som blockerar inuti kopplingen.

Loctite kan du inte misslyckas med om du lät det härda fästa sig

Lin sväller när det blir blött och tätar därför bättre.
Med lin går det att skruva upp kopplingen lite grann om man behöver justera t ex 90-graders böj.
Det går åt mycket mindre lin än gängtape när man kopplar lite grövre dimensioner.
Gängtejp är bra till små gängor.
Och, nej jag jobbar inte som rörmokare ;-)

Blumbern skrev:
Jag kan satsa mitt liv på att dessa yrkesmän omkring dig inte ha någon som hellst erfarenhet av något annat.
Rörisar brukar i likhet med andra yrkesgrupper i byggbranchen vara sjukt konservativa. Finns säkert en hel hög som föredrar linolja. ;)
Förväntar mig ett lik snart då ;)

Den jag har bäst kontakt med har provat det mesta för att återgå till lin+pasta. Han har iofs bara c:a 10 års erfarenhet.

Gillar man snöret och det funkar så är det väl lika bra? Tätt är ju alltid tätt! ;)

Pastan är ändå ett måste för gamla kopplingar särskilt de av mässing har annars en benägenhet att "skära".

Sen kan man väl räkna såhär också om det tar mer tid att lina, lin är billigare och du tar betalt för tiden men inte linet så har du även en faktor där ;)

H
Blumbern skrev:
Kan någon berätta för mig varför lin ska vara så överlägset jämfört med Loctites
Varför skulle amerikanska miljöskadliga och hälsovådliga kemikalieblandningar med okänd nedbrytningstid på något sätt vara bättre än en välluktande oskadlig metod som bevisligen håller i 100 år och efter 60 år fortfarande går att lösgöra.
Om jänkarna vill göra pengar på onödiga produkter behöver man väl inte nödvändigtvis gå på allt dom vill sälja.

Vill man ex. låsa en skruv så fungerar idag det kinesiska anaeroba klistret precis lika bra som Loctite till en tjugondel av priser. Ingen rymdteknologi att framställa detta material.

Varför går araberna klädda i bomullslakan när det är 55 grader varmt. Varför drar dom inte ett lakan av amerikansk Terylene eller Nylon över skallen. Det borde ju vara modernare och jänkarna skulle tjäna pengar på det.
Ungefär samma frågeställning.

v-g skrev:
Förväntar mig ett lik snart då ;)

Den jag har bäst kontakt med har provat det mesta för att återgå till lin+pasta. Han har iofs bara c:a 10 års erfarenhet.

Gillar man snöret och det funkar så är det väl lika bra? Tätt är ju alltid tätt! ;)

Pastan är ändå ett måste för gamla kopplingar särskilt de av mässing har annars en benägenhet att "skära".

Sen kan man väl räkna såhär också om det tar mer tid att lina, lin är billigare och du tar betalt för tiden men inte linet så har du även en faktor där ;)
Överdrev kanske en aning, känner ju inte dina vänner :S

Ja alla är vi ju olika, mig kvittar det faktiskt om jag använder lin eller tandtråd, det jag ville utmana med den här tråden var det generella motståndet mot ny teknik i branchen, i synnerhet när ingen kan komma med konkreta argument. :)

holmertz skrev:
Varför skulle amerikanska miljöskadliga och hälsovådliga kemikalieblandningar med okänd nedbrytningstid på något sätt vara bättre än en välluktande oskadlig metod som bevisligen håller i 100 år och efter 60 år fortfarande går att lösgöra.
Om jänkarna vill göra pengar på onödiga produkter behöver man väl inte nödvändigtvis gå på allt dom vill sälja.

Vill man ex. låsa en skruv så fungerar idag det kinesiska anaeroba klistret precis lika bra som Loctite till en tjugondel av priser. Ingen rymdteknologi att framställa detta material.

Varför går araberna klädda i bomullslakan när det är 55 grader varmt. Varför drar dom inte ett lakan av amerikansk Terylene eller Nylon över skallen. Det borde ju vara modernare och jänkarna skulle tjäna pengar på det.
Ungefär samma frågeställning.
Även om diskutionen till största del har handlat om Loctites gängsnöre och inte dess gängklister har du verkligen en poäng när du nämner hälso- och miljöaspekten. det luktar obehagligt och man får direkt en konstig smak i munnnen. Många tycker lin luktar gammat häststall men jag tycker själv det luktar ganska gott på nått vis :P
Sedan får man väl tycka vad man vill om USA, Tyskland och andra industriländer med sina företag som mer eller mindre fått monopol inom marknader som ger en det man ser på hyllan i affären.
Du undrar varför ändra ett vinnande koncept, jag undrar varför inte, människans framsteg har nog alltid flankerats av ett gäng gubbar som satt och muttrade när någon uppfann elden, hjulet och jordbruket :)

nackdelar med lin och grå-klet:

man blir skitig som fan om händerna, skräpar ner, trasslar in sig i verktygen i lådan.

USA är ju verkligen framstående inom alla områden eller? Kolla på alla dessa avverkningsprogram ena idioten efter den andre med 50-60 och i bästa fall 70-tals-maskiner :rolleyes:

Linet luktar gott tycker jag, och som tidigare sagt så är pastan till största del en naturprodukt. Ren linolja funkar ju det med men blir knallhårt och sitter så in i ¤%#&, jag tippar tex på att när de byggde mitt hus så gjorde de så. :(

Linolja tycker jag är bland de bästa universalmedel som finns i tex färg är det ju svårslaget både i pris och funktion.

Jag tycker som sagt ovan att man gott kan använda det man gillar men lin+pasta är som också sagt en sedan länge beprövad metod och när man väl lärt sig tekniken går det både snabbt och blir ALLTID tätt om inte man har en rejäl skada på gängorna.

lordvvs:En sak man ska se till när man linar är att ha en bit papper att torka av sig på ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.