11 642 läst ·
8 svar
12k läst
8 svar
Dåligt tryck i dränkbar pump?
Köpte en billig dränkbar pump bl.a. för att pumpa ut vatten ur en nergrävd regnvattentunna för bevattning. Enligt etiketten på pumpen är specen 7500 l/h vilket borde ge ca 2 l/s (under vilka förhållanden vet jag inte), men hur uppnår man detta? För när jag kopplade in den så var det i stort sett inget tryck alls ur slangen, den klarar inte ens driva en vattenspridare. Går det att öka trycket och isåfall hur? Den är kopplad till en vanlig gardenaslang (3/8 antar jag), den första metern från pumpen till slanganslutningen skulle jag såklart kunna byta till en grövre dimension, typ 1" men gör det någon skillnad? Det är kanske inte kraftigare tryck i billigare dränkpumpar?.
Produkter som diskuteras: "vattenspridare"
Vattenspridare
Vattenspridare, eller sprinklers, är oumbärliga verktyg för att bevara och befrämja trädgårdens växtlighet under de torra månaderna. Oavsett om du har ett litet grönområde, en stor gräsmatta, grönsaksland eller blomsterrabatter, så har
Läs mer
7500 l/h gäller troligen vid 0 m lyfthöjd och inga förluster på sug och trycksida.
Hur mycket vatten ger pumpen om du bara låter den pumpa fritt ut i luften eller i en hink med så kort slang som möjligt.
Tror tyvärr inte du kan göra något för att få ett högre tryck
Hur mycket vatten ger pumpen om du bara låter den pumpa fritt ut i luften eller i en hink med så kort slang som möjligt.
Tror tyvärr inte du kan göra något för att få ett högre tryck
Skall prova att låta den pumpa helt utan slang i dotterns lilla pool för att se hur det ser ut. Jag förväntade mig kanske inga 7500l/min men med tanke på att den skall klara 6 m tror jag så borde den rimligtvis klara ett hyggligt flöde på knappt en meter, men visst sen tillkommer ett gäng meter slang och så vidare. Men med en grövre slang så bör man får bättre tryck i munstycket eller det gör man inte? @BR125 vet inte om det är en dräneringspump specifikt, en liten dränkbar pump för smutsvatten som man brukar kunna hitta lite varstans
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Du måste byta slang till minst 1 tum eller ännu hellre 1 1\4 tum som jag tror är max storlek som går på.
Med en vanlig trädårds slang ska du vara glad om du ens kommer i närheten av 1000 liter i timmen med det mottrycket det är in den förstrypningen du skapar på utloppet på pumpen.
7500 liter i timmer är vid 0 meter tryckhöjd och fritt blås ur pumpen utan slang.
Vid 1 meter tryckhöd med några meter 1 1\4 tums slang borde du komma upp i runt 5000 liter i timmen .
Med 20 meter 1\2 tums slang kommer man bara upp i runt 600 liter i timmen.
Med en vanlig trädårds slang ska du vara glad om du ens kommer i närheten av 1000 liter i timmen med det mottrycket det är in den förstrypningen du skapar på utloppet på pumpen.
7500 liter i timmer är vid 0 meter tryckhöjd och fritt blås ur pumpen utan slang.
Vid 1 meter tryckhöd med några meter 1 1\4 tums slang borde du komma upp i runt 5000 liter i timmen .
Med 20 meter 1\2 tums slang kommer man bara upp i runt 600 liter i timmen.
En länspump har bra flöde men dåligt tryck. Inte gjord för vattenspridare. Finns bättre pumpar till detta
http://www.jula.se/tradgardspump-53-l-min-800-w-137321
http://www.jula.se/tradgardspump-53-l-min-800-w-137321
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Missade det var till bevattning.
Ska du vattna med den så minst 3\4 tums slang.
Flödet blir runt 1500-2000 liter i timmen med 20meter.
Det funkar inte sätta på munstycken eller spridare utan ska du ha det får du köpa en pump som passar till det.
Ska du vattna med den så minst 3\4 tums slang.
Flödet blir runt 1500-2000 liter i timmen med 20meter.
Det funkar inte sätta på munstycken eller spridare utan ska du ha det får du köpa en pump som passar till det.
Ja jag inser väl nu att den inte är riktigt lämpad, det funkar bra att köra med en kortare slang och bara pumpa ut tunnan i rabatterna, ingen större tunna och ingen större trädgård. Jag köpte den egentligen för att ha den hemma den dagen källaren svämmar över, minns ju några år sedan då var det ju länsat på pumpar på byggvaruhusen när halva skåne stod under vatten. Själv hade vi 4dm i krypgrunden i sommarstugan. Hade hoppas på att kunna köra vattenspridaren också men det får väl vara. Tack för alla tipsen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden