3 891 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Vattenutkastare - skall rören "fordras" eller ?
Hej !
Från källarn i villan går två rör ut genom betongväggen, ( ursäkta att jag använder lekmansspråk här
), ett levererar vatten och det andra styr utkastarkranen (ventilen) - båda två går ihop å insidan av väggen i ett större rör där det sitter en förgrening. Nå - ventilen läcker rätt duktigt på insidan ( turligt nog över en kaklad del av tvättstugan med golvavlopp men iaf....) och jag inser att jag måste fixa en ny utkastare.
Min fråga: finns det något som talar emot att använda ett av de gamla hålen i väggen för den nya kastaren ?
Eftersom alla nya system har ventilen på själva utomhuskranen behövs ju bara en genomföring i väggen och det ena gamla hålet blir ju s.a.s. oanvänt. Hur tätar man sånt ?
Låter den gamla rörstumpen sitta i väggen, sågar jämns med på båda väggsidor och fyller igen med fogmassa eller liknande ?
Den nya rörgenomföringen; som jag kan tolka det ingår inget utanpåliggande rörmaterial eller skydd utöver själva kopparröret i de flesta vattenutkastarsatser som säljs. Är tanken att kopparröret i mitt fall ska ligga an direkt mot betongen i genomföringen - eller ska man ev. vidga hålet och "fodra" kopparledningen med något ? Hur tätar man runt röret på respektive sida. Något elastiskt material eller ska det cementeras ?
Tack på förhand om någon av Er finner tid och ork att svara i sommarvärmen. / Jörgen
Från källarn i villan går två rör ut genom betongväggen, ( ursäkta att jag använder lekmansspråk här
Min fråga: finns det något som talar emot att använda ett av de gamla hålen i väggen för den nya kastaren ?
Eftersom alla nya system har ventilen på själva utomhuskranen behövs ju bara en genomföring i väggen och det ena gamla hålet blir ju s.a.s. oanvänt. Hur tätar man sånt ?
Låter den gamla rörstumpen sitta i väggen, sågar jämns med på båda väggsidor och fyller igen med fogmassa eller liknande ?
Den nya rörgenomföringen; som jag kan tolka det ingår inget utanpåliggande rörmaterial eller skydd utöver själva kopparröret i de flesta vattenutkastarsatser som säljs. Är tanken att kopparröret i mitt fall ska ligga an direkt mot betongen i genomföringen - eller ska man ev. vidga hålet och "fodra" kopparledningen med något ? Hur tätar man runt röret på respektive sida. Något elastiskt material eller ska det cementeras ?
Tack på förhand om någon av Er finner tid och ork att svara i sommarvärmen. / Jörgen
Medlem
· västra götaland
· 80 inlägg
ett ord byggskum!! tätar hålet samt är elastiskt!
vill man vara petig och fixa en by the book-genomföring är det inte svårare än att man ska ha ett rör samma material som har dimensionen strax ovanför och sedan murbruk för att fylla igen resten. Men det här overkill, det görs när man ska igenom brandceller. byggskum funkar som sagt.
Byggskum räcker gott och väl, det viktiga är bara att röret på utkastaren inte får anliggning mot ett hårdare material tex betong. En sak att tänka på sen när du börjat använda utkastaren är att aldrig vrida kranen till stopp för då slits spindeln ut i förtid pga belastningen. Vänta till det sista runnit ur och straffa den ett kvarts varv så kan utkastaren fungera en livstid.
Ett litet tips bara.
Ett litet tips bara.
Klicka här för att svara