4 627 läst ·
11 svar
5k läst
11 svar
Vattentät genomföring av kopparrör?
Nu visste jag inte riktigt vart jag skulle lägga detta, så jag chansar på ... här.
Jag tänkte fixa en vedeldad poolvärmare som utgår ifrån en vattenvärmare i koppar.
Jag tänkte helt enkelt lägga en slinga med kopparrör i varmare och låta vatten pumpas genom värmaren.
Frågan är nu har jag går igenom värmarens vägg med röret (2 ställen), värmaren är ju fylld med vatten så det inte läker runt röret.
Finns det några lämpliga/bra genomföringar som blir täta eller måste man dra igenom röret och löda runt det så att det blir tätt?
Jag tänkte fixa en vedeldad poolvärmare som utgår ifrån en vattenvärmare i koppar.
Jag tänkte helt enkelt lägga en slinga med kopparrör i varmare och låta vatten pumpas genom värmaren.
Frågan är nu har jag går igenom värmarens vägg med röret (2 ställen), värmaren är ju fylld med vatten så det inte läker runt röret.
Finns det några lämpliga/bra genomföringar som blir täta eller måste man dra igenom röret och löda runt det så att det blir tätt?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Om du tänker på en vattenvärmare i form av en balja man eldar under så varför inte dra rören över kanten bara?
Protte
Protte
Jo det är klart att det går att dra röret över kanten. Förhoppningsvis är pumpen till Intex-poolen (3,6m i diameter) tillräckligt stark för att inte beröras av höjdskillnaden.
Hmm... hjälp!
Klor och koppar? Det var jag inte medveten om, är det ett riktigt problem? Vad händer?
Frågan är om en t.ex. polyetenslang fungerar lika bra som koppar, den leder ju inte värmen på samma sätt?
Bättre att byta till ett Intex Krystal Clean-system som nyttjar saltvatten? Eller är det något som talar emot koppar + salt också?
http://www.vattenbutiken.se/shop/?artnr=Sandfilter+S
Hmm... hjälp!
Klor och koppar? Det var jag inte medveten om, är det ett riktigt problem? Vad händer?
Frågan är om en t.ex. polyetenslang fungerar lika bra som koppar, den leder ju inte värmen på samma sätt?
Bättre att byta till ett Intex Krystal Clean-system som nyttjar saltvatten? Eller är det något som talar emot koppar + salt också?
http://www.vattenbutiken.se/shop/?artnr=Sandfilter+S
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Det är väl rostfritt eller plast som gäller. Använder du plast får du kanske ta till en längre slang. Plast är mera lättjobbad.
Pumpen kommer nog att klara det för det behövs ju ingen egentlig lyfthöjd när det väl kommit igång.
Protte
Pumpen kommer nog att klara det för det behövs ju ingen egentlig lyfthöjd när det väl kommit igång.
Protte
Det blir ett försök med slang.
Såg att Jula har en 25 meter avtappningsslang med innerdiameter 32mm vilket är samma diameter som originalslangen till poolen/pumpen så den hade varit smidig då den går att koppla direkt mot pump / pool.
http://www.jula.se/avtappningsslangar-125557
Räfflingen kanske inte är så bra, den isolerar förmodligen en del men förhoppningsvis går det bra när det är så pass mycket slang i värmaren.
Vad tror ni om en sådan?
Såg att Jula har en 25 meter avtappningsslang med innerdiameter 32mm vilket är samma diameter som originalslangen till poolen/pumpen så den hade varit smidig då den går att koppla direkt mot pump / pool.
http://www.jula.se/avtappningsslangar-125557
Räfflingen kanske inte är så bra, den isolerar förmodligen en del men förhoppningsvis går det bra när det är så pass mycket slang i värmaren.
Vad tror ni om en sådan?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Bilden är nog lite fel, i texten står <<Lätt flatrullbar PVC-slang>> och det betyder att när du stoppar ner den i värmaren så blir det bara veck som stoppar flödet. Den slangen ska användas helst helt rak. Det är typ brandslang.
Titta istället på sugslang från samma firma, den håller sig rund även om man lindar ihop den.
Protte
Titta istället på sugslang från samma firma, den håller sig rund även om man lindar ihop den.
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Jag var över till grannen som har en poolvärmare av aluminium, frågade lite skeptiskt men aluminiummet är legerat med några procent av något annat så den ska klara poolklor.
IB-svets mekar ihop dessa.
Protte
IB-svets mekar ihop dessa.
Protte
Förmodligen blir det alldeles för dyrt med alu + svetsjobb + frakt.
Sugslangen på Jula var förstås slut men de har en kortare slang på Classe, Avtappningsslang innerdiameter 32mm så den går direkt på pool/pump.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=133042892
Frågan är hur den klarar värmen.
Classe har ju också polyetenslang 32mm ytterdiameter för dito pengar men där tillkommer ganska många anslutningar, minst 8 st för att klara alla krökar. Inbillar mig att det inte är så bra med krökar heller, det måste ju öka motståndet (?) men det kanske bara är marginellt.
Classes avtappningsslangen på 15 meter var förstås slut även den, typiskt, men det skulle visst komma in mer på tisdag.
Sugslangen på Jula var förstås slut men de har en kortare slang på Classe, Avtappningsslang innerdiameter 32mm så den går direkt på pool/pump.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=133042892
Frågan är hur den klarar värmen.
Classe har ju också polyetenslang 32mm ytterdiameter för dito pengar men där tillkommer ganska många anslutningar, minst 8 st för att klara alla krökar. Inbillar mig att det inte är så bra med krökar heller, det måste ju öka motståndet (?) men det kanske bara är marginellt.
Classes avtappningsslangen på 15 meter var förstås slut även den, typiskt, men det skulle visst komma in mer på tisdag.
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Grannen pratade om 6 och ett halvt för värmaren.
Protte
Protte
Det blev en liten inhandling hos Classe idag, 20 meter polyetenslang ytterdim 32mm som ska ned i värmaren inkl. 2 st 90 graders kopplingar så jag får upp slangen rakt genom locket.
Därifrån kopplar jag in avtappningsslangen (32 mm innerdim) mot filter och mot pool.
Tänkte lägga distanser av tryckimpregnerat mot kopparkittelns sidor och botten samt lite distanser mellan varven av slang och förhoppningsvis klarar polyetenslangen och kopplingarna vattnets värme.
Eldprov imorgon.
Därifrån kopplar jag in avtappningsslangen (32 mm innerdim) mot filter och mot pool.
Tänkte lägga distanser av tryckimpregnerat mot kopparkittelns sidor och botten samt lite distanser mellan varven av slang och förhoppningsvis klarar polyetenslangen och kopplingarna vattnets värme.
Eldprov imorgon.
Klicka här för att svara