Hej på er!

Känner mig som den nybörjare jag är när det gäller hydroforpumpar.

Fick en frostskadad till huset (grävd brunn med rör) som använts för bevattning.
Köpte idag en näst intil identisk fast annat märke, en Selekta HN5893 från Harald Nyborg.

Manuelen är som kom och hjälp mig och dö, dvs som manualer ofta är till billiga grejjer.

Nåväl, jag behöver hjälp från er proffs att få igång eländet.

Man ska som första punkt pumpen med vatten genom påfyllnadslocket samt röret. Gjort.

Punkt 4 säger:
"Innan pumpen ansluts skall det vara mottryck i behållaren. Detta gör man genom att låta kranen rinna tills det inte kommer vatten. Samtidigt öppnar man det svarta locket på motsatt sida mot slangen, under locket finns en ventil (som till en bil). Här pumpar man in luft tills trycket ligger på mellan 1,8-2,0 bar.
Därefter bör trycket kontrolleras var 6:e månad (kom ihåg att alltid stänga av strömmen innan dessa kontroller).
Hydroforpumpen kommer inte fungera utan rätt lufttryck."

Jag fattar inte punkt 4 helt enkelt.
Kopplade en cykelpump med bilventil på ventilen, pilen indikerade då 2 bar. Samtidigt
visar visaren 0 i tryck. Hur man ska genomföra punkt 4 ovan är hänger jag inte med på.
Har inte en aning vad dom menar med "kranen".

Kan någon hjälpa mig förstå det steget så vore det uppskattat! :wow:

Länk till Instruktionsbladet som dock verkar vara ofullständigt jämfört med det som kom med pumpen.
http://www.harald-nyborg.se/pdf/sv/b_files/5893.pdf

Mvh
Daniel

Det verkar vara helt i sin ordning, du kan starta pumpen.

Det ska vara luft i gummiblåsan och trycket i den när resten av behållaren är tom på vatten ska vara 1,8-2 bar.
Tomt på vatten blir det om "kranen" dvs vilken kran som helst som du tappar vatten ur är öppen och pumpen avstängd.

Nu har du en "fjäder" som pumpen kan börja trycka ihop när den går och "fjädern" kan trycka ut vattnet när du öppnar kranen.

Får pumpen hicka, dvs startar stoppar startar då är det för lite luft i blåsan och då får man tappa ur vattnet ur hydropressen och kontrollera LUFTtrycket. Med vattentryck på är vatten och luft tryck lika oavsett mängden luft.

Protte

Vad de menar med att " låta kranen rinna" är att det inte skall vara något tryck på vattensystemet (efter hydroforpump) medan man justerar lufttrycket i hydroforkärlet. Det är alltså helt rätt med 0bar på sustemet som du har respektive 2bar i hydroforkärlets luftsida. Du kan nu gå vidare till punkt 5;)

PS jag läste inte igenom instruktionsboken innan jag postade svaret, men om det inte står med så bör du se till att det finns vatten fram till pumpen innan du driftsätter den. Enklast är att lossa sugslangen precis innan pumpen och fylla på tills det rinner över...

Tack till er båda för hjälpen. Jag gav mig på ett försök och kom halvvägs innan myggen blev för dj*vliga.
=/
Nytt försök imorgon! =)

Har ni all mygg där nere? Verkar som om myggen har skippat parollen "Vi flytt int" och dragit härifrån.

Protte

Vet inte om det är exceptionellt mycket då jag inte bott "milen in" från kusten innan. Är ovan vid mygg och när ett 20-tal surrar runt skallen, då är det för många för mig! :D

Har surfat runt en hel del för att hitta hjälp till min Hydroforpump men har gått bet fram tills nu. Så därför har jag en del frågor till den som känner sig manad.
Jag har tidigare haft problem att kunna suga upp vatten med nämnda pump från sjön (har funkat klockrent tidigare) men sen jag bytte sugslang till en från Claes Olsson för 399:- så har jag fått igång pumpen.
Dock tyckte jag trycket i den var dåligt, pumpade ca 30 liter per minut (3 vattenkannor på 1 min) och pumpen gick i ca 10 sekunder var gång för att sedan "självtrycka" vatten i ca 1 min. Pumpen är placerad ca 3 meter ovanför vattenytan och tappstället ca 2-3 meter ovanför pumpen men med ca 25-30 meter slang (32mm PEM-slang) mellan pump och tappställe.
Idag mätte jag upp mellan 2,6-3 Bars tryck vid luftnippeln, har dock läst nu att kranen ska vara öppen och pumpen avstängd för att mäta rätt - har för mej att jag mätt upp ca 1,2 Bar då - är det för lite?
Öppnade även locket till tryckregulatorn och började mixtra med den"stora" fjädern skruvade in muttern ca 15-17 varv vilket ledde till att jag fick bra sprutt i kranen men istället körde pumpen igång var 10-15:e sekund istället - är detta fel? Mätaren visade ca 50 Bar(?) när pumpen slog ifrån och startade igen vid ca 30 Bar. Riskerar jag att bränna pumpen? Hur skall den stora och lilla fjädern vara justerade? Pumpmotorn blir ju lite ljummen men inte jättevarm - fläkten funkar bra men vill ju att pumpen ska hålla.
Kanske mitt inlägg är rörigt men jag är tacksam för alla svar.....

C
50 BAR?! Jag skulle starkt rekommendera att du utrymmer byggnaden, om det värdet nu stämmer.

• Gilla
JohnAnchor
  • Laddar…
Får kolla, när jag tänker efter kanske det det ska vara ett kommatecken oxå, förstår att det låter orimligt.:)

Kollade igen och givetvis hade jag kollat fel, maxtrycket var 50 Psi eller drygt 3,5 Bar.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.