Vatten & Avlopp
MMR: Som jag trodde, men hur fungerar det då? Sätter jag bara en t-koppling där avloppsstammen kommer upp ur golvet istället för min 90-böj och fortsätter upp med ett rör för avluftning? och vacuumventilen var "gömmer" man den? skall man upp med den på vinden eller?
Patrick E: Kolla som sagt om du kan hitta tillverkaren av filtret. Olika vatten kräver olika sammansättning av kalk för att ta bort järn och mangan beroende på Ph-värdet på ditt vatten. För optimal funktion hos filtret kan det vara värt att göra en ny vattenanalys.
bumpaberra: Jag betalade 336000 för en platta(300 isolering) på 201 m2 inklusive golvärme och fördelare med skåp samt all annan VVS i plattan.
PST: Was that written with some sort of auto-translate function from english ? Try plain english directly, we might understand it better that way..
cheetah1: Shunten påverkar inte varmvattnet, shunten styr värmen ut på element/golv/vad man nu har.
zeilo: Halloj Om avlufningsröret har frusit(mitt har det) kan man hälla ner kokhett vatten genom röret eller? Mitt problem är att det 'blåser' från renshålet i avloppsbrunnarna i tvättrummet och duschen. Luktar inte hallon precis. Märkte nyss att jag hade ca 30 snö på avluftningsröret + en massa is i röret(propp). Har tyvärr ingen 'hatt' på röret!
Jenzza: Teknikhandboken är mycket bra, Innehåller även en hel del om säker vatten.
BAS: Varje gång det fryser så expanderar röret. Efter några gånger går det sönder. Jag brukar blåsa ur rören mycket noga innan vintervilan
prototypen: Något åt detta hållet men inte så darrigt som bilden blev. [bild] Protte
drakhenke: [citat] låter som en mycket bättre ide, risken är att du sätter en skruv eller ett borr i slangen när du sätter upp krokar eller liknande om den ormar sig igenom väggen, man skruvar ju mycket mindre i ett tak!
Totta: Nej, sitter lågt. Egentligen är det inte per def ett expansionskärl utan det finns en pump som sen tar vatten ifrån kärlet och bygger trycket i rören. Det är alltså mer att likna vid en tunna.
mickael88: Tack för hjälpen. Det löste sig med att jag unslöt slangen som ska sitta på inan den går ner i marken cirka 20m lång och på den satte jag en värme kabel på undersidan och blåste på med 3bar tryck med hydrofor. efter en natt så funkar vattnet igen =) Vattnet blir ju rätt varmt av en sådan frost vakt. antar att vattnet har tryckt på isproppen och löst upp tillslut. Mvh Micke
JOW: Och med stor fräs menar jag inte storleken på maskinen, utan stålet, hehe
Nimajneb: Högtryckstvätten med en avloppsrörsspolslang på 10-20 meter löser nog upp dina fettproppar. Du skrev inte hur du rensat men eftersom du sa att några meter var fritt så antar jag att du kört med något rensband eller liknande. Ett måste för varje husägare
pappan: Hade i princip redan bestämt mej för att köpa en Oso rostfri beredare. Tills jag läste denna tråd. Vi har surt vatten, ph c:a 6-6,5. Om man läser på tillverkarnas sidor ska en rostfri då vara ett bra val om kloridhalten är låg. Blir mest orolig över BR 125:s inlägg, där vattnet verkar vara ung. lika surt som vårt. Br 125, vad har du för kloridhalt? Vi har 32mg/l Henris haveri kan
carax: Hur mycket bör man budgetera för VVS för ett nybygge ? 2-plan, 185 m2 (boarea) och golvvärme våning 1 och radiatorer våning 2. Badrum på båda våningarna. Varierar kanske lite beroende på var i landet man bor men mellan tummen och pekfingret kanske man borde kunna få fram i detta forumet. + Fjärrvärmemodul. Vad tar en VVS-firma för detta ?
alen: Tippelitopp och bra synpunkter! - avvaktar nog med att peta in varma slangar under trägolvet. Pengarna satsas istället på 1; energiglas i innerrutan, 2; tilläggsisolera golvet underifrån, 3; kontrollerar vindtätheten på den blåsiga fasaden. Tack för denna lilla betraktelse av det kalla golvets förbannelse
Avemo: Jag har sett på flera ställen att det kan bli avlagringar i toaletten utan vattnet smakar dåligt eller missfärgar dusch och diskho. Det kanske kan vara rören också, men utifrån det du beskriver låter det för mig som att det skulle kunna vara fel på inkommande vatten. Erik
b8q: Vad jag har förstått så är "vertikala" 90-gradersböjar inte lika benägna att få stopp som horisontella. Och så finns det ju 90-gradersböjar med en större kurvradie också, jag kommer att köra en sådan "vertikalt" för att ersätta den gamla gjutjärnsstammen (som haft en 90-gradersböj i 67 år utan problem).
Hector: Har inte kollat om vattnet försvinner el bubblar i brunnen när man spolar där uppe, ska prova ikväll. Testade att hälla i ett par spänner med vatten igår kväll och märkte att det "stänkt" ut lite vatten från den aktuella brunnen och även från nästa som finns i duschen bredvid. Kan ändå inte förstå varför det bara luktar från den ena brunnen bara, kanske för att den ligger
inkognito: jag har direktverkande el i kåken, och har en L/L värmepump redan i huset, våran beredare är över 20 år gammal, och skall väl bytas ut i sinom tid, helst av allt hade jag velat ha vattenburen värme, men det är ju mycket jobb att fixa det, och skall jag väl fixa det, så blir det ved eller pelletsvärme i sådana fall. Undrade bara om det var någon som testat denna, men den kanske är
e3henri: [citat] Det låter ändå lite som att du menar att detta är ett allmänt problem och kanske inte något i min anläggning, men att jag ändå behöver filter? Efter att pratar med en rörläggare så har jag nu tappat upp två flaskor vatten. En från köket som bara har nya rör på slang samt en från duschen. Nu ska de stå ett par dagar. Bereddaren ska inte tillföra något enligt honom då
e3henri: I mitt hus från 1964 så elementen seriekopplade (uppdelat i 3 parallella slingor) och varje element har en "genväg" som släpper förbi vattnet då termostaten stänger. Det har dock gårr sönder på ett element och när den termostaten stänger så dör hela slingan. Du kan väl prova att stänga av ett element och se om de andra påverkas. Om inte så ska det väl inte vara några problem
e3henri: Risk för dubbelpost, men detta var ju den rätt tråden för detta: Jag har provat med en kylskåpsmagnet och en leksaksmagnet. När jag plockat fram alla rör jag kommer åt så ser de ut som koppar, de är t.o.m grön ärg på vissa delar. Om jag tar magneterna på så märker jag dock att en del rör är ytterst svag magnetiska och en del verkar helt omagnetiska (t.ex. är framledningen på
e3henri: Jo det där ju nästan för lätt :) Jag har provat med en kylskåpsmagnet och en leksaksmagnet. När jag plockat fram alla rör jag kommer åt så ser de ut som koppar, de är t.o.m grön ärg på vissa delar. Om jag tar magneterna på så märker jag dock att en del rör är ytterst svag magnetiska och en del verkar helt omagnetiska (t.ex. är framledningen på raditorerna något mer magnetisk