B
b8q: Håller nog med om att det kan vara problem med tilltäppta rör. Jag hade liknande problem med köksavloppet, det ville inte rinna undan i vasken om jag inte lossade lite på ett lock på avloppet under diskbänken. Då kunde luften pysa ut och vattnet rann undan utan probelm. Jag trodde därför att det var avluftningen som var för dålig - men när jag bytte köksavlopp till nya plaströr
11 svar · 11,2k läst
K
khmalmberg: Pumpen är dränkbar och nersänkt i stålröret. Brunnen är tydligen (rätt nyinflyttad) från början grävd, sprängd och tillslut borrad. Stålröret är inte riktigt förankrat och det är inte tätt mot berget. Grundvattnet står högt och rinner in i röret uppifrån (för kort rör) och det är dessutom inläckage i botten av röret och det saknas en betongring från markytan och uppåt.
2 svar · 2,6k läst
M
mersault: Var tvungen att testa direkt, visst var det fasledningarna som var fel! Nu funkar det bra, tack för hjälpen.
4 svar · 6,7k läst
R
renoverarn: har du enskilt eller kommunalt avlopp
6 svar · 2,0k läst
S
sir X: Hallå alla glade. Jag har ett problem med utrymme och nergrävning för en tank för BDT-vatten, så nu undrar jag om det finns någon ritning eller någon som har byggt en själv. Har begränsat utrymme 'kan få in en tank på runt B*H*L 40-50 cm,1-2 M, 5 M' det är omöjligt att gräva/spränga för att vägen samt garaget ligger max 15 M från tänkt plats 'har ett trippel garage där jag kan
0 svar · 1,1k läst
P
persilja: Tack för svaren! Gaia, du har nog rätt. Sökte runt lite snabbt på kaliumpermanganat och det verkar troligt att det är det. Nu får vi luska vidare och hitta orsaken.
3 svar · 3,3k läst
F
froggen: Det du behöver är en ersättnigsmuff 110! Finns på dahl art.nr. 283 01 50 Jag använde detta till mitt Höganäs rör, fick svarva lite för att få det och passa. Men för dig kommer det att passa perfekt.
9 svar · 10,4k läst
·
K
hokanp: Du kan få en inblandning av varmt vatten i det kalla eller tvärtom. Vi var ute för detta då jag bodde i en lägenhet. Är inte att rekomendera.
8 svar · 22,2k läst
F
fredric1980: Det finns en branschorganisation för minireningsverk www.mrv.nu där hittar du många bra oberoende utvärderade minireningsverk. nytt annars som jag vet är www.biorock.se är som Fanns låda, fast denna är testad och klar enligt standard för avloppsvattenrening. bra med lock som möjliggör underhåll om det behövs
8 svar · 3,0k läst
S
systemfel: oftast går dom inte att rädda dom små socker bitarna du får köpa ett ett par nya .. idag brukar man byta vasken samtidgt som man bytar blandare. kostar lika mycket med färdigmonterad blandare i nyy vask än vad det kostar att byta en blandare bara i en gammal vask....
13 svar · 15,4k läst
S
sagan1: Leakomatic via länsförsäkringar till extrapris nu kolla lf hemsida!
1 svar · 2,6k läst
D
dusthall: Får höra vad de säger på MetroTherm. Händer det en gång till, så får de skicka en ny termostat. Var väldigt simpelt att byta, har öppnat och kikat lite.
4 svar · 21,4k läst
B
b8q: Inga problem alls, det finns rörbitar och muffar i närmsta välsorterade VVS-butik eller t.o.m. Jula, K-rauta etc. Bara du vet dimensionerna på röret och på tvättbänkens utlopp så att du köper rätt saker. Det finns t.ex. gummimuffar som är för övergång 32-50 eller 40-50 mm, och det finns olika muffar beroende på om du ska sätta den i gråa rörets slätända (vilket det blir om du
1 svar · 5,1k läst
P
pappan: Visst förstår jag att 10l/h kan kännas som rena drömmen i er situation. Om inte vattnet ska drickas, kan man ju också hoppas att den är dåligt tätad mot ytvatten i dessa regn o snösmältningstider.
12 svar · 3,6k läst
Suhagg
Suhagg: [citat] Detta är längst ut på ett hörn av tomten där jag ändå måste fylla upp en hel del. Kan jag gräva ner 1m till berg och sen ställa tanken och sedan fylla 1.5m eller så ytterligare ovanför det tror jag det blir helt okej. Har fyllnadsmassor till det.
7 svar · 1,9k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] Aha, det var därför det var så himla salt vatten. :D Brunnsborraren blev också förvånad, men sa att det inte var ovanligt på Hisingen. Han kunde bara mäta upp till 6000 l/h, så det kan faktiskt ha varit mer än så. Västkusten är ju rätt sprickrik i berggrunden.
7 svar · 8,6k läst
Suhagg
Suhagg: [citat] Stort tack för den fina förklaringen. När hålet blir borrat nästa vecka ska jag återkomma med vilka förutsättningar jag fick så kanske du kan komma med lite tips.
6 svar · 5,5k läst
M
magnu: Tillägg, ungefär såhär ser en blandningsventil ut: http://www.rinkabyror.se/?showart.aspx?id=366
9 svar · 2,7k läst
F
fremag: Hej och tack för svaren. Jo jag har också studerat dessa hemsidor. Ger bra info tycker jag. Jag tror att det är smartast att ha fördelarskåpet med lucka i angränsande rum annars bryts väl tätskiktet? Dräneringen däremot ska gå till badrummet. Det är helt ok att regla om i mitt fall, men jag kom på en bättre lösning. Då jag har mindre än 10 meter från källaren till tappställena
4 svar · 3,7k läst
D
duell: [citat] Kanske funkar, men var nyss inne på www.sakervatten.se och läste. Tydligen ska det vara ok att låta avloppsrör sticka upp ur golvet, dock minst 40mm ovanför fuktspärren. I efterhand känns det rätt naturligt eftersom det inte är helt ovanligt med avlopp från t ex handfat som går ner i golvet... =)
7 svar · 2,1k läst
P
p7grk: ok, tar en bild imorgon..
6 svar · 1,4k läst
K
Kurtivan: Jag har gjutjärnsbrunnar i källaren och tänker inte byta dem sålänge de fungerar. Gallren ser inte så roliga ut längre, men just idag har jag lämnat bort dem för blästring och målning :)
6 svar · 6,6k läst
H
hempularen: Då tror jag att jag förstår. Om jag förstår rätt så skulle du kunna gå vidare ut på kattvinden med rör från toalett anslutningen, och sätta ventilen där istället? Det skulle nog vara en bättre lösning, men det du tänker göra är troligen också bra. Som det ser ut på bilden så kommer toalettavloppet att gå ca 1m fram till anslutningen till det avluftade röret? Det finns
7 svar · 4,1k läst
·
prototypen
prototypen: Men skriv ett servitut, den dag ingen av er äger marken kan det trassla till sig, men då är det inte ert problem. Protte
4 svar · 1,5k läst
M
MMR: Det stämmer bra, ute i trottoaren, ca 0,5 meter från huset ligger brunnen (kallas c-brunn enligt ritningen) som tar vårt och grannfastighetens avlopp samt dränering/stuprör från båda fastigheterna, den i sin tur mynnar enligt ritningen också ut i en 150 ledning som ansluter till kulverten mitt ute i gatan Kan jag skjuta in ett så långt rör, så att jag faktiskt ser det mynna ut i
10 svar · 5,6k läst
M
murbeck: Hej, Jag undrar om jag kommer kunna använda en tidigare dagvattenbrunn - med vattenlås - till toalettavlopp? Skulle mycket uppskatta lite input på nedanstående... På tomten finns idag ett ”sommarrum” på ca 25 kvm vilket byggdes av tidigare ägare för ca 25 år sedan (förmodligen utan bygglov). Jag vill nu renovera, isolera etc för att använda som kontor / gästrum med toalett.
0 svar · 3,1k läst
P
peteri: Sakta går det framåt, det slog mig i morse när jag vaknade att en av våra vägghängda toaletter (det blir Langenfeld) är tänkt att sitta vägg-i-vägg med badrummets duschhörna. Dvs gästtoalett och badrum delar del av vägg och därmed också reglar. Väggen ser just nu ut så här från gästtoalett till badrum: [TOA: kakel-gips-spontad panel]-reglar- Då börjar jag fundera på om det
14 svar · 34,1k läst
D
draco: Tack för din kommentar, det blir nog en konventionell beredare med tillhörande rördragning.
2 svar · 2,0k läst
N
Niclas Jonsson: http://www.onninen.com/sweden/tjanster/retailers/kampanjervillkor/Documents/Flik%2001_VVS-09.pdf kolla länken, skarven heter Fernco. Denna är lättast att använda, men se till att du fixerar avloppsstammen (med hålband eller nå´t).
14 svar · 19,8k läst
·
R
Rille Hbg: Tack för snabba svar! Blir en FMM hos någon av de leverantörer ni rekommenderade. Inte värt att chansa på Gustavsberg för att spara några tior. // Rille
3 svar · 2,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.