M
murbeck: Hej, Jag undrar om jag kommer kunna använda en tidigare dagvattenbrunn - med vattenlås - till toalettavlopp? Skulle mycket uppskatta lite input på nedanstående... På tomten finns idag ett ”sommarrum” på ca 25 kvm vilket byggdes av tidigare ägare för ca 25 år sedan (förmodligen utan bygglov). Jag vill nu renovera, isolera etc för att använda som kontor / gästrum med toalett.
0 svar · 3,1k läst
P
peteri: Sakta går det framåt, det slog mig i morse när jag vaknade att en av våra vägghängda toaletter (det blir Langenfeld) är tänkt att sitta vägg-i-vägg med badrummets duschhörna. Dvs gästtoalett och badrum delar del av vägg och därmed också reglar. Väggen ser just nu ut så här från gästtoalett till badrum: [TOA: kakel-gips-spontad panel]-reglar- Då börjar jag fundera på om det
14 svar · 34,1k läst
D
draco: Tack för din kommentar, det blir nog en konventionell beredare med tillhörande rördragning.
2 svar · 2,0k läst
N
Niclas Jonsson: http://www.onninen.com/sweden/tjanster/retailers/kampanjervillkor/Documents/Flik%2001_VVS-09.pdf kolla länken, skarven heter Fernco. Denna är lättast att använda, men se till att du fixerar avloppsstammen (med hålband eller nå´t).
14 svar · 19,8k läst
·
R
Rille Hbg: Tack för snabba svar! Blir en FMM hos någon av de leverantörer ni rekommenderade. Inte värt att chansa på Gustavsberg för att spara några tior. // Rille
3 svar · 2,5k läst
Elaine--85
Elaine--85: Yes, du är enbart ansvarig för ledningar på din tomt. Däremot har kommunen ofta en anslutningsavgift som motsvarar vad det kostar att dra fram ledningen till din tomtgräns (olika från fall till fall). Enklast är att ringa kommunens VA-avdelning och fråga vad det kostar att ansluta sig.
1 svar · 1,1k läst
prototypen
prototypen: Simon och Tomas backar inte för att köpa en ny tron. Men visst kan man bygga en låda under stolen. Protte
1 svar · 7,1k läst
J
Jan-Å: Hos mej grävde schaktkillen men rörisen kopplade, förmodar att båda behövs även vid nyproduktion.
3 svar · 2,2k läst
S
SvenD: Kolla på de glasfiberhydropresser som finns på Rinkabyrör. Blåsan brukar hålla ca 10 år, med en av GF kan man kanske hoppas på mer och väljer man en 120 l så borde den funka bra som hydrofor dvs utan blåsa.
2 svar · 2,7k läst
F
Futurma: Mig veterligen så har storleken på hålen inte ändrats. Mvh Christopher
3 svar · 3,8k läst
prototypen
prototypen: Det är 4 hinkar vatten per minut, ungefär vad en kran med gardenakopplingar och 1/2" slang kan ge, det räcker utan vidare till två gardena vattenspridare. Känns ändå på gärsgården. Men iofs så mår pumpen bra med långa driftstider. Filtret släpper bara genom halva flödet men bevattningen kanske inte ska genom filtret. Protte
1 svar · 1,2k läst
Peter2400
Peter2400: Om man kikar i Parocs tabell så skulle värmeförlusterna om man isolerar ett 28mm rör med 20 mm böjbar rörisolering bli ca 70kW/h per år. Om man som TS har 30 meter ledning skulle det bli över 2000kW/h per år plus cirkulationspump, inte helt försumbar kostnad enligt mig. Sedan tillkommer givetvis installationskostnad på systemet som jag inte ens vill gissa vad det skulle kosta. Nu har
12 svar · 3,6k läst
P
putte80: Skulle garanterat isolera rören. Som prototypen säger, du slipper tappa värme bla.
14 svar · 45,5k läst
M
mulpac: Avsikten med vanliga avloppsluftare är också att suga in luft eftersom det sker en transport från avloppen i husen till reningsverket och då fylls ny luft på genom luftaren efter den "vattenplugg" (fast den brukar förstås inte uppföra sig som en plugg så länge, utan oftast är vattennivån bara nederst i röret) som åker iväg till reningsverket. Om det inte är tätt längre fram
7 svar · 5,8k läst
·
U
utgång: Beställde just en ventil helt i rostfritt, för 32 mm ledning (vi har 25 idag). Uppgivet arbetstryck 30 bar och det ska väl räcka en bit. Hoppas jag, den kostar som tio vanliga...
2 svar · 7,7k läst
D09
D09: Jag monterade ner alltihop och drog om rören som jag sedan kommer att få bygga in i ett schakt.... inte lite snyggt då den andra lösningen hade varit dold men läste tyvärr era förslag försent.... *spontan* men nu blir det y-gren iaf =P
5 svar · 3,0k läst
prototypen
prototypen: Låter hellre som om det sitter vacumventil + att det är stopp i avloppet långt bort. Protte
2 svar · 1,3k läst
S
Skivan: Det står ungefär samma som i Alcontrols broshyr. Vårt vatten har alltså pH som är lite alkaliskt, medan dH är lågt. Inte mycket mjukt, utan nästa kategori: mjukt. Det som jag inte fattar är varför det uppför sig som om det är hårt. Ett annan fråga är den jag har om pH. Kanske hör det ihop ändå, men jag vet att det är olika saker. Jag har fått mailkontakt med filtersäljaren
5 svar · 9,7k läst
N
Nerre: En kollega hade en knytnävsstor sten i sitt avlopp (nån av ungarna som spolat ner i toaletten när de var små trodde han). Har man barn är sånt nog de det första att misstänka. De förstår t.ex. inte att det är skillnad på toapapper och annat papper.
10 svar · 2,6k läst
J
Jenzza: En ångjanne är långt ifrån ett standardverktyg. Dock tog dom ett väl häftigt timpris.
12 svar · 13,1k läst
rogge_vvs
rogge_vvs: Jag använder alltid någon typ av wc-stos, det brukar vara lite mera tätningsyta på en sån jmf med en muff. Och ansluter du mot en vägghängd så skulle jag absolut rekommendera av använda en.
1 svar · 8,1k läst
rogge_vvs
rogge_vvs: Mellan tummen och ..... 1000 kr metern
1 svar · 3,2k läst
rogge_vvs
rogge_vvs: Mina plattor mellan huset och garaget reser sig minst 3 cm varje vinter pga kälen, det återgår dock till någorlunda normalläge i april, maj så jag tror inte platthöjningen har med något läckage att göra. Kan du inte ta lite bilder så man får en bättre uppfattning om hur du menar och hur det ser ut?
1 svar · 1,5k läst
rogge_vvs
rogge_vvs: Vet ej märket, men går det, så plocka isär och ta med dig packningen till en röris så fixar det sig nog.
1 svar · 2,2k läst
·
tio_Pepe
tio_Pepe: Använd två 90-graders rörkrökar och anslut dem vinkelrätt mot varandra. Alltså den första kommer uppifrån och böjer åt ena hållet, 90 grader mot det håll du vill åt. Där ansluter du rörkrök nr 2 som du då kan vända åt det håll du vill och dessutom i vilken vinkel neråt som du önskar.
1 svar · 1,3k läst
J
Jenzza: Byt även den rostiga slangen är mitt tips.
5 svar · 2,8k läst
·
F
fritz76: Undra om vi behöver en spolning tro? bubblar i avloppen när man spolar i dusch och toan, och vattnet i en toa stiger lite. Har tömt slambrunnen i dag då den var full, men något verkar vara lite stopp i något rör. Från garaget rinner det kanon men inte från huset.
9 svar · 7,9k läst
R
Rönngren: Jag har haft stopp 3 gånger denna vinter på varmvattnet till diskbänken. Vattenledningen går i kanal i golvbjälklagret, från varmvattenberedaren till varmvattenkranen är det ca 5 m. Kan man ansluta en värmekabel "Frostvakt" i varmvattenröret prmanent?
6 svar · 4,5k läst
R
rikard55: Säk.ventil sitter på utsidan. Den är väl inte plombad för den skall motioneras med gämna mellanrum.
16 svar · 17,1k läst
MB77
MB77: Tanken är inte fel, dock så spelar det ingen roll i ditt fall. Volymen minskas med ca0,2L och en blandare med snålmunstycke tappar ut ca0,2L/sec, så varmvattnet kommer 1sec fortare med Ø10 istället för Ø12.
2 svar · 1,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.