W
Har precis borrat två hål genom källarväggen för att dra ut vatten (PEM slang med isolering) samt gult skyddsrör för el för att ha till ett nybygge. Dessa hål e ju något större än rören som jag tryckte igenom. Hålen e ca 90 cm under mark och väggen e ca 120 cm tjock. Hur tätar jag runt dessa så inte så mycket vatten etc kommer igenom?
Hälla en massa betong på utsidan så det blir en stor klump ivägen.
Trycka in fogskum? Kan bli svårt för det e bara en lite glipa runt rören
Trycka in bruka av något slag? E oxo svårt för glipan e liten.
Helst skulle jag vilja ha fogskum men jag behöver något med lååångt samt smalt munstycke.
Några ideer?

Fogskum är att rekomendera, är det trångt och du har möjligheten kan du lägga fogskummet på slangen och sedan dra in den i hålet. Du kan också göra dig en mall som sluter tätt runt röret och mot väggen som du har hål i för munstycket för fogskummet precis intill slangen.

På utsida vägg skär du sedan bort överflödigt fogskum och lägger på kallasfalt eller underredsmassa så blir det tätt och fint.

W
Det var en smart ide med att lägga på fogskummet på utsidan och sedan dra igenom röret. Bara man hinner, skummet brukar ju expandera rätt fort och det e stor riks att man skrapar bort skummet från röret när man drar igenom det. men jag kanske ska pröva detta. Angående mallen så kanske det kan funka oxo men väggen är 120 cm tjock så det lär bara komma lite skum i början av hålet.
på utsidan går det absolut inte att grejja med kallasfalt eller något sådant då det bara är en enda röra av sten och lera (huset står på detta) som är obeskrivligt knölig. Kan ev skjuta in lite fogskum från utsidan oxo men betong eller liknande e nog det bästa. Hälla i ett par skottkärror sådant.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.