L
lordi: Genomströmningsberedare kallas dem. Finns t ex Clage och Metro med flera. Det är ett alternativ, men tänk på att de i regel kräver 3-fas matning.
5 svar · 8,4k läst
D
drakhenke: en jetkoppling funkar utmärkt
1 svar · 2,0k läst
L
LOS: Provat att lossa handfatets vattenlås utan effekt. Nästa blir varmvattensslangen.
9 svar · 6,8k läst
K
kick3n: Hej jag har en FM mattson duschblandare som läker :/ tänke höra om någon vet hur man kan få den att sluta läka ? Den läker i skruvhålet som reglerar värmen. som håller i själva plasthuljet som man vrir på.. http://www.fmmattsson.se/upload/1612/sv-44010.png Den ser nästan lika dan ut som denna. vet inte riktigt vad min modell heter.. tacksaam för all hjälp
0 svar · 1,3k läst
S
Sinus: Idag har vi en Damixa blandare som har uttag för både badkar, handdusch och takdusch. Dags att byta ut detta. CC150. Vi skulle vilja ha all desa möjligheter . Har någon tips på produkter som skulle fungera?
0 svar · 1,6k läst
H
Håkan N: Kolla http://www.rinkabyror.se/?showcat.aspx?catid=856, köpte just nr 5527 som jag hyrt tidigare tror jag. För hundra år sedan köpte jag annorstädes ett annat cheap-and-nasty; värdelöst, förstörde rören. Ska du kröka själv, köp bra grejer, eller hyr. Lycka till! /Håkan :)
1 svar · 1,5k läst
N
norrbottenstorpet: Alupex + presskopplingar (låna, hyr eller köp begagnad pressmaskin). Alupex är slang, men går att justera hyfsat snyggt. Ska du ha det absolut vinkelrätt måste du kanske ändå gå på kopparrör.
1 svar · 1,2k läst
mycke_nu
mycke_nu: Jag ställde frågan till Miljö- och Hälsoskyddsnämnden här på Gotland för ett par år sedan, och blev rekommenderad att stängsla av ca 3x3 m runt brunnen som låg i hagen.
1 svar · 4,3k läst
K
Kajan1: Ska för formens skull säga att pumpen tyvade luft ifrån ett påfyllnadsrör vid borrhålet. Gängtejp på "korken" räckte för att lösa problemet. Systemet verkar vara mycket känsligt för luftläckage, logiskt med tanke på att den arbetar med vakum för att få upp vattnet. Hoppas det hjälper någon med framtida problem. Hälsningar Kajan
3 svar · 2,2k läst
T
Tobias P: Det rapporteras ungefär 100 fall per år, däremot är mörkertalet stort och man räknar med att det ligger någonstans runt det 10-dubbla. En doktorsavhandling gjord i ämnet visar att när vatten stått stilla länge i duschslangen växer legionella. Däremot försvinner merparten när man spolat i 5 minuter. Tar man till exempel prov av legionella i ett system, ska detta göras efter att ha
6 svar · 2,2k läst
RFL
RFL: Tack för svaret, hade koll på den varianten, letade efter en rak fixtur. Tror dock det kan bli helt OK utan också, så jag kör på det.
2 svar · 2,0k läst
H
högbergarn: Kolla så att vattenlåset sitter rätt. Minntsa lilla glipa som gör att oringen inte tätar gör att det kommer upp mindre goa odörer
3 svar · 10,5k läst
H
högbergarn: Idag tog jag mod till att göra ren hydroforen :) Lossade lite först på muttern till luckan ( kan vara svårare att lossa muttern när kärlet är tomt och inte väger så mycket) sedan tappade jag ur kärlet med hjälp av botten ventilen. Innan jag tog bort luckan så gjorde jag några streck på luckan och som gick över på hydroforkärlet för att få luckan på samma ställe som innan (
5 svar · 20,6k läst
H
högbergarn: Har ni hydrofor eller en hydropresstank. När man har ett djupborrat hål så är hydropresstanken ( med gummiblåsa i ) inte att rekomendera. Då är det bättre att ha ett hydrofor kärl. Då kommer luften i hydrofor kärlet att neutralisera svavelvätet. Man kommer kanske att få lufta tanken lite oftare men man slipper för hoppnings vis lukten.
12 svar · 7,9k läst
cederbusch
cederbusch: Tja, det borde kanske funka. Då blir dragningen ett enda stort vattenlås. Men jag har för lite erfarenhet för det för att säga om det blir bra eller ej. Jag tänker att det hur som helst måste vara tillräckligt stor nivåskillnad så att vattnet verkligen trycks iväg och inte rinner ner långsamt.
4 svar · 3,2k läst
·
Göran.W
Göran.W: En borrhålst topp med expander gummi får du enklas från en brunnsborrare. Jag skulle undvika att ha röret stickandes upp över mark nivån pga snubbel risken och ilskan som kommer därav;)
3 svar · 2,8k läst
iLEZ
iLEZ: Såhär i efterhand så hjälpte det nog också lite när jag rensat i silen precis vid pipen också. Man vet inte till 100% hur trög kranen var innan avbrottet, så det är svårt att säga exakt vilken av åtgärderna som hjälpte bäst.
3 svar · 3,7k läst
L
Liemannen: Kanon, får bli en sån. Tack!
2 svar · 5,0k läst
joflopp
joflopp: Vatette räknas väl som kvalitetsgrejer, Bianchi vågar jag inte uttala mig om.
3 svar · 2,0k läst
P
pappan: Även om vattennivån i brunnen är så hög att det teoretiskt skulle funka med en sugande pump, så kräver det att brunnen kan ge väldigt mycket vatten. Annars sjunker snart nivån under pumpens maximala sughöjd när du börjar pumpa. Teoretisk max sughöjd är 10m, men i praktiken brukar det vara runt 8m. Som temporär lösning för att försörja ett helt hus funkar det troligen inte.
2 svar · 2,2k läst
Savett
Savett: aha, då vet jag. Tackar för hjälpen.
4 svar · 1,3k läst
B
b8q: Gräv upp utanför grundmuren och kolla. I mitt fall var det gjutjärnsrör inne i huset som övergick till betongrör en halvmeter utanför huset. I såna fall går det att trä in nya plaströr i betongröret.
9 svar · 21,1k läst
M
muskifjordi: Hej Vi har separett med ejektortank för urinen. Tanken står ute vilket gör att innehållet fryser vintertid. Finns det något man kan slå tanken som gör att det inte fryser. Ngt som INTE är skadligt för miljön och gör att man fortsatt kan vattna bärbuskarna med innehållet i tanken?
0 svar · 4,3k läst
Anna_H
Anna_H: Inte så många erfarna kattutställare eller Tupperwareägare i din närhet kanske ;-) Det där med palstmatskålar är främst ett problem för okastrerade hankatter som ställs ut, men fetthinnan är ett bekymmer för alla, och det är tyvärr inte alls allmänt känt att de inte går att diska rent i varmt vatten. Sedan är det ju inte säkert att det är det som är ditt problem, men det är
3 svar · 4,2k läst
B
bizzose: Tack! Jag tog bort filtret och då fungerade det igen! Jag får göra som du föreslår, flytta tryckströmbrytaren.
5 svar · 6,3k läst
D
drakhenke: precis som Jenzza skriver, det är helt enkelt 2 olika pressystem man får inte blanda m presskäftar med v pressdelar och vice versa ( för att garantier ska gälla )
4 svar · 12,3k läst
H
hogdefoo: Ok, tack. Funderade faktiskt på om det skulle funka med en filteravdragare men eftersom jag inte äger en har jag inte testat. Får bli biltema i helgen :) Japp det ska jag ;) // David
2 svar · 8,0k läst
J
jtl: :) Det är inget monster utan en Daikin golvmodell. Vill inte sätta den i träfasaden och källarväggen är isolerad på utsidan så då får den hamna på backen. Kommer att gjuta ca 60x100x10. Har köpt en lättbetäckning för 110 rör och kommer ställa den ovanpå röret och sedan gjuta. Antingen blir det succé eller så funkar det inte alls. Markrören ligger på 80cm djup och röret upp
2 svar · 2,0k läst
S
stiga_villa: funkade bra tidigare. tänkte ej köra dränkpump detta år och vill få det jag har att fungera bra
30 svar · 20,7k läst
·
Tyresö
Tyresö: [citat] Du formar och fixerar helt enkelt avloppsröret så att det blir som ett U (15 cm brett - 15 cm högt) någonstans på röret, så har du ett vattenlås, som gör att du slipper avloppslukten i diskmaskinen.
6 svar · 2,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.