Vatten & Avlopp
Patrick E: Håller med, behåll bef hydrofor. Läcker den inte så är den helt OK att använda efter rengöring. Passa på och byt manometer, vattenståndsrör mm, så är den som ny. Satsa på en 3-faspump. Dränkpump är tystare om du ska ha den i huset. Med tanke på vattenflödet och det grunda djupet behövs ju ingen värstingpump. Grundfos är bra pumpar.
Blumbern: Det är inte omöjligt att få in stödhylsor om man inte dragit kopplingarna så hårt vilket de flesta brukar göra... Multipak smörjer men tätar inte inte lika effektivt som Locherpasta, det innehåller pimpsten som sväller och tätar när det blir blött.
Bowman: Får se vad jag gör, säljaren hade inte för avsikt att göra rätt för sig, precis som jag trodde.
bonkeman: Det gick att byta. Nu sitter det en FM Mattsson och det är tyst och fint. Bauhaus är verkligen generösa med sin returpolicy och jag kommer fortsätta handla där. Men jag kommer inte ens under pistolhot att köpa något från Hafa igen. Jag har bytt samtliga av deras produkter jag köpt: - Spegel med spottar: Bananformad så nedre delen stack ut en cm från väggen. Fick en ny. - Handfat: Bytt
haavard: Får du ha golvbrunn i garaget? Vad säger miljö om det?
färgdoktorn: Ok, även att allt rinner lika fort som vanligt? Det låter inte när man duschar (i källaren) eller spolar i handfat eller diskho. Ett lite mullrande ljud kan man säga.. kan inte låta som det ska. Ska se om rörmokaren, som ändå ska höra av sig angående jordvärme, kan ta en titt på det med.
gnsmk: [citat] Det kanske räcker med våtrumsgolv då? så att inget vatten kan tränga in mellan vägg å golv om nått skulle börja läcka .,.....
corre: I mitt fall är det HP ventiler. Snabb googling gav inget, så firman verkar stängd.
Alfredo: Termostatblandaren (har bara en i duschen) brukar jag skruva bort och förvara frostfritt. Betydligt enklare att tömma också när den är lös. Tar bara några minuter extra.
regelkonstruktion: Tackar! Jag tömmer hydroforen med en liten slang i botten, där finns en tappkran. När jag öppnade tappkranen i botten för att tömma så hände ingenting, men när jag öppnade kranen på sidan (bild 2) så började det rinna i botten. Okay, då kanske det är bäst att göra som du säger, jag skruvar bort hela mokapären på bild två och far iväg till vvs butik som tillverkar en ny
syrenen: TACK för alla tips! Nu vet jag. Skall kolla Uponor också.
pipewrench: Håller på att fixa till ett badrum för första gången och upptäckte att jag eventuellt gjort en blunder med avloppet till handfatet. Hade en VVS kille hemma som drog om avloppet i golvet och han sa till mig att dra fast rören med metallband innan jag la på golvet. Vilket jag också gjorde men... Nu när golvet är på plats så upptäckte jag att sista biten av röret som kommer upp genom
alen: Tack för svaret, men det var inte riktigt en sådan jag menade - och nu hittade jag precis den i ahlsellkatalogen - "kulbackventil" heter den visst; tydligen sitter backventilen inne i kulans genomgång.
Blumbern: Hade chansat på att skippa luftningen, blir bara fult och omständigt. Om det nu skulle bli luftficka kan man ju bara stänga alla andra kretsar så den kretsen får en extra rusch. De där är ju bara ett bekymmer i början tills systemet hunnit bli syrefritt.
Blumbern: två tips, testa med smörpapper och var nogrann med att när du börjar bockar så se till att nollindexmarkeringarna pekar exakt mot varandra när du börjar bocka annars kan det bli att bockblocket ( eller vad det nu heter) suger tag i röret så det blir sådär, speciellt om det är lite till åren
Blumbern: Det är faktiskt ganska enkelt. Alla grejer som påfyllning och expkärl finns där redan, värme och vatten kopplad under pumpen med ledade anslutningsrör och med tydliga måttansvisnigar bl.a. ett papper lika stort som pumpen som exakt visar var hamnar anslutnignarna. Frånluft och avluft överkopplas. tänk på kolla ventilerna vid cirkpumparna så dom är öppna, de är bland stängda vis
JerreEssberg: Du får nog lägga upp nån bild på toastolen och ner i behållaren så är det nog nån som kan tala om vilket märke du har och hur du fixar det
Matti_75: Det finns en ny typ av lucka i mdf som man kan montera från baksidan och sedan tapetsera över. Du kan se mer här vet ej vem som säljer den nära dig.
raveper: Själv har jag fått en gardena slang att explodera. Jävla smäll det blev.
drakhenke: [citat] ja då verkar det ju vara så att det funkar!
m71: [citat] Jag har ingen sil/filter från brunnen, något jag nu inser att jag behöver. Silar på duschblandare har jag inte sett någon när jag monterade dit den, men jag kan så klart skruva isär och kolla. Duschblandaren sitter först på min kallvattenslinga, sedan handfat, sedan köksblandare/diskmaskin. Det är 1 meter mellan dessa, och det är dåligt tryck i alla. 1 meter från
m71: Jag har också dåligt tryck, men bara på kallvattnet. 3 kranar, alla dåliga :wow: Innan jag ger mig i kast med att skruva loss detta googlade jag på sprängskisser. Hittade bl.a. denna www.ahlsell.se/upload/2897/kap09.pdf men jag ser inte på en enda blandare någon sil eller liknande?
ZeroX66: Har ett bra tryck fortfarande. Egen brunn med superfint vatten. Lite järn i det ser man när man tappar upp poolen, Detta går dock från en pvc ledning direkt från hydrofon/trycktank. Så kanske kan en varning är när trycket blir dåligt och man får rost i vattnet? Är väl ingen ide att försöka spola röret heller när det har legat sedan mitten av 50-talet?
Segge: Håller på att renovera köket från topp till tå, har precis rivit ner allt. Som vanligt var inte allt som jag tänkt mig. Tvättstället blir under fönstret (som ska flyttas lite till vänster) drar nytt vatten till det och drar avloppet under bänkskåpen ner i befintliga hålet. Min fösta tanke (innan vi började riva) var att riva ner innerväggen och dra upp vattnet på vinden. Men det
Bambi: Hej Hakaner, Vi har lite speciellt då vi har fjärrvärmecentralen i förrådet utanför huset. Så vi har 10m kulvert med VVC till precis innanför husväggen(klack) och sen ca 10m till resp tappställe i huset utan VVC.
renoverarn: det e nästan gängse praxis att låta den va kvar
tompaah7503: [citat] Håller med.. man hittar alla möjliga knasigheter vid inflytt till ett hus, men bo först ett helt år i huset så brukar man märka att alla stolligheterna har nån funktion, ibland årstidsbaserad :)
Leif_Sthlm: Ska man ha filter när man har genomströmningsvärmare och var ska det i så fall sitta? Vid vår källarrenovering har vår regulator/värmare varit urkopplad och kopplats in igen. Det är en genomströmningsvärmare med ett värmemagasin om 300l tror jag. För några år sedan kastade vi ut oljepannan som då värmde värmemagasinet. Rörisen som var här då uppmärksammade att vi borde ha
Ramallo: Hej! Jag vill själv byta köksblandare men det är min första gång och därför kommer några frågor: De här slangarna (Ø10) sitter i den nya MORA blandaren: [bild] och den befintliga IKEA blandaren är så här inkopplad fram till ballofix: [bild] jag antar att det är en 3/8" koppling. Vad behöver jag köpa för att koppla in de nya slangarna? Räcker det med bara mutter och klämring?