Vatten & Avlopp
DTFD: Låter inte omöjligt, ta kontakt med entreprenören, de har ofta konsulter som har kunskap och kan hjälpa dig! Kolla om någon annan har drabbats av försämrat vatten i samband med sprängningarna. Är ni flera går det betydligt enklare att få igenom nått. Ta det försiktigt bara, kräver du en massa tester och undersökningar för att visa din rätt kan du åka på en dyr nota om det visar
tompaah7503: Mats du har helt rätt, jag kollade slarvigt i tabellen, någon 14 mm gänga finns det knappt nånstans (det var 14mm innermått däremot), det är alltså R10-gänga som är vanligare i rörinstallationer än vatten..
Suhagg: Ring Grundfors! Jag har pratat med de tidigare och fått bra hjälp.
AndersS: Om det år torrt nu och inget mögel så gör man inget. Du kan ju kolla om något halvår igen.
Perris: Tack så hemskt mycket grabbar! Jag hoppas det räcke rmuntligt mot besiktningsmannen, kan bli lite klent, då många är pappers fanatiker =)
AXS: Jag hade samma problem, trodde det var fel nedanför själva röret i golvet. Testade ändå med några matskedar propplösare och sen rinner det som aldrig förr! Tänk bara på att det inte passar alla typer av rör och varken är bra för dig eller miljön.
Memnok: Lånar tråden om det är ok. Är med på skillnaden mellan vinkel och böj. Kan man anta att de är så förståndiga att benämningen för rör och rörskålar är densamma. Alltså att rör "böj 90 grader" passar i en rörskål "böj 90 grader" På bilden (rinkaby) tycker jag att rörskålen "böj 90 grader" ser ut att vara till en rör "vinkel" istället. //Martin
LAINE: Du måste trycka in röret tillräckligt, kolla så att packningen inte hamnat snett, alternativt kan den ha blivit skadad. Ingen tätande massa ska användas.
rogge_vvs: För lång ledning som troligen inte är isolerad :S Jag har samma sak i mitt badrum som är på övervåningen, 15 meter prisolrör som ligger ingjutet i plattan :( det tar ca 30-60 sek innan vattnet är kallt eller för den delen varmt
Vedfyrer: Regner med at jeg kunne få ned returtemperaturen og dermed utnytte akkumulatortanken mye bedre dersom jeg skifter til ventiler for tostrengsanlegg, eventuelt med strupeventil på returen?
andersmc: Avstängningsventiler finns med alla möjliga anslutningar. Du får undersöka om det är två plana ytor som pressas mot varandra. I så fall ska det till en packning. (Det vita runt gallret gissar jag är någonting som håller gallret på plats. Det är inte en packning.) Om det bara är gängan som tätar så får du skaffa lite blånor och linda om innan du skruvar ihop.
rogge_vvs: Rotfot betyder att foten är lite större och täcker skruvhålen och ev ränder efter föregående mugg. Öppet/låst S-lås jag tror du menar dolt eller öppet S-lås. Det du har på bilden är ett öppet, ett dolt ser ut så här http://www.bygghemma.se/inomhus/badrum/toalettstolar/golvstaende/toalettstol-svedbergs-9048/p-178842-178842
joflopp: Även om den aktuella pumpen har utgått ur sortimentet så finns det säkert en och annan pump som används ute i landet. Förmodligen är det inte bara pumparna från Meec (Jula) som opålitliga utan alla pumpar av samma modell. Tryckvakten som reglerar pumpen sitter ovanpå själva pumpen och genom densamma leds då även vattnet. I mitt fall fungerade pumpen en säsong men sedan började det
rogge_vvs: [citat] Missuppfattning, så går det när man inte läser tillräckligt noggrannt :blushing:
tonb: Du kan råka utför en otrevlig överasknig om du skulle få en vattenskada, dessa brunnar är felaktiga och felmonterade. Du kan i värsta fall bli utan ersättning från ditt försäkringsbolag.
MatsTyresö: En fördel med att lägga klinkerramen direkt i fixet är att då har man frihet att vid behov förskjuta ramen upp till ca 20 mm i förhållande till brunnen. Kan vara guld värt vid plattsättningen för att slippa dåliga skärningar. Jafo har en klinkerram med integrerad klämring: http://www.jafo.eu/products.php?groupid=12 Personligen tycker jag att den konstruktionen är ytterst tveksam.
cheetah1: 12-15 mm bör räcka, vilket material och vilka skarvdon du ska ha beror på vad det är för material i det befintliga röret, och även vilken dimension det är, är det nån gammal konstig är det inte säkert att det finns som passar av alla varianter, utan man kanske måste göra "en specialare". Edit: en sak som är helt säker är dock att det går.
thewolf: Borde vara vvb i sådana fall så är det normalt.
Krilleman: Lin och locherpasta är alltid att rekommendera!
mickelingon: tack för alla svar, då behöver jag inte oroa mig Micke
Patrick E: Jag hade ingen begränsning. I mitt fall var problemet det motsatta. Jag hade en pump (och brunn) som inte gav tillräckligt med vatten. Jag fick dela upp backspolningen i intervaller. Det går att sätta en vanlig kulventil på spillröret och ställa in den så att man får min flödet som Aquaexpert rekommenderar. Jag hade ingen extra styrning för att stoppa pumpen vid ev bortfall av
Krilleman: Vill du inte köpa takjärn på nätet eller VVS-grossist får du väl gå in på en lokal VVS-firma och fråga!, rogge har rät! Håller det för oss 0,1 tons killar håller det för det mesta! =) Och har du ett väldig ovanligt hus finns takjärn i tre-meters längder också!
andersmc: När man stänger eller öppnar en ventil som ska stå orörd väldigt länge ska man aldrig lämna den i ett ytterläge. Det ska alltid vara spel åt båda hållet. Detta för att man ska ha möjlighet att lirka med den när man öppnar den (och för att minska risken att man tror att den sitter fast och tar i för kung och fosterland, fast åt fel håll). Sen tycker jag att det första du ska
rogge_vvs: [citat] I branchen :cool: OBS kom ihåg mellan tummen o pekfingret inget annat.
rogge_vvs: Gör du allt på rätt sätt och enligt säker vatten och du kontrollerar inkopplingar etc genom ryck, slit o banka metoden och det pallar så är du så säker man kan vara. Provtryck vattenledningarna 1,3 X normaltrycket, det kan vara så svårt men det ska göras. Angående läckage på andra ställen så är det ingen större risk om allt görs fackmannamässigt.
Svanteman: Håller med Erik, du ska nog snacka med styrelsen. och om att det är bättre att dela kök, ni ska ju ändå dela badrum, hall och ytterdörr får man anta.