Håller på att planera ett husbygge men är lite i tvivel om
vad som behövs göras på VVS sidan INNAN plattan på mark gjuts.

Att det skall grävas ner eventuell jordvärmeslang och kopplas på V/A på det komunala ledningarna vid tomtgräns är jag helt klar över.
Men hur många rör kommer behava sticka upp genom grunden när man lägger ut frigolit och kantelement ?
2 Plans villa är planerad och på entreplan kommer kök, i groventre kommer tvätt/VP att installeras.
Till sist ett badrum/toalet.
På andra våning kommer ett badrum/toalet att finnas, skall denna tas hänsyn till vid rör placering i plattan ?

Om det mesta är grävt för förutom de sista par metrarna när VVS firman anländer hur många timmar kan tänkas gå åt till detta arbete ?

Tack för all information och synpunkter i förhand... :)

/momin
 
Alla avlopp som ska vara på bottenvåningen ska ner i/under plattan innan den gjuts + den stammen som kommer från ovanvåningen som ska också ner. Sedan är det väll en smaksak hur många tappvatten/värme rör man vill ha ner i plattan. Snyggt med dolda installationer men väldigt svårt att byta om det skulle bli problem. Ev bara gjuta in skyddsröret och dra vatten i efterhand. Och glöm inte Elen......
 
  • Gilla
Drömma
  • Laddar…
Ok, tack för tankarna och tisen.

En liten följdfråga. Kan man lägga utt skyddsrören själv eller måste det göras av en fackman ?

/momin
 
Avlopp och kallvattenledningar under plattan.
Varmvatten och värme i plattan.
 
Du kan naturligtvis lägga alla rör själv, men det är en liten hake. Dom ska ligga exakt rätt och ev golvbrunnar ska sitta på rätt ställe och på rätt höjd. Det är inte helt enkelt om man inte har lite erfarenhet och om det blir fel KAN det bli rätt "jobbigt" att justera i efterhand.
 
Ok, tackar.

Tänkte dock mest på de skyddsrören som Toppkonsult nämnde.

/momin
 
Även dom måste komma upp rätt exakt, det kan bli rätt jobbigt om dom hamnar mitt i en dörröppning. Och det har hänt fler än en gång:x
 
Jenzza skrev:
Avlopp och kallvattenledningar under plattan.
Varmvatten och värme i plattan.
Kallvattenledningar får/bör ej enligt ama föreskrifter läggas i makadamm.

tappkallvatten i mellan lager 1-2 och varmvatten & huvudmatningar i lager 2-3 eller på lager 3 om det finns plats.
 
ppalm skrev:
Kallvattenledningar får/bör ej enligt ama föreskrifter läggas i makadamm.

tappkallvatten i mellan lager 1-2 och varmvatten & huvudmatningar i lager 2-3 eller på lager 3 om det finns plats.
Är det pga frysrisk eller vad?

Hur grova är ledningarna ?


/momin
 
Mikael_L
ppalm skrev:
Kallvattenledningar får/bör ej enligt ama föreskrifter läggas i makadamm.

tappkallvatten i mellan lager 1-2 och varmvatten & huvudmatningar i lager 2-3 eller på lager 3 om det finns plats.
Är du säker på detta, läst själv eller bara något du hört någonstans?
 
Mikael_L skrev:
Är du säker på detta, läst själv eller bara något du hört någonstans?
Hur ser du på det Mikael, med anledning till din fråga ?


/momin
 
ppalm skrev:
Kallvattenledningar får/bör ej enligt ama föreskrifter läggas i makadamm.

tappkallvatten i mellan lager 1-2 och varmvatten & huvudmatningar i lager 2-3 eller på lager 3 om det finns plats.
Jodå. Pem i skyddsrör.
 
Mikael_L
momin skrev:
Hur ser du på det Mikael, med anledning till din fråga ?

/momin
Jag hade bara inte hört det förut, tvärtom sett rådet att lägga kallvatten under cellplasten. Så därför undrade jag lite över skillnaden.
 
Mikael_L
Jenzza skrev:
Jodå. Pem i skyddsrör.
PEX i skyddsör, RiR då?
 
Krilleman
Standard är ju KV i bottenlagret, då ligger det skyddat och isolerat, prescis som VV och VS-matning i det tredje lagret, då ligger alla slangar i frigo. d^_^b

Vad kan det finnas för anledning att lägga KV i makadam?! Enligt mig ingen alls...

Och vem lägger toma skyddsrör under betongplatta för att sedan dra i slang typ RIR?! Väldigt lätt att vika ett tomrör! Jag skulle ALDRIG lägga ett tomrör typ RIR under en betongplatta utan att veta att det går att få i en vanlig pex fritt igenom. Okunskap att göra så! Dumt att ens försöka! :@ Lägg färdig RIR för att undvika problem med 15cm betong med ingjuten golvvärme över ett veckat tomrör! Skapar bara problem, inget annat!!!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.