Vatten & Avlopp
tompaah7503: Hur har det gått, har vattnet kommit tillbaks? Min dränpump har gått sen helgen så grundvattnet har ju återvänt. Nu bor jag visserligen inte nära dig men det kanske är likadant över hela Skåne.
dadid: På Landet är vi 4 hushål som delar på ett minireningsverk sedan 2005. Vår marknadsundersökning inför köpet ledde oss till Topas. Vi hade då fokus på att tekniken skulle vara enkel, lättskött och med god driftsekonomi. Därutöver prioriterades verkets överlevnadsförmåga på vintern när brukandet är klent. I Topas fall betyder det att pumparna är torra och enbart pumpar luft. De
Torpar Thor: Grundläggande har varit att - fylla hela slangen ner i brunnen - se till att även ev krök just in i pumpen också har vatten och inte luftficka. Fyll hela tanken (jag fick ta bort locket och hälla vatten i tanken). Fyll på pumphuset (kan behövas flera gånger). Se till att det inte läcker någonstans i pumpen så det blir tryck. Dessutom lyckades jag bäst när jag satte för utslangen så
daviden: 60 000 kr för trekammarbrunn i Norrtälje med infiltration 40 kvm (utökad) inkl rotavdrag. Draget från husliv.
Staffans2000: Den kortaste vägen mellan två punkter är - ett rakt sträck. Ju mindre kringilekrokar, destå bättre. Inga uträkningar behövs, använd ditt sunda förnuft. Och framför allt - Krångla inte till det. staffan
Nordstjärnan: Hej igen Inga svar behövs, vi lyckades bra med det til slut. -NS
noa: troligen finns det på returen en strypning som gör det möjligt att reglera flödet även om termostaten (reglaget)stänger.
Matti_75: Prova knacka lite lätt på den lilla pinnen som syns när du tagit bort termostaten. Dom har en tendens till att fastna i stängt läge
Hemmakatten: Jag skulle av flera skäl inte vilja dela vattenbrunn med någon annan fastighet. När vi köpte vår tomt fanns servitut och en gemensamhetsanläggning att vi kunde ta vatten från grannens brunn. Trots detta valde vi att borra en egen brunn. Vi ville själva kunna påverka vattenuttaget, pump, kringutrustning samt vid behov sätta in det vattenfilter vi vill ha, utan att behöva tjafsa med
drakhenke: i ett 16 hål har det ju inget att röra sig i !! 18 hål och täckbricka typ falu vulkbricka rekomenderar jag,
corre: Alupex är snyggt, och kan fås i raka 6m längder, annars elförzinkade rör. Isolering efter behag. Prisol är lätt och använda men ett rent h*'*ete att få raka
Modig: Jag tackar jag med! Ska kika på taket när det är mindre halt ... Enklast blir kanske som du säger att ta hit en rörmokare. Toppensvar i alla fall :-)
AndersS: Du kan låta den vara kvar och gjuta igen den. Risken vid översvämning eller stopp är att du skulle kunna fylla röret till golvbrunnen, men mycket mera ska inte kunna hända om din gjutning är riktigt gjord. Skulle stoppat in en plastpåse fylld med betong först som en tätning mot röret och sedan gjuta igen ovanpå.
MatsTyresö: Min teori är att PP (polypropen) har tjockare gods, PVC tunnare. Oavsett färg. Protte Tvärtom, de rören jag köpt på horbach är gråa PP och är tunnare än PVC-rören jag sett, ögonmåttet är trasigt men gissar på att godstjockleken på pp-rören är 2-2.5mm. Kortfattat är det så att de gråa rören finns i två användningsklasser, B resp BD. Skillnaden mellan dessa är att BD-rör
m71: Strålande, problemet löst på alla 3 kranarna - skräp i alla- nu är det bra tryck igen! :D
Tompa21: Nu är det bara rören i badrummen kvar att riva, så det värsta är gjort. O det gick bra att knacka bort röret på muffen i källargolvet, så nu har vi en tillfällig wc. Jag tog ett spännband runt muffen (som jag såg i nån tråd), efteråt en gummimuff 123/110 o på med ett grenrör+45-böj, stos o stolen, fick ta 3 sj-pallar under+ett trappsteg. Nästa helg blir roligare med att pussla
Taxen: Eftersom locket bara låg ca 2dm under jord,så skulle jag gräva likadant under de andra utloppen och se om det är lika där med rör och lock.Då verkar det ju som det är till dagvatten,men ej anslutet.
redheat: jag vet att gamla FM blandare inte är mjukstängande jag satte en sådan här på vattnet till diskmaskinen för att elventil stängde så snabbt http://www.comlftech.com/index.php?page=tryckslagsdamparen_info
redheat: jag tycker att det är enklast att bläddra i katalogen från Rinkaby rör och sen söka på artikelnummer sen på hemsidan, får hoppas att inte alla företag överger pappers kataloger
martar: Tack Göran W, du har besparat mig ett antal sköna hundralappar! Det funkade finfint att fylla med slang, bara ett litet missöde och några deciliter vatten som sprutade ut men det får man väl ta. Tror jag struntar i att laga påfyllningskranen, har bara tömt tanken en gång på fem år och om fem år till är det nog dags att byta pannan ändå (kör pellets i en ren oljepanna och det är
Harpo0176: Har nu haft en förbränningstoalett i drygt ett år, vilket har vart problemfyllt. Begär referenser från andra användare innan ni bestämmer er.
Rrrrr: Ska du skarva inkommande vatten å gjuta in i betong så tycker jag det låter som att du ska ringa efter en rörmokare så fixar han de!
Raukman: Det räcker säkert, men det beror väl på hur djup den är och vid vilken nivå vattnet är på! I "lat"s fall har han 2 kubik i buffert vid en viss tid på året, hur mycket buffert är det i det andra fallet? blir det torka så sjunker säkert det en god bit, så man bör nog inte ställa sig å fylla en pool mitt i sommaren... Man får använda huvudet helt enkelt!