1 665 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Återfylla vattensystemet, skonsammaste metoden
Som rubriken lyder, hur fyller man på sitt vattensystem och avluftar det på smidigast sätt? Nu menar jag dricksvattensystemet. Vi har lite äldre rör och blir lika nervös varje gång det smäller och spottar och fräser när man öppnar kranarna.
Jag brukar vara försiktig men smällar verkar ofrånkomligt. Är det kanske bättre att ha alla kranar öppna och att först då långsamt öppna huvudventilen?
Jag brukar vara försiktig men smällar verkar ofrånkomligt. Är det kanske bättre att ha alla kranar öppna och att först då långsamt öppna huvudventilen?
Min teori om påfyllning: Inte bara dra på med äldre hus är mitt tips efter några tusen påfyllningar som röris. OM man har ett äldre hus med t ex galvade rör i källaren kan man med fördel vara försiktig när man fyller upp. Kritiskt ställe brukar vara äldre wc stolar med ett jättelitet hål i cisternen för påfyllning, här sätter sig gärna en flaga så... stäng gärna dessa wc stolar med respektive föravstängning (om de finns) och fyll sakta. När du luftar tar du bort silen/perlatorn från den kran där du luftar och undviker på så sätt flagor i den också. Fyller man snabbt riskerar man att lossa mer flagor från rörens insida då vattnets hastighet blir högre än nödvändigt.
ja du har naturligtvis rätt i det du säger, jag är också röris med några tusen påsläpp, det jag påstår med att bara drapå är: om man haft vattnet avstängt för att göra ett ingrepp är det bättre att få en skaplig tryckstöt av vatten/ luft blandningen i rören med en gång, skulle det vara så att grejorna flyger isär eller läcker vid det tillfället är det bättre än när man inte är bereddEdit_Kräpp skrev:Min teori om påfyllning: Inte bara dra på med äldre hus är mitt tips efter några tusen påfyllningar som röris. OM man har ett äldre hus med t ex galvade rör i källaren kan man med fördel vara försiktig när man fyller upp. Kritiskt ställe brukar vara äldre wc stolar med ett jättelitet hål i cisternen för påfyllning, här sätter sig gärna en flaga så... stäng gärna dessa wc stolar med respektive föravstängning (om de finns) och fyll sakta. När du luftar tar du bort silen/perlatorn från den kran där du luftar och undviker på så sätt flagor i den också. Fyller man snabbt riskerar man att lossa mer flagor från rörens insida då vattnets hastighet blir högre än nödvändigt.
Klicka här för att svara