Hej,

Jag är lite nyfiken på att installera en avloppsvärmeväxlare, typ
http://www.ekologiskabyggvaruhuset.se/ProductDetails.aspx?productID=716

Den låter alla tiders när man läser beskrivning och tester.
Finns det någon som provat denna eller liknande produkt och kan säga hur mycket el som sparas för uppvärmning av varmvatten vid "normalt" användande?

Mvh Mathias

Bara spekulerar och kan bara se på det i förhållande till vårt hushåll i en vanlig enfamiljsvilla och då kan jag inte se att det sparar så värst mycket.
Egentligen bara förtjänst vid duschning som jag ser det, och ingen i vår familj duschar speciellt länge. Vi diskar också sällan under rinnande varmvatten så de största mängderna varmvatten vi använder är när vi fyller upp badkaret och då kommer det ju inget varmvatten i avloppet utan det kommer ju när man släpper ut vattnet, men då fyller vi ju inget så energin i varmvattnet försvinner ju ut iaf. Tvättmaskinen släpper ut varmvatten men den fyller ju med kallvatten så ingen vinst där heller.

Men i större anläggningar finns pengar att tjäna. Jag har monterat in en avloppsanläggning med värmeväxlare för en hel del år sedan under ett sjukhuskök. Men där spolade de ju alla matvagnar mm med hetvatten så det var ju helt andra flöden på både utgående och ingående vatten, och det varma avloppsvattnet släpptes ut samtidigt som nytt hetvatten användes vilket är nyckeln för lönsamhet.

Tack för din feedback.

Kan då den mindre varianten vara mer lönsam då den kopplas till avloppet i duschen?
http://www.ekologiskabyggvaruhuset.se/ProductDetails.aspx?productID=715

Om allt fungerar som de lovar så värmer man kallvattnet en aning medans man duschar och bör då man ju behöva mindre varmvatten. De flesta använder sig av en blandning av kallt och varmt vatten så det borde ju ge något.
Frågan är hur mycket?

Mvh Mathias

Läste nu artikeln de länkade till och ser att de förvärmer i första hand tappkallvattnet och inte bara vattnet till vvb. Och då tjänar man så klart mer på det, hade inte en tanke på att koppla den på det viset. Och det är sant som de skriver, det är bara i köket man vill ha riktigt kallt kallvatten. På de andra tappställena används oftast blandat vatten.

Sedan är ju frågan vad man menar med att tjäna in den. Jag ser ju bara kronor betalt mot kronor jag tjänar. Men miljön tjänar ju faktiskt för varje kW man sparar in. d^_^b

Så idéen är inte dum, men det finns nog många åsikter både för och emot. Den under duschkabinen är ju väldigt enkel att koppla in också vilket gör den mer attraktiv.
Men jag tror ändå avloppsvärmeåtervinning främst är för lite större hushåll, flerfamiljshus.

Finns en del olika typer av DWHR (Drain Water Heat Recovery), douche-WTW eller någon annan passande beteckning. Växlaren på Ekologiska byggvaruhuset tror jag är av fabrikat PowerPipe. Typen kallas GFX (Gravity Film heat eXchanger). Finns en uppsjö av tillverkare med små skillnader då typen funnits ett tag i Nordamerika. Prova söka på Power-Pipe (var förut GFX™?), ReTherm, ThermoDrain, WaterCycles, Germontis, Nefit, Bries, Itho, Hei-tech. Verkar bli vanligare med modellerna i Europa (särskilt Nederländerna?), kanske inte så konstigt med dagens energipriser.

Vill du kolla ungefär vad du tjänar på ett par vanliga Nordamerikanska modeller:
http://www.ceati.com/calculator/

Tack för infon.

Det var en massa bra länkar. Jag skall begrunda vilken lösning som blir bra.

Mvh Mathias

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.