J
Jan-Å: Som "cederbusch" redan skrivit, hur långt är ett snöre? :) Jag har just lejt bort ett rörmokerijobb i vårt hus, från vårt badrum/toa i källaren har man dragit upp nytt V/A till badrummet på övervåningen + likaså med vattenburen golvvärme till badrum samma väg + ny dragning till utkast i rummet bredvid i källaren, inkl inkoppling av dusch/toa/tvättställsblandare inkl ca en halvdag
4 svar · 10,0k läst
mycke_nu
mycke_nu: Jag vet att när vi tryckte för bredband så kostade det ca 10 000 kr per tryckning. Borde vara ungefär samma för vatten. Avlopp kostar antagligen mer, men då har man ju å andra sidan redan maskinen etablerad.
1 svar · 5,5k läst
B
BigGitt: Det är ROTH.
12 svar · 4,3k läst
B
Mikael_L
Mikael_L: Och kaustiksoda hjälper inte mot granit (sten).
6 svar · 11,4k läst
R
Rillerulle: Det var det jag anade. Tack för svar.
2 svar · 3,3k läst
rogge_vvs
rogge_vvs: Har du ingen platonmatta idag? Ligger ditt hus i en "dal" eller djupt ner i backen eftesom du behöver en pumpgrop? Normalt när man dränerar ser man ju till att få bort vattnet från huset genom kommunens dagvattenledning eller någon bäck, dike, stenkista eller dyl.
2 svar · 3,3k läst
cederbusch
cederbusch: Ja det låter vettigt. Bör vara mindre risk för fukt vid genomförningen.
6 svar · 2,3k läst
R
renoverarn: finns nog bara en esa grönberg
3 svar · 11,3k läst
rogge_vvs
rogge_vvs: Jag hade liknande problem och tog då kontakt med Oras försäljare som skickade lite nya delar som jag bytte. Därefter blev det bättre på alla fronter tom batteriet håller mycket längre än innan. Oras brukar vara duktiga på service/garanti så det kan säkert hjälpa/råda dig.
2 svar · 9,7k läst
rogge_vvs
rogge_vvs: Priset är väl lite i överkant men är det en "bra" firma som ska göra jobbet så är det väl ok. Men det är aldrig fel att ta in någon offert till.
5 svar · 6,7k läst
K
karl oskar: Jag behöver veta mer ingående vad för typ av filter det är. Är det ett kombifilter för avhärdning, järn och/eller humus? eller har du bara problem med humus? Ett humusfilter med anjonmassa skulle säkert löst ditt problem
7 svar · 2,5k läst
K
karl oskar: okej. Då kör det med maganese greensand. Du har en ganska stor process framför dig. Börja med att backspola det rejält. Sedan stänger du ingående och utgående. Öppna toppen och fyll i kaliumpermanganat och öppna sedan ingående och utgående i nedre delen på tanken. när du ser att det kommer ut råsalikt vatten så stäng utgående och ingående. låt filtret stå i en 6h så det får
3 svar · 1,7k läst
P
PST: Toaletter räknas inte som våtrum !! (Lika litet som köket gör det) så det finns inga krav ! ...eftersom det inte finns ngn golvbrunn, så lär det rinna ut vatten vid ett läckage hur mycket tät tröskel du än har .. En uppvikt plastmatta är dock trevlig att ha för den är lätt att städa/hålla ren..men det är en annan sak...
1 svar · 2,7k läst
P
pozz2: När vi borrade nytt så lät jag trädgårdsslangen rinna i ca. 3 dygn innan vi drack vattnet. Enligt borraren skulle man ta upp ca 10 kbm vatten innan man börjar använda det, tror det va 10 han sa iaf.
18 svar · 21,1k läst
P
Pojen: [citat] Måste vara en Tuborg. När smakar en Tuborg bäst? Vergang :D Kul att det löste sig med stoppet.
11 svar · 3,9k läst
S
santos: Ring till sita dom borde kunna lösa det. Har själv tömt många brunnar men aldrig varit med om att fylla på med grus i dom, har faktiskt aldrig hört någon göra det.
5 svar · 10,0k läst
Krilleman
Krilleman: För kalkhaltigt vatten finns beredaren NIBE COMPACT-Cu Steatit (i modellerna 200 och 300) som är speciellt lämpad för detta. nibe.se
1 svar · 5,3k läst
Krilleman
Krilleman: Glöm prisol, köp rör i rör, LK eller Uponor, Personligen rekomenderar jag LK, gott om kopplingsdetaljer och lätt att montera! Bra support välkänt svenskt märke. Lättare i vikt också! Bara fördelar, billigare, lättare och enklare! Samt att du kan alltid byta ut röret och mata in ett nytt om du skulle råka sätta en skruv i det av misstag! 12mm prisol är inte att följa standrad!
6 svar · 3,7k läst
L
lacky: Hej, Det blev ett UPONOR FÖRDELARSKÅP, men jag har inte tätat kopplingarna in i skåpet ännu. Om det inte finns passande hylsa/koppling så ska jag prova med någon tätningsmassa, och sedan också ordna ett skvallerrör. Jag ringde och bokade möte med dom. /Daniel
6 svar · 2,9k läst
V
viktorj: Har löst problemet. Drog upp pumpen och upptäckte att nederdelen var skavd och det läkt in vatten i motorn
4 svar · 1,5k läst
Y
Yrrol: under sommaren spolades brunnen ren, och fick en damask så vatten inte kunde rinna ner, men så blev det vatten stående över damasken så är orolig om den hållit helt tätt. har köpt ett avhärdningsfilter som ska hantera det mesta. fast osäker om jag vill koppla in den än ifall brunnen är kass.
6 svar · 1,4k läst
B
BigGitt: [citat] Exakt det jag menar. Hade en toastol varit inblandat, hade du garanterat behövt avluftning.
4 svar · 1,3k läst
H
Helenabyggerhus: Aha, tack! Nu vet jag precis vad det är för något. Och jag har faktist badat i ett badkar med bräddavlopp en gång på ett hotell i Oslo. Helt värdelöst då man inte kunde fylla upp karet med vatten ända upp till kanten.
2 svar · 22,7k läst
Y
yamahafj: Nu kom jag på hur man gör - man monterar mycjket riktigt bort vredet och vrider det sedan ett halvt varv och sätter sedan tillbaka det. Jisses vad enkelt.
4 svar · 25,3k läst
M
MMR: Har du tumlaren på tvättmaskinen?Vår torktumlare kan man nog bara dra ut en slang till en golvbrunn, dvs den måste mynna ut i nivå med botten på tumlaren. Men den slangen vi har är en tunn rackare (inte så stort flöde från tumlaren som på en tvättmaskin som spolar ut vatten under tryck), den borde få plats bredvid din tvättmaskinsslang
1 svar · 11,5k läst
·
Jucismacker
Jucismacker: Hur menar du då? Med befintlig installation alltså? Har du lust att förklara? JAg är inte direkt haj på sånt här.
2 svar · 2,2k läst
tomashermansson
tomashermansson: För att återkoppla till ärendet. Vi har nu låtit byta ut alla galvrör till koppar- resp. PVC-rör. Så nu hoppas jag problemet är borta.
8 svar · 2,7k läst
E
eliasb: Nu var jag tillbaka till K-rauta och köpte ett vattenlås till diskbänk. Pratade med en tredje person som åtminstone erkände att hon (det ska väl en kvinna till att erkänna det) inte visste så mycket om sånt där...
4 svar · 4,7k läst
H
hj76: Borde vara 2 lager med vardera minst 50mm som läggs med förskjutna skarvar.
7 svar · 3,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.