Vattenrören i ena huset har frusit, jag vet ungefär vart men till problemet är att man inte kan komma åt dom utan att riva halva köket samt golvvärme. Rören är ganska dumt dragna med mycke böjar, har försökt att få in en tunn slang från ett ångagg men kommer inte tillräckligt långt ner. Har försökt från bägge hållen. Ena röret är 12mm och det andra 15mm kopparrör.
Jag vet att man kan tina med el, men törs man det när rören ligger i golvet? En "händig" yrkesman tyckte att jag skulle prova att sätta på elsvetsen och köra med 10-30A.

Var exakt ligger rören? Gjutna i golvet? Under golvspånt?

För att inte riskera nåt, ring ditt försäkringsbolag och fråga hur du ska göra.
Jag kan tänka mig att det kan gå att kortsluta röret med svets. Men jag är ingen expert på det.

Rören ligger i golvet mot en yttervägg, träbjälklag med isolering, torpargrund men det finns ingen lucka för att krypa in där samt så är utrymmet under för trångt för att kunna krypa in där.

Med tanke på placeringen och att de frusit, kan jag tänka mig att rören ligger närmare torpargrunden än inomhusdelen. Själv hade jag täppt till alla ventilen i grunden (för några timmar och bara dagtid) och satt på värmen. Typ från en byggfläkt tills isen släppt.
Sen åtgärdat problemmet med en värmekabel. Men är rören tunna, går det inte att trycka in kavel. Då hade jag öppnad i grunden för att komma åt de. Ont om plats? Då får du fixa mer plats! Tänk på att du bör åtgärda det! Vad händer nästa gång de fryser? Eller sprängs? Då blir det dyrare...

Har du en tjej hemma och det händer medan du är borta, vill jag inte ens vara i hennes kläder.
Försök åtgärda det innan nåt händer.

Skriv gärna hur det gått!

Ventilen är täppt med en låda och isolering, gör det varje höst. Ska byta ut och dra om bara det blir varmare. Rören har frusit förut dock ej sedan jag tog över. Det sattes in golvvärme i huset 1990, men firman som gjorde det tyckte att det inte behövdes slang under köksskåpen mot ytterväggen, "man står ju ändå inte där".
Ska nog ut med bilhammaren senare idag och höra ett hål för att kunna kolla.

Köpte en sån härhttp://www.jula.se/angtvatt-3-bar-132078, sen 3,5m slang så har jag tinat en bit på vägen, funkar kanon dock så var det svårt att hitta en lämplig slang, råkade hitta en smal plastslang för c-smörj på jobbet som jag snöt, så med en muff mellan ångtvätten och slangen så funkar det kanon. Nu skall jag ge mig på proppen från andra hållet, slangen nådde inte ända fram.
Ps, det kommer inte så mycket vatten, bara det man har tinat upp av proppen så det blir inte så blött.

ama:
Äntligen en bra lösning!! Jag har fått samma problemet, och försökte hitta svaret! Tack, jag kommer att testa imorgon. Fast har ingen ide var hittar jag "turkey pump" :) men kanske den här fungerar lika bra:

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=233995

- en vätska-pump ...

Köp en blåsa till en båttank tex 25-6961 fårn biltema:

25-713_l.jpg

Slangen man för in bör vara tunn och styv.

Wow! Ser rätt ut, tack för tippsen!
Tror ni att en vanligt "plastik-glas" typ tomt shampoo skulle också fungera? Inte så effektivt kanske... men, men...

Schampoflaska borde funka bra också, något som hjälper till med insprutandet är bra att ha och jag hade tur som redan ägde en turkey baster. En turkey baster är egentligen en nål man kör in i köttet och på nålen sitter en gummituta som man fyller med marinad . En schampoflaska är faktiskt en elegantare lösning, det blir billigare!

Jämfört med att ringa efter en rörmokare så måste denna kombination hittills vara den mest prisvärda:

4 m slang, 6 kr/meter
tom schampoflaska 0 kr
60 gradigt vatten, nästan 0 kr

Något man bör hålla ett öga på är ifall rören klarade att frysa. Vattenläcka i trossbotten är nog inte kul, och om vattenmätaren snurrar fast alla kranar är stängda, så är det dags att ringa efter en röris.

/ama

Biltema är långt borta, jag försöker med den andra pumpen, som kostar 19- kr!!! Vi får se ikväll.

ama:
Vi har ingen vattenmätare, bara en vattenpump. I så fallet pumpen sätter sig igång utan att kranarna öppna?

Jobbade på med min ångversion, tog ett tag för det var ca 1,5-2m propp i bägge rören, men det gick smidigt ändå och jag behövde inte torka upp mycket vatten heller. Men när man var klar med det ena så dök nästa problem upp, avloppet hade ju åxå såklart frusit, jävlades med rensfjäder och varmvatten slang i en timme, sen ringde jag till spolbilen........

Hej! Det gick inte... ska försöka med ång-variant. Men är det bara så, att sätta "spruta" i röret?? Låter enkelt, hoppas att kommer att fungera för mig också. Imorgon är Jula-inköpning...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.