Hej,

Jag funderar på att gräva eller sätta en rörspetsbrunn för att kunna använda för bevattning. Finns det några bra igenkänningstecken för vart på tomten det är bäst att gräva för att hitta vatten? Är det bäst på den lägsta delen av tomten eller är det bara inbillning att det skulle vara bättre?

Kan man hitta information om hur djupt grundvattnet ligger? Eller kan jag ta reda på det själv? Det finns en grävd brunn ca 80m från min tomt. Ligger grundvattennivån på det djup där vattenytan är i den brunnen?

Någon som har tips på hur man bäst slår ner en rörspetsbrunn? Det ska ju gå att spola ner den också har jag läst men förstod inte riktigt hur man går till väga då.

Tack på förhand!

Mvh Håkan
www.walltorp.net

Det är inte lätt eller så är det det. Vi har grundvatten 2 meter ner men jag har inte lyckats att få upp något flöde med min spetts. Jag har slagit ner den i steg till 10m. Man måste hitta ett skickt som släpper igenom vattnet bra. Har även provat med att gräva brunn men denna tömde jag fort och sedan fick jag vänta att pumpa en stund.

Jag tittade på din tomtritning och det borde vara bäst nedanför slänten där du får vattentryck från marken ovanför.

Hej,

Tack för era svar. Speciellt att du tog dig tid att titta på min hemsida och tomtritning :-)

Så, då tänkte jag inte helt fel när jag tänkte anlägga den där tomten är som lägst?

Mvh Håkan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.