Hej alla sommarpysslare, det är så att vi bor i ett hus vid en sjö... Huset köptes för tio år sedan och vi fick med en pump som tidigare ägare hade använd för att pumpa upp sjövatten för bevattning och liknande. Nu efter alla år tänkte jag ge mig på att få det att fungera igen och skulle behöva eran hjälp
På pumpen står det:
EMS-PUMPEN, JET 80 M, H max 40m 220V, Effekt 750W
Före start: Vrid runt motoraxeln för hand. Fyll pumpen helt med vatten. Stäng utloppet. Starta. Öppna lite. När luften är borta. Öppna helt
Bild på pumpen:
http://img189.imageshack.us/img189/9241/bild1yn.jpg
Vi har en svart plastslang liggandes längs tomtgränsen som är ca 33 mm i ytterdiameter och på slangens sitter även en metallkoppling som passar med pumpen.
Jag har aldrig pysslat med vattenpumpar tidigare och skulle behöva veta exakt hur jag ska göra.
Jag lägger ena änden av slangen i sjön och kopplar den andra i pumpen, men hur fyller jag därefter på med vatten? I den lilla beskrivnbingen på pumpen pratar de om utloppet, menar de då de röret där vattnet pumpas ut? Sist men inte minst saknas koppling mellan pump och "den vanliga" vattenslangen, finner jag sånt på typ järnia?
Som sagt lite okunnig men väldigt tacksam för svar!
/Blåvatten