Vi har haft problem med stopp i avloppet till och från under ett par års tid, vilket resulterat i att vi behövt beställa slamsugare minst 1-2 ggr/år.
Som tur var har det konstaterats att problemet suttit på den del som kommunen ansvarar för och vi har således sluppit stå för några kostnader.

Nu bytte kommunen förra sommaren alla VA ledningar på vår gata och allt har varit frid och fröjd fram till för några månader sedan då problemen började igen..

Allt tyder alltså på att vi behöver byta ut våra gamla betong avlopp, från hus till tomtgräns och därför söker jag nu efter matnyttig information om hur jag skall gå till väga för att utföra jobbet själv.

Brukar ju alltid gå att hitta lite små guider och liknande på nätet, men just nu har jag kört fast och hittar faktiskt inte mycket alls om hur det görs på bästa sätt. :(

Tacksam för all hjälp som kan fås i ämnet.

- Andreas

Fixa en kunnig grävare som gräver åt dig. Om man inte själv är bra på att gräva lönar det sig inte att hyra en egen maskin. Sen beställer du markavlopp genom en röris eller www.rinkabyror.se. Lutning 1-2 cm per meter. Bara att lägga, hur lätt som helst.

Vad är det som säger att det måste vara er ledning det är fel på? Begär att kommunen filmar sin del av servisen. Kan lika gärna bero på att sättningar i marken har gjort så att övergången ifrån det nya avloppet och eran del glidit isär. Antar staden kommer med 160PP och du har väl antagligen 150btg. Du kan ha höganäs också.. Vet inte riktigt hur standarden i gävleborgs kommun ser ut ^^ Mellan plasten och btg (lr höganäs?) användes förmodligen en gummi koppling med två slangklämmor som man drar åt. Bra koppling men kan fortfarande fela.

Vid ev. omläggning så gräver du fram den ovannämnda övergång och tar bort den och alla dina egna rör och lägger de nya plaströren i samma ränna som blev när du lyfte upp betongrören. Kontrollera med vattenpass och justera med grus. 1-2cm per meter är som huggan sa rekommendationen men så länge det lutar åt rätt håll spelar det mindre roll ifall du inte har väldigt lång servis. Lägg även 110PP istället för 160 då flödeshastigheten blir högre = bättre. Vet inte ifall ni har separerat dag och avlopp där du bor? Lägg isåfall även en ledning för dagvattnet. Den brukar jag personligen oavsett lägga i 160PP.

Vad har du för vattenledning? Gjutjärn? Plast? Galv? Koppar?
Är det så att du s

Nu kommer ett låångt svar..

huggan skrev:
Fixa en kunnig grävare som gräver åt dig. Om man inte själv är bra på att gräva lönar det sig inte att hyra en egen maskin. Sen beställer du markavlopp genom en röris eller www.rinkabyror.se. Lutning 1-2 cm per meter. Bara att lägga, hur lätt som helst.
Har en del grannar i grannskapet med diverse grävare så den biten får jag troligtvis hjälp med, men om ingen av dem har tid så blir det absolut en inlejd grävare..

Markavlopp hade jag hoppats kunna lägga 110mm då vi har en hel del sådana liggande som blev över efter en ombyggnation på firman för några år sedan.
:)
Var lite orolig för om det skulle behövas specialkunskap för installationen, men det låter ju ungefär så enkelt som jag föreställt mig.

Bofflan skrev:
Vad är det som säger att det måste vara er ledning det är fel på? Begär att kommunen filmar sin del av servisen. Kan lika gärna bero på att sättningar i marken har gjort så att övergången ifrån det nya avloppet och eran del glidit isär. Antar staden kommer med 160PP och du har väl antagligen 150btg. Du kan ha höganäs också.. Vet inte riktigt hur standarden i gävleborgs kommun ser ut ^^ Mellan plasten och btg (lr höganäs?) användes förmodligen en gummi koppling med två slangklämmor som man drar åt. Bra koppling men kan fortfarande fela.
Inte är det väl helt hugget i sten att det ÄR vår del det är fel på, tanken har faktiskt slagit mig att ansvaret kan ligga hos kommunen.

Vet varken vilken dimension staden eller jag själv har men jag vet att vi har betong (vet ej märke) och att precis som du beskrev så använde dom en gummikoppling mellan plast- & betongrör.

Att jag tänker mig att kommunen kan hållas ansvarig beror på att dom hade sönder vårt betongrör när dom grävde upp och skulle koppla ihop detta med de nya rören. Dom blev då tvungna att gräva sig in ca 1 meter under vårt staket & gräsmatta och kapa av vårt betongrör med kap för att kunna koppla ihop med de nya plaströren.

Men, efter lite samtal med lokala VA leverantören så låter det som att jag iof kan låta utföra en kamerainspektion, ifall det visar sig att felet ändå sitter på min sida så får däremot jag själv stå för kostnaderna även för denna.

Får hur som helst besök av slamsugarn i morgon, ska be honom vara extra noggrann när han gör sin bedömningen av vart stoppet sitter, sen får vi diskutera om det är värt att göra en kamerainspektion enligt hans bedömning..

Bofflan skrev:
Vid ev. omläggning så gräver du fram den ovannämnda övergång och tar bort den och alla dina egna rör och lägger de nya plaströren i samma ränna som blev när du lyfte upp betongrören. Kontrollera med vattenpass och justera med grus. 1-2cm per meter är som huggan sa rekommendationen men så länge det lutar åt rätt håll spelar det mindre roll ifall du inte har väldigt lång servis. Lägg även 110PP istället för 160 då flödeshastigheten blir högre = bättre. Vet inte ifall ni har separerat dag och avlopp där du bor? Lägg isåfall även en ledning för dagvattnet. Den brukar jag personligen oavsett lägga i 160PP.

Vad har du för vattenledning? Gjutjärn? Plast? Galv? Koppar?
Är det så att du s
Vi har väl uppskattningsvis 20m servis och det tycker jag låter som en normal sträcka.

Det finns bara avloppsledning och vad jag vet får vi inte koppla på dagvattnet.

Vattenledningen däremot är jag väldigt osäker på, men jag skulle tro att den är i Gjutjärn eller Galv, plats är det absolut inte och koppar tycker jag låter tveksamt.
Hade inte tänkt på att byta ut även denna, men mannen på Gästrike vatten tyckte definitivt att vi skulle göra det när vi ändå gräver upp allt.

Vi har även en egen "spolbrunn" eller vad det nu är, av betongringar på ca 50-60cm med ett betonglock. Det är i denna vi inspekterar när vi märker att det börjar bli stopp och det är där skillnaden syns.
I "normalt läge" ser man hur "rännan" är tom och inkommande och utgående hål syns.
I "felande läge", som i dagsläget, är vatten/avloppsnivån säkert 0,5-1m hög och stigande...

Allt eftersom vi uträttar våra dagliga behov.....
;)

Denna hade jag nog tänkt låta vara då den är i fint skick och fyller sin funktion..

- Andreas

Vi bytte för några år sen, nog sisodär 10 år sen nu, avlopp in till villan.
Innan bytet hade vi betongrör som satt sig här o där, och även hade en stor inväxning så där fick vi skära två ggr/år sista två årsen, samt även rensa med fjäder flera ggr i månden sista halvåert. Sista månaden stod maskin i källaren med fjädern liggande i golvbrunnen, rensade därigenom då vattenlåset rostat bort på den.
Men, när vi bytte så hade vi en bra grävare för det första, som inte bara grävde utan även bistod med nyttig info om både det ena o det andra, och hade nån fin makapär på ena skopan som kunde ta ut att vattenledning drog iväg åt ett helt annat håll, så den är inte bytt än.
Sen grävde vi bort gamla betongrören ena dagen, och la plaströren på plats andra dagen. Började på morgonen och kunde väl runt 21-22 på kvällen skita igen, s.a.s. Köpte rören "lokalt" och fraktade hem på vanlig släpkärra. Fick göra en betong-pvc skarv med gummi o slangklämmor som nämts tidigare. Den skarven kostade nog bara en hundring lr två.
Sen var fallet "nästan" inga problem, eftersom grävaren fixade till fallet nästan perfekt redan när han plockade bort gamla rören. slängade i liten sand här o var bara.
Återfyllde allt själv på några dagar och "lyxade till det" med att köpa en rulle färdig gräsmatta o kavlade ut på toppen. Så redan efter en månad va nästan alla spår borta.
Förutom högen med betongrör, som tog flera månader att få bort. Latmasken kröp runt där,så blev avskräckt bra länge :P

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.