Vatten & Avlopp
brevik: Vet inte grovleken på ledningen men kan kolla det ikväll. Jag skulle nog vilja säga att trycket i kranarna i huset överlag kunde vara bättre. Det är klart märkbart bättre drag i utkastet nere vid brunnen. Ska kolla trycket ikväll.
Feffe: Det var den jag trodde att jag länkade till. Min länk var ju till nått helt annat :-) skumt! Tack så jättemycket för hjälpen! //Feffe
Patrick E: Jag skulle dra rören under stugan i en isolerad låda med termostatstyrd självreglerande värmekabel. Rör i yttervägg känns riskabelt med tanke på frysrisk.
sege: Tackar för svaren, den givna lösningen är förstås att sätta en ny ballofix eller motsvarande med rätt dimensioner. Tanken med att försöka lösa det ändå är att det gäller en flerfamiljsfastighet och det blir till att stänga av vattnet om möjligt i den stammen. Om jag ska vara ärlig vet jag inte om det är ”Ballofix”, jag kallar alla sådana ”kranar” för
Krilleman: Kan även vara ventilen på fjärrvärmesidan innan växlaren som hanterar varmvattnet!
Krilleman: Dom fem siffrorna visar förbrukningen i hela m³! 0,1m³ har du ju på den röda roterande mätaren längst till höger.
anders611: Finns möjligheten att löda utan att elda upp huset så har du en garanterat tätt skarv så länge du bor där.
Cheever: Finns bara ett sätt att bli av med tryckstötar helt. Byt rören till en större dimension. Allt annat är tillfälliga lösningar. Tryckstötar uppstår vid för långa ledningar av för klen dimension. När moderna blandare och maskiner stänger klarar inte klena rör i långa längder detta.
pickels: Ok, tack för svaret. Kan inte se något rör från den sista kammaren så då har vi säkert ingen infiltration. /Niclas
Kalarne: Du har rätt!. Ibland koncentrerar man sig på hindren istället för att kringgå dem. Problemet är ju att rörren sticker upp, inte att det är svårt att ta isär rören. ;-)
Immobil: Antagligen fel på tryckströmbrytaren. Ibland kan det hjälpa att lossa locket och spruta in lite 5-56. Vrid lite på justerskruvarna när locket ändå är av. Hjälper inte detta, är det utbyte som gäller.
MagnusSt: Såhär såg mitt inlopp till hydrofortanken ut.... Inget jag hade märkt innan bytet. Men det ser ju inte så trevligt ut:D http://200sx.kicks-ass.net/album/album.php?large=1&pic=83491&username=magnuss
Patrick E: Räcker nog gott och väl med 70 mm mineralull. Det blir sällan minusgrader i en krypgrund. Lägg rören så nära golvbjälklaget det går, så minskar du frysrisken ytterligare.
BigGitt: Ja "corre" det är en backventil. Dessutom underdimensionerat! Klantar... Nu har vi skaffat en ny med mycket större öppning.
kimmo_thn: Ett tips från mig.. Jag jobbar dagligen i Norge så man har koll på priserna Sverige vs Norge. Jag köpte själv en ny VV beredare till mitt hus. Kollade runt hos alla svenska butiker men priserna i sverige var faktist lite högre än Norge. Høiax beredarna byggs i Fredrikstad och är av riktigt hög kvalite. 12års garanti och dessa är i rostfritt. Den drar sjukt lite el också. Har haft min
Daniel78: [citat] Ta det försiktigt och var noga med att hålla emot ordentligt på ballofixen med en skiftnyckel, rörtång eller liknande. När man använder 2 skiftnycklar så blir det väldigt lätt så att man "drar isär dom", dvs man drar ena motsols samtidigt som man drar den andra medsols, det blir så automatiskt, men du måste hålla ballofixens skiftnyckel stilla för att inte riskera att
yxis: P.S. kanske egentligen en fråga för elforumet, men är det verkligen okej att EKLK-kabeln hänger fritt i luften? Det verkar vara förskruvningar på tryckströmbrytaren men ingen dragavlastning, på pumpen är det nog inte ens förskruvning. (Bilderna kanske luras, det är en trefaspump och givetvis är tryckströmbrytaren också trefas. Omkring 1970 så var EKLK'n gjord så att
rolwuld: Om det är gräs där ledningen ligger så räcker det med ca 1,2m Isolera väl där ledningenngår upp i marken och ansluter mot byggnadens golv. där kan du petas in för säkerhetskull en värmekabel invändigt i PE slang 32mm som du bör använda till vattenledningen. använd riktiga PRK kopplingar i marken inget billigt skit.
gaia: [citat] Alla vattenlås är i princip en U-böj i grunden. Sen kan man tillverka olika former av en U-böj och använda som vattenlås bara man har får tillräckligt med stående vatten i svängen som stoppar avloppsluften.
ölk: hålet/sprickan sitter några centimeter in mot väggen till från rensluckan sett, så det är på själva röret.....
lordi: Rören är inte det dyra i detta fallet. Arbetskostnaden för bilning och igengjutning av golv kan ju springa i väg, så kan du fixa detta själv så sparar du en slant.
M_Persson: Ska prata med röris och försöka få fram något vettigt så jag kan få dit Ballofixer så det underlättar när jag sedan ska koppla in nytt handfat och toalett.
Satsuki: Tack för råden!! Säkerhetsventilen är nu bytt och det verkar ha löst problemet :)
ratman: Tack för det snabba svaret Patrick. Precis som jag trodde. Jag byter ut när jag har tid. Skall kolla in länken också- Adrian
karl oskar: om ni åker dit några ggr om året för att titta till och spola i kranarna går det bra med ett uppströms avsyrningsfilter som ej backspolar. Kopplas lämpligen mellan pump och hydrofor så massan lyfts varje gång pumpen körs.
Patrick E: Energin som går åt för att värma vattnet är densamma oavsett om elpatronen är ny eller gammal. Det som gör skillnad är hur välisolerad tanken är. D v s hur mycket förluster får du genom att VVB värmer upp rummet istället för vattnet. Fast å andra sidan kommer ju denna värme huset till godo och om du har direktverkande el går det hela på ett ut. Lite som med traditionella
huggan: Nu när jag bytt vår vattenpump (http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/169150-ny-pump.html) kunde jag fortsätta med det viktige. Vårt nya vattenfilter. Tog en halv dag att koppla ihop och driftsätta. Flöt på bra och var enkelt att göra själv. Efter det gjöt vi upp golvet eftersom den gamla golvbrunnen som satt där inte hade riktigt fall. Vattnet rann åt fel håll. Här är lite
byggarätt: Du ska vara glad om du har övertryck i hålet då slipper du ytvatten och förorening av brunnsvattnet..vattenöverskott kan ju vara ett problem men det går ju att fixa i dom flesta fall. Att du har en för kraftig pump är inget problem utan bara bra