De två senaste vintrarna har det bildats en ispropp i avloppsröret. Har talat med en rörläggare som säger att man måste gräva upp och isolera röret.. Någonstans har jag läst om en värmeslinga man kan ha i avloppsröret, på samma sätt som man har i vattenledning.
Eftersom jag inte vet var proppen sätter sig så måste jag väl gräva upp hela vägen från huset till trekammarbrunnen. Det är en sträcka på cirka 50 meter, och genom grannens tomt. Det låter på mig som en omfattande (och dyr) operation. Om någon kan tipsa mig om var jag får tag på den värmeslingan som jag tror går att köpa så är jag evigt tacksam. Jag vill INTE behöva flytta en vinter till.

Jag vet inte om det fungerar med kabel i avlopps röret, men jag hittade en från Nexans ialafall.

Här

Redigerat:
Antagligen är det två orsaker till att det fryser. Dels är det för dåligt fall som gör att det blir stående vatten i röret och dessutom så ligger det för grunt. Hade fallet varit OK så hade det inte funnits vatten som kunnat frysa i röret... Men testa med en värmekabel - vad har du att förlora? Det är väl något åt det här hållet du behöver: http://www.malmbergs.com/frmProductDisplay_new.aspx?item=8960460

skottar du bort snön där avloppet går ?
vad är det för grund på ditt hus?

Lite spekulation från min sida.

Måste inte en sån värmekabel ligga i vatten för att fungera? I avloppet skulle den ju ligga torr för det mesta? Om det sitter ngn termostatstyrning har jag svårt o se hur den skulle fungera utan att vara i kontakt med vatten.

MagnusSt skrev:
Lite spekulation från min sida.

Måste inte en sån värmekabel ligga i vatten för att fungera? I avloppet skulle den ju ligga torr för det mesta? Om det sitter ngn termostatstyrning har jag svårt o se hur den skulle fungera utan att vara i kontakt med vatten.
Eh? Om det inte är vatten i röret så är det nog inte stopp heller iofs.

mexitegel skrev:
Eh? Om det inte är vatten i röret så är det nog inte stopp heller iofs.
Har svårt att tro att det står vatten 24/7 på en sträcka av 50 meter avloppsrör. Min teori var att det finns risk att kabeln inte tål att ligga torrlagd, vilket jag antar att det kommer göra vissa bitar i vissa perioder.

Men som jag skrev i mitt inlägg det var en spekulation. Jag hade nog fel då.

Bättre att vara skeptisk i förväg än efterklok (med en bränd värmekabel). :D Skulle tro att det beror på vilken värmekabel som man köper, verkar ju finnas de som är avsedda för avloppsrör och de är kanske byggda annorlunda.

ingemar_o skrev:
skottar du bort snön där avloppet går ?
vad är det för grund på ditt hus?
Vill även jag veta. Avloppet måste ligga VÄLDIGT grunt ifall det skall frysa där snön ligger. Jag vet om vattenledningar som ligger på 60cm i göteborg och har klarat de här djävulsvintrarna vi haft nu det sista.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.