7 183 läst ·
6 svar
7k läst
6 svar
brunn som pumpats tom
Medlem
· västmanland
· 34 inlägg
har man inte huvudvärk ja då skaffar man sig.
skulle fylla på vatten till hästarna, glömde slangen på ,åkte bort, kom hem 3 timmar senare till en tom vattenbrunn och en mindre ocean på gräsmattan.
pumpen (hydropress med 50l tank) stod och gick för fullt utan att nåt vatten kom såklart.
så..efter ca 1 timme var brunnen full igen men det blir inget tryck i hydropressen.
Jag antar att den har pajat efter att ha gått tomt så länge?
eller har den "bara" sugit i sig luft?
skulle fylla på vatten till hästarna, glömde slangen på ,åkte bort, kom hem 3 timmar senare till en tom vattenbrunn och en mindre ocean på gräsmattan.
pumpen (hydropress med 50l tank) stod och gick för fullt utan att nåt vatten kom såklart.
så..efter ca 1 timme var brunnen full igen men det blir inget tryck i hydropressen.
Jag antar att den har pajat efter att ha gått tomt så länge?
eller har den "bara" sugit i sig luft?
Det beror på vad du har för typ av pump om den kan suga upp vattnet själv eller inte.
Om det är en gammal ringpump så behöver du troligen späda den lite innan den på nytt kan ta upp vattnet.
Har du en dränkbar pump nere i brunnen så ska den kunna ta upp vatten direkt.
Om det är en gammal ringpump så behöver du troligen späda den lite innan den på nytt kan ta upp vattnet.
Har du en dränkbar pump nere i brunnen så ska den kunna ta upp vatten direkt.
Redigerat:
Medlem
· västmanland
· 34 inlägg
det är ingen ringpump, det är en pumpautomat hydropress eller vad det nu heter som står i ett källarutrymme. jobbigt att fylla på sugledningen då det är ca 150 meter mellan brunn och hus hehe
Det är inte alltid man behöver fylla hela ledningen, bara ge den lite hjälp på traven. Ibland bara så det blir tillräckligt sug för att backventilen ska öppna vilket den inte alltid vill göra utan att pumpen fyllts med vatten.
Medlem
· västmanland
· 34 inlägg
jag ska prova lite idag och se om ja får det att funka
i värsta fall får man väl köpa ny pump
Du behöver inte köpa ny pump, den har gått torr och det är bara att fylla den på nytt. Tror som "orparn" att det räcker med att fylla pumphuset. Händer ibland vid fritidshuset där vi har sommar vatten.
Medlem
· västmanland
· 34 inlägg
tänkte bara meddela att jag efter 7 sorger och 14 förbannelser fick liv i pumpen. fyllde på vatten i sugslangen och i pumphuset och sen började den spotta och fräsa och pumpa ut svart vatten. efter ca 30 min spolande var vattnet sig själv igen och smakade dessutom godare än tidigare
Tack för tipsen
mvh Johan
Tack för tipsen
mvh Johan
Klicka här för att svara