Hej,

I en bostadsrätt har jag tagit över att läsa 4 st. vattenmätare. Jag ansåg att de alltid lästes fel fast jag vill inte förkara här hur.
Jag har min egen övertygelse om vad de rätta siffrorna är. Dock skickade jag för extrakoll bilderna till en VVS-byggfirma. De svarar med siffror precis på sättet jag tycker att det är fel. Det är de 3 st. Zenner där tveksamheter ligger.
Jag är tacksam om någon hjälper mig med avläsningar för att bekräfta eller utkasta min uppfatning.

George
P.S. Jag vet att frågan låter idiotisk med det är sådan som händer i verkligheten :@ D.S.

• Kontroll_3-4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kontroll_1-2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Med hur många decimaler behöver du läsa av.

Nr1 säger 4646,8459 m3

Jag uppfattar det som om räkneverket på Zennermätarna visar hela m3 och de små röda visarna visar decimalerma. T ex mätare på bild 1 skull då visa 4647,8469 m3.

Fel: 4646,8469 m3 ska det vara.

Redigerat:
Stort tack! Det var det jag tyckte själv.
Bara som kuriösa, på VSS-byggfirman som jag frågade om hjälp angavs 464 m3 på nr 1 etc(!) De blir lurade dem med! :-(

Krilleman
Svaret ser man ju lätt på antal deciamler ovan dom röda visarna på dom tre Zenner:na
x0,1
x0,01
x0,001
x0,0001
Räkneverket visar alltså 1,0

Den röda visaren 0,1 skulle inte funnits där om räkneverket visade komma.

Redigerat:
Patrick E skrev:
Jag uppfattar det som om räkneverket på Zennermätarna visar hela m3 och de små röda visarna visar decimalerma. T ex mätare på bild 1 skull då visa 4647,8469 m3.

Fel: 4646,8469 m3 ska det vara.
Nja, vart det inte an tankevurpa till där med tredje decimalen;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.