Hyr en sommarstuga och sedan några veckor har det luktat illa inne på toaletten. Gick därför och undersökte latrinkomposten (där vi också slänger matrester), och den mår inte särskilt bra. Det är en sån där rund variant med två korgar. På något sätt har det tagit stopp i systemet, för korgarna är båda under vatten och det är en sorglig syn (och lukt).
Jag har egentligen ingen koll alls. Men efter en del googling och snack med ägaren har jag förstått att övrigt vatten (kök, urin, dusch) går ut separat förbi någon sorts slamavskiljare, och att det hela slutar i någon form av stenkista.
Om jag förstått det rätt så leds vatten även från latrinkomposten ut till denne stenkista.
Nu är min fråga då hur det kommer sig att latrinkomposten nästan svämmat över. Mina teorier:
1. Latrinkompostens avrinning är sammankoppplad med slamavskiljaren, och det har tagit stopp i den eller ännu längre fram i systemet.
2. Grundvattnet har stigit sisådär 20-30 centimeter (vilket i sig verkat otroligt, men detta är ute i skärgården och Östersjöns vatten här har visserligen stigit något sånt... Men vad vet jag egentligen om grundvatten nu när jag tänker efter?)
3. Vi har slarvat och kastat potatis bredvid korgarna så det täppts för och blivit stopp (men ligger det inte någon väv eller något i botten som borde skydda mot stopp av den typen?)
Vad tror ni?