2 633 läst ·
11 svar
3k läst
11 svar
Installera en NOBI COMPACT 300 SOL
Vår gamla vv-beredare gav upp i måndags. Och det börjar blir LITE kylslaget att duscha. Lite som att bada vak och framförallt dotter och fru piper en del.
Har försökt få tag i ett flertal rörmockare i Gävle, men de lyser med sin fråvaro. Det är semestrar och de är upptagna på annat håll och har inte tid förrän tidigast om 2 veckor. Det är ju näst intill ohållbart. En rörfirma skulle ringa mig för prisuppgift idag men ingen har ringt. Så trist.
Jag har inte tummen i handen och gjort rörinstallationer själv tidigare, inkl vv-beredare, men då av mindre modell och vägghängd.
Är detta något man klarar av själv? Och hur drar man rören från inkommande vatten? Gör man hål uppe på beredarens tak och drar ned 2 st 22mm Cu hela vägen dolt i själva beredaren till under beredaren där själva ventilpaketet sitter?? Eller drar man rören synliga hela vägen. Beredaren kommer stå i källaren och alla rör går i taket. Dvs allt är lätt att komma åt. Bara att fimpa mot gamla beredare (som idag står helt fel) och dit med den nya.
Det är ju "bara" inkommande kallt vatten, utgående varmt vatten och evakuering och el som ska fixas. Elen är biff.
Är det inte bara att beställa via Rinkaby och köra?? Själv e bäste dräng.
/erber d^_^b
Ps. Jag menar ju NIBE och inget annat. Feta fingrar.
Har försökt få tag i ett flertal rörmockare i Gävle, men de lyser med sin fråvaro. Det är semestrar och de är upptagna på annat håll och har inte tid förrän tidigast om 2 veckor. Det är ju näst intill ohållbart. En rörfirma skulle ringa mig för prisuppgift idag men ingen har ringt. Så trist.
Jag har inte tummen i handen och gjort rörinstallationer själv tidigare, inkl vv-beredare, men då av mindre modell och vägghängd.
Är detta något man klarar av själv? Och hur drar man rören från inkommande vatten? Gör man hål uppe på beredarens tak och drar ned 2 st 22mm Cu hela vägen dolt i själva beredaren till under beredaren där själva ventilpaketet sitter?? Eller drar man rören synliga hela vägen. Beredaren kommer stå i källaren och alla rör går i taket. Dvs allt är lätt att komma åt. Bara att fimpa mot gamla beredare (som idag står helt fel) och dit med den nya.
Det är ju "bara" inkommande kallt vatten, utgående varmt vatten och evakuering och el som ska fixas. Elen är biff.
Är det inte bara att beställa via Rinkaby och köra?? Själv e bäste dräng.
/erber d^_^b
Ps. Jag menar ju NIBE och inget annat. Feta fingrar.
Redigerat:
Medlem
· västra götaland
· 1 017 inlägg
Låter ju bra!
Men har någon installerat en sådan och kanske har något tips. Hur göra för att få ned stelt cu-rör på insidan av täckplåten? Eller går den att plocka av?? Går ju inte att skjuta i ovanifrån om man inte har 4 m i takhöjd.
:-D Erber
Men har någon installerat en sådan och kanske har något tips. Hur göra för att få ned stelt cu-rör på insidan av täckplåten? Eller går den att plocka av?? Går ju inte att skjuta i ovanifrån om man inte har 4 m i takhöjd.
:-D Erber
Nja, få in två rör innanför plåten är nog att göra det lite halv krångligt för sig själv. Jag skulle dragit ner dom bakom och flyttat ut beredaren för att få plats med rören, alternativt nedgång på sidan av beredaren. Enkelt är oftast bäst, går det ens att få in rör innanför plåtarna?
Jag tror faktiskt att man ska kunna dra dolt. Är ju inte expert iofs. Men om jag tolkar databladet rätt så ska man kunna ta upp hål i taket så att säga. Ska t.o.m finnas slaghål. Om det verkligen är så, det vet jag inte. Det var därför jag tänkte om det var någon som hade erfarenhet av detta. HELST vill jag dra dolt - OM det går. Det blir snyggast så.
För att få ned rören dolda så måste man isåfall tippa hela beredaren och peta in rören OM det nu är så att inte plåtarna går att mecka lös.
:wow:
Erber
För att få ned rören dolda så måste man isåfall tippa hela beredaren och peta in rören OM det nu är så att inte plåtarna går att mecka lös.
:wow:
Erber
Vart står det att det ska finnas "slaghål" ?!
Jag tolkar det som att det är en helt vanlig NIBE 300 compact fast just med solslinga, alltså ingen skillnad.
Jag är fortfarande tveksam till ditt påstående med dold rördragning!
Jag tolkar det som att det är en helt vanlig NIBE 300 compact fast just med solslinga, alltså ingen skillnad.
Jag är fortfarande tveksam till ditt påstående med dold rördragning!
Sorry, det står i Produktbladet, länken under. Och det står inte slaghål som jag skrev utan "URSPÅRNINGAR", det var jag som tolkade det som när man knackar ut i eldosor och dyl. Var lite trött när jag skrev. 
Saxat:
"Varmvattenberedarens fot är väl tilltagen, vilket möjliggör dold rörinstallation. Rördragning kan ske såväl direkt från golv som från tak (via ursparningar i bakstycket). "
Du har rätt! Mer än jag visste d^_^b
"Varmvattenberedarens fot är väl tilltagen, vilket möjliggör dold rörinstallation. Rördragning kan ske såväl direkt från golv som från tak (via ursparningar i bakstycket). "
Du har rätt! Mer än jag visste d^_^b
Klicka här för att svara