Har en Waterrite luftinjektor på ingånde vatten till huset. Den är ju tillverkad i typ plast o är gängad på en 90gr rörhylsa(vi snackar 1").
Jag installerade filtret som luftinjektorn tillhör för 5 år sedan. Stundtals har jag fått den gängan tät i kanske 2-3mån åt gången. Nu är jag less!!:S Vi har ju extremt mycket järn i vattnet så det som droppar från gängar gör ju att golvet ser för täskigt ut:(
Enligt han som sålde filtret så skulle jag använda locktite gängsnöre/tape men utan att få det tätt så har jag provat även lin med pasta men samma läck.
Ja,jag har virat på gängtät åt rätt håll,o ja,jag har rengjort. Det ända jag kan komma på är om jag drog injektorn lite för hårt i början så att gängorna är lite off..........jag blir galen av att se kladdet o behöva ta loss o gänga om varannan mån:@ Hjälp,tips....please :blushing:

• Gilla
Tobben58
  • Laddar…
Krilleman
Är gängan för "glatt" så brukar tätningsmaterialet dras med på gängorna istället för att dras in och täta, repa gängan lätt med ett bågfilsblad eller kniv och applicera nytt lin och locher (överlägset alla andra alternativ)

Nu snackar vi inte såga sönder gängan, extra viktigt på plast som är mycket mjukare än metall! En lätt repning på "tvärsan" på gängorna är det som är optimalt!

Japp. Sökte på forumet innan o fick tipset som du skriver om. Har precis haft isär o gjort detta,få se nu om det blir tätt :S

.....dock har det aldrig varit problem med att få tätningen att stanna kvar....men vi får se :)

Krilleman
När man har linat ett gäng mässingsdelar under stress utan repning och varit lat och tänkt att det löser sig endå, men nej. Gängan blir för glatt.

Gör om och gör rätt... Det brukar lösa problemet med lätt repning!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.