Cheever
Cheever: Alla sorters VVB har sina små problem men rent generellt kan man säga att: Emaljerat är den klart bästa legeringen för i stort sett alla vattentyper. Så länge man kommer åt och kommer ihåg att kontrollera anoden. När emaljen kom körde man det i inbyggda pannor utan anod vilket medförde att emaljlegeringen fick dåligt rykte. Koppar är egentligen den legeringen att föredra för de
16 svar · 17,4k läst
G
gronfelt: Ja, normalt sett är det väl så, men jag har kikat en del på Wellmates hydroforer i glasfiber, de kan man komplettera med ett venturirör på inloppet, som drar in luft när pumpen går, sedan sitter det en avluftningsventil i toppen. Då får man luftutbyte samtidigt som trycket håller sig rätt.
5 svar · 4,2k läst
F
Fluxor: Securex minsann! Nu är det fixat :)
6 svar · 11,1k läst
·
bonnier
bonnier: Skall skaffa ny pump till torpet, håller på att kolla in antingen kärcher eller gardena. Någon som har erfarenhet eller synpunkter? Skall användas till hushållet och trädgård, dock inte i någon större belastning.
0 svar · 2,1k läst
L
leri: Att marken lutar från brunnen har ingen betydelse här, regnvatten rinner i en sluttning men infiltrationen är ju redan under marken så då gäller helt annat vart vattnet tar vägen. Att gräva ner tanken får man oftast inte, i alla fall i våran kommun står det tydligt att minst 1/3 av tanken måste vara ovan jord. Att infiltration skulle vara en långsiktigare lösning vet jag inte heller
1 svar · 2,2k läst
R
renoverarn: bra skrivet elaine
12 svar · 26,6k läst
tio_Pepe
tio_Pepe: Glöm inte att täta med gängtejp mellan VVBns anslutning och din övergång.
3 svar · 3,2k läst
S
systemfel: ja du då e problemet löst :) sätt en cm fall borde räcka så inte vattnet sticker före papperet :)
3 svar · 1,7k läst
Krilleman
Krilleman: Asbest kan förekomma på raksträckor i gamla rörinstalationer men är högst ovanligt! Mest förekommande är på böjar, T-rör och avslut på isoleringen, man blandade helt enkelt asbestpulver med vatten och applicerade det efter bästa förmåga, har haft en gamal filialchef som intygat att han minsan hade utfört det "förr i tiden" Det brukar vara en lite gula-orange-rosa aktigt smulande
4 svar · 4,0k läst
Patrick E
Patrick E: Tror att din pump klarat sig. Har själv råkat ut för ett liknande missöde. När vattenytan sjunker i borrhålet ökar också höjden som pumpen får jobba mot. 10 m motsvarar ca 1 bar. Djupet som pumpen sitter på har ingen betydelse utan det är höjden från vattenytan i borrhålet som man räknar lyfthöjden ifrån. Är nivån låg kan det vara därför som pumpen inte orkar bygga upp
4 svar · 4,9k läst
D
dunken: Tack då vet jag
2 svar · 4,9k läst
M
myrstack: Då förstår jag Om du pluggar den borde luften långsamt försvinna ur den på samma sätt när det kommer luft i vattnet in från gatan/brunnen. Borde inte vara någon risk med att temperaturväxlingar får något att expandera och mest troligt kommer stället som det läcker på hantera temperaturväxlingarna.
6 svar · 1,4k läst
snuttjulle
snuttjulle: Ev går det ju att se till att slits och alla kopplingar kommer i rummet brevid och kan då utan problem göras om. Nu är det ju ganska vanligt att dessa stammar ligger just i badrummet. Eller iaf hamnar där vid byte.
7 svar · 4,1k läst
snaggletooth
snaggletooth: Att driva en avloppspump med 12V låter som en mycket dyrbar lösning. Solceller med hyfsad effekt = svindyrt, batterierna håller kanske 5 år, pump för 12V är dyrare och kräver mer underhåll än en för 230V. Nej kör på 230V istället, energiåtgången för en avloppspump är nästan helt försumbar jämfört med övrig hushållsel.
5 svar · 2,6k läst
R
renoverarn: ni som hela tiden e så duktiga på avlopp,,varför tar ni inte o lär upp tillverkarna hur det ska vara .Gör ni lika dant med bilar ,tv apparater osv ,,,vi gör precis som vi vill garantier ska gälla ändå o krånglar det e det en jävla skit
16 svar · 6,8k läst
gadeberg
gadeberg: Du kan skära upp skåror i plaströret och sedan trä över eller stoppa i vilket som passar bäst. Vira lite fiberduk runt vid skarvarna och sedan på med singel
4 svar · 3,5k läst
·
J
JerreEssberg: Ska man vara exakt tror jag 2 grader är 12.2 mm stigning på 350 mm. Men så noga har jag aldrig varit, jag har alltid fluktat efter täckbrickan i förhållande till röret och "ah, det blir nog bra" och kört. Mina långa "utkastarborr" är 28mm och jag borrar ganska vågrätt, kanske lite uppåt... Håller du en vinkelhake mot väggen ovanför borret och fluktar mot så får du iaf inte
6 svar · 5,1k läst
P
PCLarsson: Upptäckte precis att det är vattendränkt i marken närmast servisventilen. Hade ute kommunen för att stänga av och på två gånger förra året och sannolikt var det nog något som gick sönder i samband med detta. Får ringa kommunen på tisdag och be att de kommer och fixar grejerna... Tur att man inte har tomten i bästa skick när de ska börja gräva :D
0 svar · 2,6k läst
T
TLL: Hej! Har för ca ett år sedan flyttat in min hydrofor i källaren. Förut stod den i ett gjutet schakt utomhus. Vid vissa tillfällen när hydroforen fyller på vatten så smäller det väldigt mycket i precis när tryckströmbrytaren slår till (tror jag. Har inte ännu lyckats vara där nere när detta sker). Det är så att det känns i hela huset. Någon enstaka gång så smäller det även
0 svar · 2,5k läst
J
Jannez69: Kan du inte dra in ett kulvertrör då? Isolerade PEX-rör finns på Rinkabyrör för ca 200kr/m (http://www.maxitherm.se/). När jag drog in vatten i ett hus med torpargrund lade jag först en bit 200mm vägtrumma av plast som jag sedan trycke in kulvertledningen i. Kom upp i en typ garderob på lämpligt ställe i huset. Skulle det bli läckage så funkar trumman samtidigt som avrinning samt
2 svar · 7,5k läst
prototypen
prototypen: Det frågades efter årtal, hos mig finns ett borrhål från 1950, 49 meter djupt, ett 2" rör och längst ner en kolvpump som drogs upp och ner av en stång. Motor, växellåda och vevsläng stod ovan mark under en "huv". Mest synd att det var järn (rost) i vattnet så allt blev brunt. Protte
14 svar · 7,8k läst
·
prototypen
prototypen: Tyvärr och åter tyvärr så får inte Tyresö vara med i vår lekstuga, Marlene ställde honom i skamvrån för tid och evighet, med dumstruten på. Protte
8 svar · 13,0k läst
gadeberg
gadeberg: Kolla om det sitter någon sil i kranen
1 svar · 4,5k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Insexskruven håller kvar axeln till ventilen.
3 svar · 2,2k läst
J
Jannez69: Jag ska dra ny avloppsventilation upp och ut på taket. Lättast att dra detta 100 mm rör är relativt nära det ventilationsrör som kommer från duschen som också ska gå ut genom taket. Tror ni det kan komma avloppslukt bakvägen genom duschventilationen om badrumsfläkten skulle stå still vid något tillfälle? Är det bättre att dra upp dem genom taket några meter ifrån varandra?
0 svar · 1,8k läst
Krilleman
Krilleman: Från stammen ner i marken funkar OK med 90º men det är alltid bättre med två 45º i alla lägen, men om man ska ha 90º så är det från liggandes till stående i flödesriktningen som du skriver...
3 svar · 2,8k läst
D
drakhenke: 1500kr bara flytta - 2500 kr med en ny utkastare, cirkus skulle jag gissa
1 svar · 2,5k läst
R
Raukman: Ja det är klart, man limmar klammer ibland blandare och sånt. Annars åker man på att skruva.
10 svar · 10,5k läst
K
klasnygren: Har köpt ett enklare Björfilter jag tänkte koppla på. Och ska kolla luften i hydroforen. Tack för hjälpen!
10 svar · 7,6k läst
Nimajneb
Nimajneb: [citat] Visst gör det det. Jag har ett godkänt rot från förra året.
10 svar · 3,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.