I vanlig ordning en märklig fråga från undertecknad.

Jag vill ta reda på vilket prisolrör från VVB som går till köket.
Under VVB kommer det upp 7st prisolrör genom golvet, jag vill koppla loss varmt och kallt rör som går till köket för att ersätta dem med PEX.

Det enkla sättet borde vara att knacka på röret vid VVB och lyssna på röret med improviserat stetoskop i köket, men den metoden lät i princip lika mkt oavsett vilket rör som det knackades på.

Min förhoppning är alltså att slippa koppla loss ett antal rör i onödan och köra den gamla beprövade "trial & error"-metoden.

Tips ??

//Peter

Får man fråga varför du vill ersätta de gamla rören?

Man brukar kunna lura ut det genom att inte tappa något vatten på ett bra tag, sen låter man någon spola varmt vatten i köket medan man känner vilket rör som blir varmt. Gör sedan samma sak med kallvattnet, och känn vilket rör som kallnar.
Om rören från fördelaren är tillräckligt långa innan de går ner i golvet så brukar man kunna lista ut det på detta sätt.
Men jag undrar som föregående, varför ska du byta rör?

Listigt tips där Lordi.
Så enkelt att det är genant att jag inte kom på det själv.

Befintliga rör är snart 40 år gamla, prisolen(plasten dvs) har skador på sina ställen och jag vill inte skarva dem.

Tackar.

//Peter

Plasten har ingen funktion för varmvattenröret. Är kallvattenledninen inte dold? Annars går det bara att sätta lite tejp där det fattas, eller strunta i det. Det gör inget om mindre bitar plast saknas.

De befintliga kopplingarna i köket som grenar sig till gästWC är lödda (välgjort förvisso) och befinner sig under golvnivå. Dessa kopplingar vill jag ha bort.
Dessutom om min analys av Lordis tips tidigare stämmer så är det ett 22mm rör från VVB som skarvas dolt nånstans till ett 15mm rör.
Det jag gör är att dra nya PEX-rir i innertaket, vilket har den stora fördelen att när det läcker så syns det, vilket det inte gör när man lägger prisolrör rätt på plattan och sedan bygger 15cm golv över det.

Nackdelen är ju såklart att chansen att sätta en skruv i PEXslangen ökar betydligt.

Läste nånstans att den "tekniska" livslängden på Prisolrör anses vara 30-40 år vilket våra rör uppnått nästa år (40 alltså), även om de naturligtvis för det mesta håller bra mkt längre än så.

//P

Hmm om det är 22mm som går ner vid VVB och 15 mm som kommer upp i köket, så är risken väldigt stor att det finns något dolt T någonstans där det fördelas till något annat tappställe.

froven skrev:
Läste nånstans att den "tekniska" livslängden på Prisolrör anses vara 30-40 år vilket våra rör uppnått nästa år (40 alltså), även om de naturligtvis för det mesta håller bra mkt längre än så.
Vissa siffror om teknisk livslängd måste man ta med en nypa salt. Ett kopparrör som är korrekt installerat i ett värmesystem och som inte blir utsatt för yttre påverkan har en livslängd som i dessa sammanhang kan betraktas vara oändlig.

Nu är det tappvatten och det är tydligen skarvat dolt, då är det lite annorlunda.

lödskarvar är väl sällan ett problem, en korrekt utför skarv är att betrakta som homogen alltså ca dubbelt så tjockt gods än övriga rören, däremot slits det i skarpa vinklar där vattnet nöter bort material med tiden.
/N

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.