J
JoakimBjorklund: Okej vad pratar vi om för leverantör? tänkte kika runt lite
2 svar · 1,4k läst
M
MaxF: tack alla, det är uppenbart att blandarbyte är en materialsport, varken vilja eller styrka räckte till den här gången :) köpte en nyckel för 55 pix på byggole och med den lossnade den hur lätt som helst!
4 svar · 15,5k läst
B
Bigmatti: Det är antagligen din brunn som läcker in ytvatten när du får färgat porslin, du behöver ett humus filter för att bli av med det. Du hade ju Aquapal´s F10 filter, dom har även ett humus filter som heter H30 som filtrerar bort missfärgat vatten och tar bort lukt. Men kolla brunnen i första hand, oftast dom som läker in ytvatten när man får missfärgningar, i vissa fall så kommer
24 svar · 32,0k läst
zombieboy
zombieboy: Hej :) Vi har en liten(ca:4kvm) utbyggnad som jag pratat om tidigare som har isolerings och frys-problem under vintern när det under några veckor blir konstant mindre än minus 10 grader utomhus.: http://www.byggahus.se/forum/isolering/156992-fylla-torpargrund-med-isolering.html Grunden är byggd i osiolerade leca-block. Möjligen är den överventilerad. Denna utbyggnad och dess
0 svar · 2,1k läst
·
drlomo
drlomo: ******VARNING FÖR BILLIGA BLANDARE "MADE IN CHINA!"******** Jag har en FMM i köket som har funkat perfekt sedan bygget 1991. Jag bytte packningar i den och petade in lite livsmedelklassat rörmokarsilikon, avsett för ändamålet. Nu funkar den fint igen. DET ÄR DOCK INTE BARA DETTA JAG VILL FRAMFÖRA! FMM-blandaren är TYYYYST även vid låga flöden. Jag har sitftat bekantskap med billiga
9 svar · 20,0k läst
·
G
Genvägen: Vi håller på att renovera badrum. Nu har rörisen dragit isolerade rör-i-rör. Dessa är dragna under golvisoleringen. Under dessa rör är det typ en betongplatta mot en välventilerad och kall krypgrund. Det känns ju som att det kommer bli ganska kallt under golvets isolering. Vad säger ni. Ska detta ändras innan vi går vidare? Hur bör man göra? Dessutom är rören dragna till en
0 svar · 1,2k läst
J
JOW: Ja, det låter bra, vanlig M-gänga med, så får det bli. Tack för input!
5 svar · 1,8k läst
Krilleman
Krilleman: Kan du inte bara ta en vanlig tappventil i lämplig typ och förlänga utloppet med en bit rör och en halvkoppling? Enkel lösning...
1 svar · 1,0k läst
P
Pagno: Hydab scandinavia bör ha det! Värt att kolla upp! Ha det gott!
3 svar · 1,3k läst
I
inspectah44: Hittade precis nyss info om att Tapwell provtrycker till 16 bar och att rek. arbetstryck är 5-10 bar. d^_^b Tack för ditt svar!
2 svar · 3,7k läst
Alfredo
Alfredo: [citat] Helt OT men jag måste få bjuda på dagens hjärnsläpp. När jag läste det citerade var jag på väg att råda TS att ta lite bilder för att lättare kunna återmontera...:blushing::O:x
9 svar · 6,2k läst
·
Alfredo
Alfredo: Bumpar en gammal tråd. Finns det några erfarenheter eller andra kommentarer idag till Bauer-systemet. Det låter lite för bra för att vara sant och då är det ju ofta inte sant... Men vem vet, det kanske funkar... Väldigt nyfiken på kommentarer från någon som vet mer eller har provat.
5 svar · 3,4k läst
L
lordi: Kollade lite på deras hemsida. Tvättställsblandarna har 10 mm anslutningsrör så de funkar även i Sverige. Däremot så har duschblandarna 200 mm cc-mått mellan rören och det är standard med 160mm cc i Sverige, så det är lite värre med det. Inbyggnadsblandarna för dusch är jag nästan säker på att de inte är godkända enligt gällande branschregler. Har dock inte sett nån sådan
1 svar · 2,1k läst
bearpower
bearpower: tack så mycket :)
7 svar · 2,0k läst
·
bearpower
7 svar · 2,0k läst
·
H
högbergarn: Hade samma problem när jag spolade upp. Det visade sig att dusch blandaren på nerevåningen var trasig. När jag ställde den på kallvattensläge då blev det tyst. Nu är denna bytt och vi har inte märkt av något ljud.
2 svar · 8,5k läst
Taxen
Taxen: Köp ett t-rör som passar dina delar.Kanske du skall ha invändig 15 till din kran och två utvändiga till dina slangar.Borde finnas på Jula eller liknande om du vill köpa direkt i handen. Du får kolla vad du har för anslutningar.
16 svar · 45,1k läst
·
P
pl259: Har också samma brunnsproblem, något ovalt plaströr ca 100mm inner med ejektorpump dvs två slangar går ner i röret. Går det bra då med tätning från Debe ? Men om detta kostar uppemot 10000kr så kan man väl nästan stoppa ner en undervattenspump istället, om det finns något lock som passar? Har också ett litet läckage där matarslangen + el lämnar pumpbrunnen, vad skall man täta
9 svar · 21,7k läst
T
TRos: Du bör ha en skärande pump så kan du även använda dig av klenare ledningsdimension. Kolla med Pumprteknik, de har Jung pumper som är stora på detta
3 svar · 3,8k läst
S
Steffo1980: CC40 till utanpåliggande rör. CC160 är till duschblandare. Höjden vet jag inte om det finns några specifikationer på. Mitt råd är att sätta dem på en lagom höjd. :)
1 svar · 3,9k läst
J
JOW: Nu gick det upp ett ljus, "flärpen" klämmer fast slagens gumminippel... Så då går det ju bra med en sådan "smalare modell"... [bild]
1 svar · 5,0k läst
S
stebergl: Tar upp tråden igen. Hade precis liknande problem trots lite mer normal installation med vattenlås mm. En rörmokare satte på en vacuumventil men det hjälpte inte ett skit. Efter att ha letat en hel kväll hittade jag en vettig forumräv som förklarade att om vattnet rinner ut sakta så är det stopp längre ner i avloppet. Luft måste komma ut från avloppet och därför rinner det så
29 svar · 33,0k läst
·
L
lordi: Det där händer ibland när någon totalt intelligensbefriad människa häller fix i avloppet. Varför inte slänga det på tippen istället? Kan man inte fräsa ur det så är det tyvärr bara till att byta. Passa på att byta ända ut utanför husväggen, så slipper ni bila upp en gång till om det utvändiga röret behöver bytas.
1 svar · 4,1k läst
C
corre: Det är väl en vanlig R25 utv mässingskoppling på den. Mao en behöver du en klämkoppling med R25 inv så är du home safe
1 svar · 1,9k läst
L
Lilla jag: Ja jag har ju gjort det så det får väl bli att försöka få ngn hundring för den "gamla" på blocket.
11 svar · 13,8k läst
P
Patrik_N: Rent allmänt äger lägnhetsinnehavaren ytskikten. Det är väl föreningens försäkring som täcker kostnaderna för sanering under ytskikten. Innehavaren måste ju bereda tillträde till lägenheten Då det finns risk för skada på fastigheten om det ej åtgärdas skyndsamt. Kanske att han inte ens behöver medge tillträde. Kontakta jurist på t.ex SBC för mer info. Mvh Patrik - f.d v.ordf
3 svar · 1,6k läst
L
Laban_62: Ja, jag har funderat på något sådant. Det borde ju finnas någon sådan metod, men det kan ju ta ganska lång tid innan dessa ämnen vandrat iväg till hans brunn, om dom nu gör det utan att det inträffar speciella omständigheter med nederbörd och med särskild mättnad i marken etc. Om jag nu måste prata med Miljöförvaltningen om min anläggning kanske jag måste skaffa minireningsverk
6 svar · 6,0k läst
Y
Yama: Tror inte det finns något filter, Tryckluft kan vara värt att prova!
5 svar · 18,6k läst
DjAlbert
DjAlbert: Vi har några fastigheter på firman jag jobbar åt, som det gjordes ett stambyte i runt 87-88 , och vad dom gjorde då vet ja inte, men i iaf 10-15 år har man haft våldsamt mycket problem där. En väldig massa stopp i både köksstammar och badrumsstammar, och även i wc-stolarna, som är av snålspolande sort. Flertalet helspolningar har gjorts under åren,alltså spolat vartenda rör i alla
27 svar · 19,7k läst
Snailman
Snailman: altså provtrycka skarven som man kopplar ihop sin egen ledning med den stump kommunen har dragit till ens tomtgräns...
10 svar · 25,5k läst
Krilleman
Krilleman: Nej, bara ena! Nippel eller radiatorkopplingen är samma sak fast radiatorkopplingen tätar med en gummipackning som man ser på bild, nippel måste man använda lin och locher på!
5 svar · 6,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.