Vatten & Avlopp
bjorne76: Hej igen ! Har gjort en ritning hur jag tänkt mig, fördelarlådan hade jag tänkt att placera i rörchaktet bakom duschen, denna låda kommer jag åt från utsidan. De blå rören är hur det ser ut idag och det röd och gröna är hur jag tänkt mig, kan detta vara en bra lösning eller har ni några bättre förslag
prototypen: Kolla först att det inte är nästan stopp i röret, även om det bara är 50 mm rör så borde det inte gå fullt. Protte
smurfen72: Har hört att röda rör inte tål uv strålning så bra därför man ska ha grå rör där solen kan komma åt dom men vet inte om det stämmer.
JOW: Ok, fyller på med bilder och så är det öppet för kommentarer. [bild] Den lokala bygghandlarn som har lördagsöppet hade inga montageband, bara grövre, typ till stomkonstruktion... Så det får inhandlas en annan dag... [bild] [bild] Röd propp så att inte 3åriga grabben får för sig att stoppa i diverse bråte... :) Råspontsbiten är bara tillfälligt stöd för att få rätt höjd på
Luddeman: Om ni ska ha ett handpressverktyg så står det att rems tång inte är gjord för kopparrör.
Krilleman: Axeltätningen kan bytas på dessa pumpar! I mälardalen har vi flera fina företag som gör det åt oss! Jag lämnade in en av OKQ8 högtryckspumpar för ett tag sen, kom tillbaka klockrent utan axel-läcka! Bara betala och se glad ut om man inte vill skruva själv, vad det kostade har jag faktiskt tyvär ingen aning om, det finns ju kontor som löser sådana bekymmer med fakturering och dyligt
tio_Pepe: Vår kommun drog avlopp och vatten till tomtgränsen och gav oss en tunna som vi fick gräva ner själva.
Enk Projektet: Ok, jag missade att det bara var avlopp.....har själv både och....
Alfredo: [citat] Gissar att det rör sig om ett fritidsboende och det finns väl många småstugor runt om i landet som saknar avlopp (och vatten).
MMR: Vet inte vilka anslutningar den har med tanke på dimension på rör och flöde och så, men det borde nog inte vara några problem antar jag, men sen är jag ju inte nån VVS'are heller (mer än där hemma)
Jeanette83: Tack för riktigt bra information:), fick svar på det jag undra.
JOW: Vatten mellan glespanelen, stegljudsisolering ovanpå, sedan kommer golvet uppepå bjälkarna.... måste väl räcka... Tror inte att legionella är någon risk öht i en villa, korta sträckor, och du använder väl vattnet ett antal ggr per vecka per tappställe....
Immobil: Som du antyder, kommer en ny avluftning till toan att lösa problemet.
Patrick E: Förmodligen är besparingen knappast märkbar om du skulle tömma VVB. Den förbrukar ju bara energi när du tappar VV, d v s nytt KV kommer in i beredaren som måste värmas upp. Normalt sett är ju också tappvarmvattnet en väldigt liten del av den totala uppvärmningskostnaden.
mulpac: [citat] Nej, den är troligen ännu fuktigare p.g.a. fukt som avges från människor, blommor, ev. husdjur, dusch, tvätt, disk osv. Inneluften är ju från början uteluft, som man sedan tillfört mer fukt till (om du inte har avfuktare som torkar den). Isolera hjälper om du får det tillräckligt tätt så att den fuktiga luften inte cirkulerar mot de kalla delarna.
pixelboy: Svarar på min egen fråga. Enligt tillverkaren trio måste man använda deras stödhylsa. Vilken inte verkar gå att köpa löst. Case closed!
strevert: Dåligt av mig att inte uppdatera tråden. Jag har bytt till en hydropress och systemet fungerar tillfredställande i nuläget, vattenprov är också gjort, med resultatet att vi har bra vatten. Nästa grej när pengarna finns är att byta ut den gamla skrikande ejektorpumpen till en djupvattenpump, med spolning av brunnen i samma skifte. Någon som vet om man kan sätta en filter innan
magnusj: Börjar dra ihop sig, men tyvärr har jag inte hamstrat mjölkkartonger. Såg nånstans att man kunde fylla dräneringsslang med betong och sätta fast med buntband. Dräneringsslang verkar också rätt dyrt. Men jag har en massa gamla aluminiumrör från en studsmatta liggandes, skulle man kunna använda dom kanske? Isåfall, hur fyller man dessa enklast med betong (dom är väl ca två cm i
Cheever: Du behöver inte köpa nya, finessen med PEX är att dom går att böja. Så gör en fin loop bara.
öringen: [citat] Har varit inne på den tanken också. Men inget jag löser på egen hand isf. Antar att det krävs rejäla balkar om det ska hålla...
lenny: gräva nytt avlopp 40-150 tusen kanske mer om det krävs speciallösningar. fördel med trekammarbrunn i plast: lättare att hantera o ibland lite billigare. fördel med betong: stabilt, behöver inte förankras i marken o riskerar ej att flytta sig. vi valde betong.
tjaboo: [citat] Har använt bp några gånger och de i "storstan" hade fullt med småpartiklar i vattnet, en jag använde ute på en nästan obebodd ö(enbart dagsbesök av 2-15 personer) med kommunalt vatten hade vatten som var åt de gröna hållet och hade den mest avskyvärda otrevliga stank jag någonsin haft missnöjet att känna alla kategorier...
nova383: Hej. Har en grävd brunn på tomten där tidigare ägare haft en dränkbar pump. Den har gått sönder och jag tänkte skaffa en ny, men funderar på om en sån där hydrofor hade varit bättre ? eller iallafall lika bra ? Det är ca 2-3 m ner i brunnen sen är det 25m till "utloppet" och det är en stigning på ca 2-3m (sluttningstomt) Gillar inte riktigt ide´n med dränkbar, vill hellre ha ett
karl oskar: men tanken backspolas varpå uranet spolas ut. Precis som ett avhärdningsfilter som spolar ut kalcium. Det ska mycket till innan din tank blir så pass radioaktiv att det blir bekymmersamt.
lordi: Tar IKEA arbetskostnaden för att byta blandaren också?
Raceman: [citat] Va bra! d^_^b
lordi: Ja det är fel gängor. Det är 3/4" på den, och en vanlig standard duschslang har 1/2" gänga. Tror inte gardena har den med 1/2" gänga, men du kan montera en mässingsnippel i mellan med 3/4" invändig gänga och 1/2" utvändig gänga. 3/4" gänga kallas även G20 eller R20, 1/2" gänga kallas också G15 eller R15