Byggahus.se

fruset avlopp

1. O
    Bannad Nivå 4
    Hej!

Tittade till en vänns sommarstuga i helgen och när jag spolade på toaletten så blev det liksom stopp. Vattnet kom inte ut, så det verkar som om det bildats ispropp i avloppet. Hällde i lite sprit i hopp om att det ska lösa sig. Ska upp och koll om en tid för att se, men någon som har tips om hur man ska göra eller inte göra för att bli av med is i avlopp?

/Anders

2. tio_Pepe
    Medlem Nivå 8
    Troligen är proppen bara i vattenlåset. Spriten löser nog upp det.

Lämna sen litet sprit i alla vattenlås så länge det finns risk för minusgrader.

Avloppsrör är normalt tomma - med undantag för vattenlåsen - så det finns inget i dem som kan frysa.

Redigerat 8 feb 2010 08:57
  3. ByggBert
    Medlem · Nivå 5
    ...eller så står det en kran å droppar, så att det bygger på med is i röret.
    tror inte proppen sitter i wc-stolens vattenlås utan nånstans i avloppet. om det står oanvänt en tid kan skiten bli kvar och bygga på vid den första tidens användning av systemet.
    ibland kan snålspolande wc stolar (inte i detta fall kanske) göra att det bygger på med gegga i röret. försök trycka ned en trädgårdsslang i nån golvbrunn så att det börjar släppa. i annat fall får kommunen komma och spola igenom röret, kanske slamsuga brunnen. - typiskt problem när stugan står oanvänd ett tag.

4. joflopp
    Medlem Nivå 11
    Bättre än sprit/glykol och annat som inte här hemma i ett avlopp är varmt vatten. Smälter isproppar i ett nafs.

Om nu vattnet var påslaget i stugan och inte hade frusit i toalettcisternen eller ledningarna fram så är jag tveksam till att det har frusit i kröken. Oavsett så är varmvatten att föredra framför sprit. Möjligen kan man tömma kröken och hälla i sprit istället för vatten som vattenlås och sedan suga upp det till våren.

5. S
    Medlem Nivå 1
    Osueco//
    Varmt vatten gör ingen större nytta då det blir kallt innan isproppen hinner tina. Blir bara värre då det oxå fryser. Sprit skadar inte miljön särskilt mycket.
    Men är det stopp i rören, så är det ånga som gäller för att tina up dom. Finns apparater att hyra på verktygsuthyrnings firmor.

6. joflopp
    Medlem Nivå 11
    Naturligtvis tar man sedan bort vattnet ur vattenlåset och häller i sprit som man sedan kan suga upp till våren. Jag glömde vatten i en golvbrunn och den tinade jag upp med hett vatten. Tog kanske tre minuter och sedan var det problemet ur världen och golvbrunnen fri från både vatten och is.

Bakteriestammen i avloppet slipper helst både sprit och glykol.

7. F
    Medlem Nivå 6
    Jag tycker salt brukar funka klockrent. Tinade en frusen avloppsstam på 2 timmar med en påse grovsalt.

8. R
    Medlem Nivå 5
    För mig funkade det att koppla varmvatten på trädgårdsslangen och smälta bort proppen bakifrån via en renslucka. Isproppen var säkert en meter lång så hetvatten eller rensband från toastolssidan funkade inte. Sen satte jag på värmekabel och isolering för att förhoppningsvis slippa göra om detta skitgöra igen nästa helg eller rejäla köldknäpp.

9. O
    Bannad Nivå 4
    Varför skulle det vara problem med rödsprit i avloppet. Det är väl bara alkisar som mår dåligt av det, och knappt dem?

10. A
    Medlem Nivå 2
    Jag skulle utan tvekan hyra en ångmaskin som är gjort för denna typ av problem. I helgen hjälpte jag svågern med hans frusna vatteneldning med en sån maskin. Fungerade kanon!

11. O
    Bannad Nivå 4
    Var kan man hyra ångmaskiner? Gärna kring Sotenäs, Uddevalla Kungälv eller Göteborg. Upptäckte att nu är det inte bara avloppet som är fruset utan även varmvattnet har fruset.

12. A
    Medlem Nivå 2
    Kolla med de uthyrningsfirmor som finns på din ort. Jag har lite dålig koll på vad som finns söderut eftersom jag själv bor i Örnsköldsvik..Här har vi både ett antal firmor som finns på flera orter runt om i Sverige, men även lokala alternativ.

13. J
    Medlem Nivå 1
    Grovt salt borde gå - har hällt i, har bara 3 m 50mm köksavlopp, har varit bortrest i två veckor, isproppen sitter ända upp i stugan. Hällt i lite sprit o spolarvätska! Skönt om man slipper hyra ångmaskin, vad kostar det? Tackar frhe bl andra

14. Krilleman
    Plumber · Nivå 25
    Ång-Janne heter en utrustning som är kalas!