E
El Gringo: Sedärja! Det var ju en bra ide, så längt tänkte jag inte ens! Får klura på det...
2 svar · 2,9k läst
Nimajneb
Nimajneb: Har du bara sett till att renssilen är ren så kommer inte teknikern att klaga att det är ditt fel. Men du bör spola av den kanske varannan vecka.
16 svar · 6,7k läst
·
mexitegel
mexitegel: När vatten hettas upp frigörs syre, så ditt antagande är helt korrekt. Vrid/tryck lite på säkerhetsventilen så luftar du ur beredare och blir du av med ljudet skulle jag tro.
2 svar · 15,3k läst
MathiasS
MathiasS: och även om man råkar ha en pumpgrop i en källare så måste ju vattnet rinna dit och då är det ju redan försent.... Det diskuterades i en annan tråd nyligen - att separera eget avlopp från kommunens med en pumpgrop/brunn utanför huset är nog det enda säkra. Kvarstår gör förstås utmatningen att hantera ytvatten i dessa mängder.
3 svar · 3,6k läst
X
Xenumason: Stort tack för hjälpen!
6 svar · 2,9k läst
·
G
Gnor: Försök lätta på rören och lägg cellplast mellan rören och berget som steg 1. Sedan cellplast på alla övriga sidor. Till sist lämpligt skydd för mekanisk påverkan (busiga ungar o fulla gubbar som som ska gå balansgång) + ev estetisk åtgärd.
3 svar · 12,5k läst
·
S
systemfel: pröva och kolla om du kan trycka ner vatten låset ordentligt i golvbrunnen . smörj med silicon sprej så packningen blir glatt och spruta kanterna så ska dus e att du får ner den ordentlig. Vad händer när du trycker ner insattsen ? ser du någon gummi ring då ? om du gör det får du byta gummiringen eller köpa ny insats .. den kan ju vara trasig ..
8 svar · 57,8k läst
M
magnu: Golvbrunnen skarvar du ihop på samma sätt som man skarvar alla andra avloppsrör. Det är busenkelt, med avloppsrör gradar du utsidan, smörjer med diskmedel och trycker på muffen. Golvbrunnarna är redan gradade från fabrik, så det momentet kan du hoppa över. Det knöliga med avloppsrör är att de måste luta med rätt fall. Senast jag kollade var det 1% för 110mm och 2% för 50mm, du
4 svar · 6,0k läst
ltfrebac
ltfrebac: Finns det enklare väggfästen man kan använda om man helt skippar vattenmätarkonsolen?
8 svar · 4,0k läst
J
JerreEssberg: Packningen syns inte utifrån utan är oftast en o-ring en liten bit in från blandarens ytterkant
7 svar · 16,8k läst
K
karl oskar: hör med aquainvent och vattenteknik
2 svar · 4,2k läst
L
lindejo: Tråkigt att det drar ut på tiden. Det var två år sedan jag installerade mitt minireningsverk för BDT (hade sedan tidigare tank för WC och den behöll jag). I min kommun (Sala) behövdes vid det tillfället inget yttrande av grannar för installation av BDT-avlopp. Däremot var detta med minireningsverk någonting i det närmaste okänt för kommunen. Lycka till! M V H Johan
11 svar · 4,7k läst
Anna_H
Anna_H: Det låter lite märkligt, det är vanligare att det är tvärtom. Det bör vara så att avloppet är tilltäppt med något som sväller av värmen. Rensa ur ordentligt.
1 svar · 3,1k läst
B
Bonke: Nu har jag fått slang och kopplingar och allt är draget. Fungerar finfint. Bra tryck. Det var lite svårt att få vissa bussningar täta men med tillräckligt med gängtejp så fungerar det. Pemslangen var lite småkrånglig att räta ut genom skogen. Kopplingarna helt i metall var kanon. Nu har vi vatten som inte smakar plastslang! Henke
11 svar · 5,5k läst
Krilleman
Krilleman: http://www.rinkabyror.se/showart.aspx?id=2095 funkar alldeles ypperligt på LK fördelare UNI med 16 aluPEX! Den presskopplingen du länkat till skulle passa på UNI också, men repa gängorna först så linet stannar kvar och inte dras med... Jag skulle föredra klämringskopplingen... Enkelt och stilrent montage som går att ta loss om så önskas...
4 svar · 4,0k läst
B
byggankan: Nu har mina föräldrar kommit hem från semestern och har spolat en massa och det har blivit nästan bra igen. De vill inte spola för mycket på en gång för de vet inte hur mycket som finns i brunnen egentligen. Men de har fyllt på dammen, vattnat gräsmattan och fyllt badkaret ett antal gånger och det blir hela tiden lite bättre. Tack för all hjälp!
10 svar · 7,9k läst
tio_Pepe
tio_Pepe: Se till så att du enkelt kan tömma alla vattenledningar som inte är PEM-slang. Varmvattenberedaren ska också tömmas.
1 svar · 1,6k läst
ama3282
ama3282: Nu är tanken nere i marken. Vi göt en 9 ton tung betongplatta i botten på hålet. I plattan göt vi fast 6 st öglor som vi sedan förankrade tanken i med 3 st förankringsband. Vi dränerade kring tanken för att ev vatten ska rinna iväg. Tanken fylldes upp med vatten för att den ska ligga helt still tills marken har satt sig. Halvvägs upp i hålet förankrade vi tanken ytterligare med 2
7 svar · 6,0k läst
M
mangew: Har ringt och pratat med rörmokaren som kommer hit, det var inga problem att montera som jag vill. Tack för svaren!
4 svar · 8,1k läst
·
K
kuse: Jag sitter nästan i samma båt som dig. Eftersom jag inte har någon brun men annars liknande som dig blir mitt alternativ att koppla på tvättmaskinen till vattenlåset på tvättbänken som i sin tur går till stammen.
1 svar · 2,5k läst
L
Lilljonte: Stort tack för ert engagemang för mitt problem. Jag har nu funnit orsaken.....t-röret som som låg som första förgrening till vv-beredaren var full av slagg och grus. har nu bytt ut denna och har ett tryck i ledningarna som aldrig förr. I morgon ska jag justera till och frånslag av pumpen och ställa in rätt tryck i hydropressen......det gjorde till och med ont av det höga trycket då
11 svar · 4,6k läst
·
Cheever
Cheever: Alltså, nu sitter inte jag till så att jag kan dubbelkolla, men jag tror att du skall akta dig för det montaget, om inte annat så slå en signal till FMM och kolla 0250-59 64 50. Jag är rätt säker på att blandarfästena inte går att anpassas till dimension (se tidigare trån ang 10mm anslutning och liknande problem).
7 svar · 2,7k läst
A
Avemo: PEM-slang går inte sönder om det fryser i den. Om du isolerar slangen och drar med en värmekabel så behöver den inte gå på frostfritt djup. Skulle isoleringen skadas eller ett strömavbrott vara så länge att det fryser så kommer i alla fall ingenting att gå sönder. Erik
3 svar · 4,3k läst
E
Empo: Verkar då vara en 1-fas pump du har, kanske med inbyggt motorskydd som återställer sig automatiskt (som löser på hög ström/övertemp). Finns ingen risk att slangen är klämd/veckad eller liknande någonstans eller nått annat stopp? Om slangen går i sällskap av elkabeln, är slangen OK där kortslutningen fanns? Är tryckströmbrytare okej etc. så skall inte pumpen köra 1 min, stanna
5 svar · 1,5k läst
E
elmont: Täck över den så slipper du det mesta av dammet och bila på, du behöver inte täcka men gör du det slipper du torka den när du är färdig
1 svar · 1,1k läst
K
Kjell_G: [citat] Tack för tipset! Kjell G
10 svar · 3,0k läst
E
espresso1: Vilka erfarenheter har ni när det gäller vattenfilter från Alvatek? Frågan gäller både själva systemet för att rena vattnet och företaget.
0 svar · 810 läst
B
bleedz: Hej. Jag har en alko hwf 1000 pump som står inne i huset. Sen igår har jag haft riktigt dåligt tryck. Enligt den lilla bar mätaren så vid 2b sätter pumpen igång och kör upp till ca 4b därefter börjar det sjunka det är tryck i kranar etc ett litet tag men när den börjar närma sej 2b så är det nästan inget tryck kvar. Någon som vet vad man ska göra??
0 svar · 2,1k läst
T
thunderbbired: går inte att dricka vattnet ändå.. så är mer intresserad att bli av med den.. och hur man ska be tesig så att inte grund vattnet tränger upp i huset när man fyller den ...
4 svar · 1,1k läst
N
nickep: [citat] ujuj va svårt det hade varit att lägga avlopp annars ;) hade iof sett lustigt ut med 4" på väggen från dasset.
4 svar · 5,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.