hahalj
I ena badrummet har vi utanpåliggande vattenrör och där kallvattenröret har sin lägsta punkt så blir det alltid en vattenpöl på golvet. Har kollat alla skarvar och tätningar och där hittar jag inga problem, utan det kan som jag ser det bara vara kondensvatten som droppar ner där. Även toastolen blir helt fuktig på utsidan av kondensvatten när det fylls på nytt kallt vatten i behållaren.

Är det normalt att det blir sådana stora mängder kondensvatten så det blir pölar under vattenrören? Tips på hur man kan få bukt med detta? Ventilation finns redan och fungerar.

Kondensen brukar ju bara uppstå om du har ett mer eller mindre kontinuerligt flöde i detta kallvattenrör. Om det inte strömmar vatten i röret, värms det till omgivningens temperatur och (i stort sett) inget kondenserar. Så går röret vidare till något annat?

Hos mig är det enda röret som brukar kondensera det rör som matar en toalett och vattenutkastaren. Kondens uppstår bara på sommaren när dels vattenutkastaren används och luftfuktigheten är hög.

Så frågan är fortfarande, är det verkligen kondensvatten?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.