Jag och min sambo hyr ett hus som har ett väldigt jobbigt avlopp. Det blir ständigt stopp i det, trots att vi nyligen har haft slammtömmningen här så brunnen ute på gården "ska" vara tom.
Det finns 3 st avloppsbrunnar på källarplanet, 1 i pannrummet 1 i ett föredetta garage och 1 utanför det föredetta garaget dvs utomhus.
Avloppsbrunnen i garaget är igenmurad men har börjat läcka in vatten pga av ett stopp någonstans, även avloppsbrunnen utanför har nu svämmat över vilket även den tredje gör så fort det spolas el dyl, men vattnet sjunker undan i detta efter en tid, något som inte verkar hända i övriga vad jag kan se.
Jag och min sambo är inte speciellt kunniga inom området, vi undrar därför om det finns någon som kan ge oss lite råd. Vi gissar på att den igenmurade brunnen kan ha ställt till något.

Kanske är det gamla gjutjärnsrör som trillat ihop=bomstopp

Låter som att det är stopp i i rören till trekammarbrunnen. Alltså efter alla brunnarna, nu vet vi inte hur rören går men jag skulle prova att rensa...

När vi hade hit slamtömmningsbilen sist, så spolade han efter en massa krångel bort den propp som hade bildats då. Men det är ju bara knappt 2 månader sen han var här, kan det ha hunnit bildats en så pass jobbig propp på den tiden?Finns det något vi kan göra själva för att lösa problemet eller är det fackmän som gäller?

Vad har ni för avstånd till brunnen?

Inte säkert att hela proppen försvann vid spolningen. Finns rensband och spolslangar till högtryckstvättar...

Finns det några träd i närheten av avloppsledningen? Om det är rötter som trängt in och stoppar upp, så kan det snabbt bli stopp igen. Kortsiktig lösning är då att ta dit en slamsugare med rotskärare, det långsiktiga alternativet är att byta ut hela avloppet.

Det är ca 10 meter till första brunnen, finns en till ytterligare 20 meter bort. Den första brunnen ser visst väldigt märklig ut ungefär som att den skulle bestå av en "förkammare", den gjorde det väldigt svårt att tömma brunnarna ordentligt. Huset byggdes i slutet på 60-talet och brunnen gjöts nog då den också.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.