26 403 läst ·
15 svar
26k läst
15 svar
tappkran till tvättmaskin
Sida 1 av 2
Ska dra utanpåliggande kromade kopparrör till tvättmaskinen. Har läst att det ska vara backventil på kranen. Har hittat 2 tappkranar på rinkabyrörs hemsida. På den ena står det att det är backventil, men den saknar tyvärr väggfäste.
Den med väggfäste står det inget om backventil, min fråga är om det är någon som vet om den med väggfäste också har backventil?
Tappkran kompaktmodell
Kompaktmodell med inbyggd backventil.

Tappkran med väggfäste
Anslutes uppåt/nedåt. 15R utv/15R inv.

Den med väggfäste står det inget om backventil, min fråga är om det är någon som vet om den med väggfäste också har backventil?
Tappkran kompaktmodell
Kompaktmodell med inbyggd backventil.

Tappkran med väggfäste
Anslutes uppåt/nedåt. 15R utv/15R inv.

Tvättmaskinen skall anslutas via en avstängningsventil. Om
du har kommunalt vatten skall det även vara backventil.
Anslutningsslangen skall vara förlagd inom ett och samma
rum. Avloppsanslutningen skall fästas med klämmor på
väggen och skall nå upp över toppen på tvättmaskinen.
Säger branchregelboken
Fick det förklarat nångång.. tror det gällde nått i stil med att inte varm vattnet ska vandra bakåt till kallvattnet.. det var nått i den stilen
du har kommunalt vatten skall det även vara backventil.
Anslutningsslangen skall vara förlagd inom ett och samma
rum. Avloppsanslutningen skall fästas med klämmor på
väggen och skall nå upp över toppen på tvättmaskinen.
Säger branchregelboken
Fick det förklarat nångång.. tror det gällde nått i stil med att inte varm vattnet ska vandra bakåt till kallvattnet.. det var nått i den stilen
Ja jag känner igen det där.. Mitt var likadant utförande i 2år nu också.. fast med gardena slang tillkoppling.. Men det är märkligt att allt ordnar sig veckan före man ska ha hus visning.. Tjejen är super glad i samma vevaMMR skrev:
Men jag satte dit en vanlig Tappventil som jag monterade på väggen med ventilfäste som har inv. R15 och klämringskoppling. Fungerar kanon i alla fall
Är det rätt uppfattat att man inte behöver ha en separat backventil för tvättmaskinen om man har en centralt placerad (vid vattenmätaren i mitt fall)? Det låter rimligt iallafall.
Vad gäller avstängningskran så har jag valt att ha en vanlig väggbricka + 90 graders vinkel + kromad ballofix.
Vad gäller avstängningskran så har jag valt att ha en vanlig väggbricka + 90 graders vinkel + kromad ballofix.
Är detta en teori som inte kan hända i praktiken i vanliga bostadshus?kimmo_thn skrev:
Tvätt och diskmaskiner har ju en elektrisk ventil som öppnar för tillflödet av vatten.
Skulle den gå sönder finns det ju inget varmvatten som kan tryckas ut i kallvattnet utan maskinen kommer att överfyllas med kallvatten och förhoppningsvis stoppas.
Det som skulle kunna hända i teorin är att under ett tvätt/diskprogram går tillflödesventilen sönder och samtidigt försvinner kallvattnet i fastigheten så det bildas vacuum i ledningen och i teorin skulle kunna suga ut vatten från maskinen.
Ingen av de här maskinerna kan ju trycka vatten via vattenanslutningen.
Liknande diskussion har förekommit kring högtryckstvättar.
Finns samma krav för diskmaskin?
Ursäkta om jag kanske avviker från tråden, men behovet av backventil i anslutning av endast kallvatten känns överflödig. Och installerar verkligen en VVS-firma det vid anslutning av de här maskinerna.
Fråga: Hur ser det ut när man bygger nytt och fint och har tvättmaskin under en bänk - har man fortfarande den traditionella kranen synlig ovan bänkskivan och sedan anslutningsslang ner genom bänkskivan? Ser tråkigt ut.
Har någon ett förslag på en infälld lösning?
Har någon ett förslag på en infälld lösning?
Många gånger i dessa fall har man kopplat anslutningen via blandares extra uttag, tvätthon brukar ju allt som oftast vara alldeles bredvid. Smidigt och snyggt, men ingen backventil...MathiasS skrev:
Jag har en vask bredvid tvättmaskinen för grovrengöringar och blötläggningar, vilket är väldigt praktiskt och något jag rekommenderar. Där har jag satt en blandare med diskmaskinsvred som tvättmaskinen är inkopplat till. På så sätt har jag fortfarande möjligheten att enkelt och bekvämt stänga av vattnet till tvättmaskinen när jag reser bort eller liknande men jag slipper den fula kranen och synlig rördragning.
Krilleman hann visst emellan med ett inlägg som beskrev hur det ser ut hemma hos mig.
Krilleman hann visst emellan med ett inlägg som beskrev hur det ser ut hemma hos mig.
I tvättstugan här kommer tvättställ/blandare och tvättmaskin vara på motstående sidor av rummet. Förvisso kan jag väl dra pex mellam blandare och tvättmaskin via väggbrickor etc men det känns ju lite holabalo.
Iprincip skulle jag ju kunna sätta min lilla ballofix direkt på fördelningsröret istället och sedan fortsätta med pex i väggen/taket till tvättmaskinen. Frågan är vad nyttan blir. Ska man dit och mecka kan man ju lika gärna stänga av på stora kranen vid vattenmätaren.
Iprincip skulle jag ju kunna sätta min lilla ballofix direkt på fördelningsröret istället och sedan fortsätta med pex i väggen/taket till tvättmaskinen. Frågan är vad nyttan blir. Ska man dit och mecka kan man ju lika gärna stänga av på stora kranen vid vattenmätaren.
Kommer du att bygga in maskinerna? Har man en bänkskiva över så kan man kanske sätta dit en sådan här.
Letar man lite så hittar man säkert snyggare som inte är så plastiga. Kanske lite störande att ha ett vred monterat på bänkskivan, men sätter man den i ett hörn borde det inte vara något stort problem.
Edit: Här fanns det några snyggare.
Letar man lite så hittar man säkert snyggare som inte är så plastiga. Kanske lite störande att ha ett vred monterat på bänkskivan, men sätter man den i ett hörn borde det inte vara något stort problem.
Edit: Här fanns det några snyggare.
Redigerat: