17 089 läst ·
25 svar
17k läst
25 svar
rörbockning?
Sida 1 av 2
Har läst en mängd med trådar om rörböjning/bockning; men har fortfarande ett par funderingar.
- Hur snävt kan en amatör handböja rinkabys 15mm prisolrör (utvändigt 20mm) i 90 grader.
- Är det någon som använt Julas röböjare till halvhårda kromade 12mm och 15mm rör och i så fall med vilket resultat?
Kraftig rörböjare för 12, 15 och 22 mm kopparrör upp till 180°. Vikt: 3,9 kg. Längd: 600 mm.

- Hur snävt kan en amatör handböja rinkabys 15mm prisolrör (utvändigt 20mm) i 90 grader.
- Är det någon som använt Julas röböjare till halvhårda kromade 12mm och 15mm rör och i så fall med vilket resultat?
Kraftig rörböjare för 12, 15 och 22 mm kopparrör upp till 180°. Vikt: 3,9 kg. Längd: 600 mm.

Redigerat:
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Jag har en äldre variant av denna tror jag. Resultat värdelöst. Den nyper inte åt på röret tillräckligt så att röret snarare glider i verktyget än bockas där man avsett. Kontentan är att det är bättre att låna/hyra ett proffsverktyg än att köpa sådan här skit. Jag förstörde flera rör pga detta.källare skrev:
Prisol kan jag inte svara på.
http://www.dinbyggare.se/communicate/artiklar/article.aspx?id=5386
några bra tips här?
några bra tips här?
Ska du ha snygga så snäva böjar som möjligt på ett prisolrör så ska du ha ett bockverktyg för prisolrör. Julas bockverktyg har jag ingen erfarenhet av, men om de glider som skrevs ovan, så är det inte bra, speciellt inte på kromade rör.
Visst kan man dra prisol synligt en bit. Med bockverktygsbockade bockar blir det inte så illa. Som sagt var -låna eller hyr en bra bockare, istället för att köpa en dålig.
Viktigt är att inte röret dras med, när du bockar. Det fixar man genom att hålla både i verktyget och röret sammtidigt.
Staffan
Viktigt är att inte röret dras med, när du bockar. Det fixar man genom att hålla både i verktyget och röret sammtidigt.
Staffan
OK, det låter inget vidare. Vad jag har förstått ska det vara en vals till varje rördimension som man använder vid bockning, hade ditt verktyg detta?norrbottenstorpet skrev:Jag har en äldre variant av denna tror jag. Resultat värdelöst. Den nyper inte åt på röret tillräckligt så att röret snarare glider i verktyget än bockas där man avsett. Kontentan är att det är bättre att låna/hyra ett proffsverktyg än att köpa sådan här skit. Jag förstörde flera rör pga detta.
Prisol kan jag inte svara på.
Att hålla både i röret och verktyget låter ju logiskt, tackar för tippset.Staffan2000 skrev:
Prisolen ska jag inte dra synligt men jag hade hoppats att jag skulle slippa köpa en sådan bockare, vilket jag måste göra till de halvhårda kopparören i dimensionerna 12-15mm. Är det möjligt att handbocka ett 15 mm prisolrör i 90 grader för en amatör (utrymmet är 13-14 cm)?
Att hålla i röret och verktyget låter inte lågiskt enligt mig, klarar inte bockverktyget av att bocka utan man håller fast röret är det skräp. Verktyget har två handtag, dom ska användas till vad tror ni? Ett vettigt bockverktyg klarar det...
Att handbocka prisol med en radie av 12cm är lite tajt, men det går. Böj inte till allt på en gång.
Att handbocka prisol med en radie av 12cm är lite tajt, men det går. Böj inte till allt på en gång.
Har använt liknande verktyg från Jula på halvhårda kromade rör, både 12 o 15 mm. Det gick, men jag tyckte det blev lite väl mycket märken i kromet.
Samt att jag tyckte det var svårt att få till exakt rätt vinkel, men det kanske beror mer på mig än rörböjaren.
Samt att jag tyckte det var svårt att få till exakt rätt vinkel, men det kanske beror mer på mig än rörböjaren.
Det må så vara.krilleman_215 skrev:
Men står man inför faktum att röret kasar med, ja då får man ta till planB istället för att upprepa mantrat: håll i handtagen, håll i handtagen........... eller?
Att handbocka ett femton.mm. prisolrör så snävt, blir nog svårt, men prova så märker du om det går eller inte. Ett tolv.mm. dito däremot, hade inte varit något problem.
Vänliga hälsningar: Staffan