5 505 läst ·
10 svar
6k läst
10 svar
Gamla gjutjärnsrör
Vi har en villa byggd 1970. Avloppsrören är av gjutjärn och oåtkomliga under bottenplattan. Nu undrar vi om någon har erfarenhet av att "bygga nya rör inuti de gamla" Det finns sådana metoder och skall kunna utföras (enligt ett reklamblad) under en arbetsdag och vara godkänt för rotavdrag.
Hälsningar
Roljen
Hälsningar
Roljen
Rev delar av mina gjutjärnsrör från 1949 och det var en del rost men absolut inga hål...
Renoverade däremot ett kök i en LGH från 1920 talet tror jag det var - DÄR gick morakniven rakt igenom röret i en förgrening - Som iofs inte var av GJUT-järn utan vanligt järn. Övrigt såg fin fint ut - Om än inte lika stor diameter invändigt som det var nytt.
Risken är dessutom att du inte har gjutjärn i plattan utan rör av betong, mitt var av på två ställen där rören lämnade huset minsann.
Renoverade däremot ett kök i en LGH från 1920 talet tror jag det var - DÄR gick morakniven rakt igenom röret i en förgrening - Som iofs inte var av GJUT-järn utan vanligt järn. Övrigt såg fin fint ut - Om än inte lika stor diameter invändigt som det var nytt.
Risken är dessutom att du inte har gjutjärn i plattan utan rör av betong, mitt var av på två ställen där rören lämnade huset minsann.
Produkter som diskuteras: "morakniven"
Allroundkniv Companion svart Morakniv
Allroundkniv med ergonomiskt skaft
139 kr inkl moms
Läs mer
Här finns en oberoende artikel om detta:
http://www.synabrf.se/dokument/stambyte-korrosion.pdf
Värst utstta är rören från kök. Jag fick själv byta detta i mitt hus vid ca 40 års ålder på grund av genomrostning (läckage).
Enligt artikeln går det inte att fastställa korrosions-status genom TV-filmning.
Pen
http://www.synabrf.se/dokument/stambyte-korrosion.pdf
Värst utstta är rören från kök. Jag fick själv byta detta i mitt hus vid ca 40 års ålder på grund av genomrostning (läckage).
Enligt artikeln går det inte att fastställa korrosions-status genom TV-filmning.
Pen
Vi har/hade gjutjärn. Orsakade stor vattenskada. En liten sipprande läcka i en muff gjorde att röret var 70% bortrostat. Byt ut det som går att komma åt eller låt bli och ta det på försäkringen om den dagen kommer. Man kan ju inte alltid bygga om hela huset i förebyggande syfte.
Jag gjorde stambyte förra året samtidigt som jag rev ut det gamla badrummet. Alla avloppsrör var original gjutjärn från 1952, knappt en rostfläck på dom. De hade säkert kunna sitta där i x antal år till, men när jag ändå höll på så kunde jag ju ägna de där tusenlapparna till nya i plast.
Jag tycker du ska byta om det inte medför allt för stora omständigheter, när man ändå har möjlighet så är det väl investerade pengar för framtiden.
Jag tycker du ska byta om det inte medför allt för stora omständigheter, när man ändå har möjlighet så är det väl investerade pengar för framtiden.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden