J
jokar: Som fixar crille sa: Bytte kopplingen ovan B till T så jag slapp såga. Sedan en ballofix efter så jag fick avstängningsmöjlighet.
16 svar · 12,9k läst
·
U
unclebosse: Ja, brunnens kantring har diameter 240 mm och de vanliga gjutjärnssilarna har diameter 238 mm. Jag har pratat med JAFO - de har inga förstärkta silar men däremot PURUS - de har en rostfri sil (5 mm tjock) som passar (klarar tryckkraften 20 kN, dvs tyngden av 2 ton). Tyvärr kostar en sådan sil i utpris från fabriken ca 900:-, dvs för mig som konsument via byggmarknad och med moms kanske
2 svar · 6,8k läst
estwing
estwing: ok man tackar... blir till att åka ner till ale rör lr kb rör
11 svar · 1,9k läst
westberg_587
westberg_587: ja det borde vara det men 3/8 går inte att få på gäng
2 svar · 1,0k läst
M
Mazchi: Jo, det får bli en förhöjning om jag byter dass nu. Annars kommer skiten tillbaka i stolen eftersom avloppet sitter så mycket högre än stolen.. Nu lutar det åt att montera den gamle igen. Verkar som den klarat sig. Inte jättesugen på att lägga massa pengar på lilltoan just nu.
2 svar · 1,9k läst
J
Jenzza: Köp en lämplig nito koppling. Gängan Är M22 eller M24 ggr 1 eller 1,5.
1 svar · 1,4k läst
A
ats: Ok, då kör jag på det! // Arne S.
2 svar · 2,5k läst
Krilleman
Krilleman: Japp 110 JET Klass B grundpris i katalog = 93:- plus moms 110 JET Klass C grundpris i katalog = 253:- plus moms
9 svar · 8,5k läst
·
D
Draedon: Jag fick shoppa på Ahlsell via företaget (tack chefen..) så nu har jag fått både goda råd och en hel kasse med rördelar. Kapa röret och på med skarvmuff, alternativt (beroende på hur man kommer åt etc.) så kunde jag använda en muff som man trycker in i röret. Det ska nog lösa sig tror jag. Tack för alla svar.
7 svar · 15,5k läst
M
myrstack: Mässingsdetaljer är väl att misstänka men om du har en möjlighet att tappa ur vatten längs med rören och göra en analys kan du utesluta detaljer den vägen. Har du riktigt otur har du någon gammal detalj som är gjort för marina ändamål där bly eller tenn användes för att minska korrosionen
2 svar · 3,6k läst
P
Pagno: Köp en billig hink i plast, ta ett dreneringsrör, ställ det på högkant med en tejpad botten i hinken slå i lite cement eller ta vad som finns, ta loss hinken när det torkat slå till med hammaren där röret är tejpat, så har du ett bra sänke! Kan vara en god ide att fylla röret med grus eller dylikt så det inte flyter upp.....
4 svar · 5,5k läst
Krilleman
Krilleman: Nej. dom propparna passar inte du behöver radiator-proppar, finns här: http://www.vvs-boden.se/ezze-propp-forkromad-med-kontatning-10-p-5194.html?zenid=5a8b73baeb92c4d6c6ac67ca1bbf31ef Jag skulle tro bara på den fria tiolkningen av din bild att det är ned-bussat till 10 från 15 i radiatorn. Alltså skulle jag tro att det är dimension 10.
3 svar · 5,3k läst
·
Krilleman
Krilleman: Är ,själv som redan alla visste, rörmokare och har spenderat dagen att riva gamla hederliga gjutjärnsrör DN 110 & 160 med svart kladdigt innehåll som många kallar "äckligt" "bajs" osv... Fliken har bara sett ett moment av de 1000-tals olika arbetsuppgifter en vanlig röris har! Men jag trivs med det! Och ja, vi är dom som tjänar bland det bättre i statistiken inom bygg, men vi har ett
8 svar · 1,5k läst
Krilleman
Krilleman: Bila fram brunnen, kapa röret och skarva ditt befintliga gjutjärnsrör med en JET om det är 75 eller en fernco om det är annan dimension, fortsätt med 75 till din nya brunn, använd aldrig 90º böjar liggandes i golv. Men 45º går bra! Jag skulle bara tagit samma betong och gjort ett lokalt fall runt brunnen. Alltså skippat flytspacklet. Men det är ju en smaksak. Vid WC och handfat är
2 svar · 9,1k läst
Y
Yeti 550: Är en mycket nöjd kund hos Bynor.se. Fick tips om företaget på ett annat forum där många köpt värmepumpar mm, jag fick väldigt bra priser och rekordsnabb leverans.d^_^b
2 svar · 2,5k läst
S
Speedstar: [citat] Den verkar också ok och det är torrt i den väggdel där den sitter. [citat] Slangen låg stilla när den upptäcktes, men den kan ju ha dansat runt innan. Dock har man inte hittat någon fukt på övervåningen där det i sådana fall måste ha kommit in. [citat] Jäkelskap är just nu det mest logiska, men då uppstår frågan hur fasen de har fått in vattnet. Vi har inga
7 svar · 3,8k läst
F
fuselage: Rörmokaren jag tänkt anlita var snäll och kom ut igår kväll med en kamera så vi kunde filma i rören. Tydligen är hela vårt avloppsnät i grunden byggt med cementrör. Så vi har aldrig kastat ut något spillvatten från tvättmaskin i dagvatten, skönt att veta.
5 svar · 4,7k läst
Loner
Loner: Aha, måste ta mig tid att läsa på om den lilla ventil. El/styrbiten är inget problem, det är vardagsmat för mig, men rör och sånt är inte mitt område (än)
4 svar · 1,3k läst
A
AndNyl: Problemet var att Tryckströmbrytaren behövde bytas ut då den geggat igen. Kostnad ca 1500:- för arbete och tryckströmbrytare av en elektriker.
2 svar · 1,5k läst
H
Håkan V: Hej. Jag behöver hjälp att få reda på fabrikatet på min fördelningsbrunn till infiltrationen. Måste köpa ett förhöjningsrör för att kunna höja marknivån och hittar inte någon märkning någonstans på locket elller i brunnen. Svart plast, ett lager (ej dubbelvägg) ca 360 mm utvändig diameter där locket sitter, ca 15 år gammal. Hoppas att någon vänlig vet fabrikatet, eller har
0 svar · 2,4k läst
·
B
Bertilsson81: hej Höll på med en ny väggbit som ska gå precis där avluftning kommer upp o går genom taket, råkade då stöta imot röret som väldigt lätt släppte o föll ned, själva röret är inget fel på men den plastslang som går sista biten ( 10 cm) till takgenomföringen är helt smulig, kan man ersätta den med en liknande plastslang eller måsta man köpa helt ny genomföring? känns lite
0 svar · 634 läst
Ö
öringen: Köp två rejäla plasthinkar som du borrar små hål i. Sedan köper du brunnskalk på granngården. Fyll hinkarna och sänk ner en av dom på botten på brunnen och den andra hänger du i ett stabilt rep halvvägs ner i brunnen. Se till att du har rejäla rostfria handtag på hinkarna som inte går sönder när du ska lyfta upp hinkarna... Brukar funka bra i grävda brunnar och källor som är
6 svar · 4,1k läst
Patrick E
Patrick E: Beror ju lite på hur huset är byggt och hur rören är dragna. Helst vill man ju unvika pluggar som ligger dolda i golv eller väggar vad det gäller KV och VV. Avloppsröret till toan kan du fimpa jäms med golvet och gjuta igen. Kan du komma åt kopplingarna där KV och VV grenas av så pluggar du rören där. Det är ett jobb som du fixar själv med rätt kopplingar.
2 svar · 5,6k läst
haavard
haavard: Bara Orust kan svara på vilken typ du ska ha. Grannkommuner har helt olika regler.
2 svar · 12,1k läst
J
jan L: Skall anlägga en bädd och pga grundvattennivån måste rören läggas i marknivå. Då det är en rejäl lutning på marken där så kommer den nedre delen bygga mycket på höjden när allt material är ditlagt. Min fråga är då om man skulle kunna lägga rören i "trappform" tex 3m nästan plana rör, en liten vinkel för att sänka nivån, följt av 3m rör och sedan ytterligare en
0 svar · 2,5k läst
S
sylviab83: Hej! Har problem med min pump på landet. Lyckades få upp den i tryck men den slog inte av utan fortsatte att gå. Jag stängde av den och när jag skulle sätta på den så var den helt död. Är det någon som känner till Dynamic jet hydropress. Finns det någon form av motorskydd som man måste återställa? Var sitter det i så fall. Väldigt Tacksam för svar!! Mvh SB
0 svar · 2,2k läst
R
R Göran: Dra inte ventilationen över taket. Avsluta några centimeter under takutsprånget. Har i övrigt aldrig hört att man måste ha ventilation på kommunalt avlopp! Oftast handlar det om enskilt avlopp där man har egen tank, som behöver tryckutjämnas!
5 svar · 3,0k läst
Krilleman
Krilleman: Pe-X koppling passar på 15mm klämringskoppling och har inbyggd stödhylsa. Halvkopplingen passar på rördelar och man behöver montera lös stödhylsa.
1 svar · 1,7k läst
B
Bofflan: Vilket den gamla versionen utav betongrör aldrig är, vilket du torde känna till?
30 svar · 13,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.