Vatten & Avlopp
mycke_nu: Jag skulle vilja hävda att det inte krävs enligt miljöbalkens 7 kap, men det är ju alltid bra att fråga. Här ligger många brunnar inom strandskyddet, och jag känner inte till något fall där det behövts/givits dispens för brunnar eller andra grävarbeten som inte avser byggnader. Sedan kan det finnas andra lokala bestämmelser som inte har direkt med strandskyddet att göra utan med
Happier35f: Ja, det måste vara så att det påverkar någon ventil. Vet tyvärr inte hur och varför men det var det enda som gjordes annorlunda. På bilden är det det röda som är clipset.
Hakkebakk: Hej! Jag renoverade badrummet nyligen och hade först tänkt ha bubbelbad. Därför förbereddes för ett eluttag (dvs ett hål i fuktspärren gjordes, antar att det går nåt rör för ledningar också). Detta uttag skulle sitta i väggen precis vid badkaret nån decimeter över golvet. Av kostnadsskäl blev det till slut ett vanligt badkar istället och därför drogs inte el dit. Istället
huggan: Läste om en här på forumet som hämtade färsk gödsel och la på marken som tinade hans vattenrör. Sen på sommaren hade han det som matjord. Kan ju funka men det är svårt när det är så stor area.
hempularen: Ingen färdig bild, får se om jag kommer åt att plåta lite senare. Jag har totalt 4 sådana lösningar i huset. Dels så har jag vägghängda WCn med fixturen inbyggd i väggen på 2 ställen. Där finns det förråd/klädkammare på andra sidan väggen så jag har byggt ett kopplingsutrymme med fördelare i samma utrymme som fixturen sitter. Jag har löst det så att jag byggde en låda i
souba: [citat] Väggen/slitsen blir endast 1200mm hög och ca 220 djup. Sen blir den en ekskiva ovan så man lätt kan inspektera kopplingsutrymmet
Snailman: har ni rir så ska de tåla frysning... (förtsätter att det inte är några skarvkoppingar som oxå fryser..)
pbengtsson: Borra efter vatten kostar ca 50.000 inkl inkoppling och då garanteras dricksvattenkvalitet med ett visst antal liter per dygn (ca 2000). Det är ganska vanligt att hålet först inte ger jättemycket vatten om det är berg och då trycks hålet som spräcker upp berget. Sedan får hålet testas genom att ex en pump får köra några minuter var 15:e minut. Hos mig fick den gå så i 3 månader.
Nyfniken: [citat] Så var det för mig. Det satt en kork i hålet som inte höll tätt.
Engstrand: Du har verkligen en poäng där....Blir väl att försöka få till det med en egen anläggning endå. Känns som sluten tank och eventuellt reningsverk är det enda som man kan få godkänt där. Har vatten åt alla håll i prinicp... [citat]
mangala: Okej, ja det verkar som det kan vara reglerventilen. Tack! Ska titta lite på det, men jag är inte så hemma på dom där prylarna. Ska man ringa en rörmokare om det inte blir bättre... kan dom/ska dom kunna sånt? /Robban
TanjaHe: Vi är ägaren eftersom det är rören från vårt hus till kommunalt vatten ca 10-20m.
lvedin: Ringen med öppning på bilden är inte till för att täta, utan till för att muttern skall kunna trycka röret mot kopplingen. Därav borde tätningen ske i yttersta ändan av röret och det borde finnas en packning med samma ytterdiameter som röret på bilden, som tätar i det hål du ska skruva fast röret i.
cem77: Eftersom det krävs tillstånd från kommunen för att anlägga avloppsanläggning så kommer du få alla svar därifrån när du ska ansöka om tillståndet. Saker som placering och typ varierar en del mellan olika kommuner så går inte riktigt att säga något generellt där. Lite beroende på vad du har för tomt så skulle jag rekommendera så stor grävmaskin du får plats med. Blir
NetNut: Finns firmor över hela landet som fräser bort trädrötter och beläggningar (även betong osv) med ett speciellt fräshuvud på spolslangen, det borde lösa dina problem utan att bila upp golvet. Länk till ett av många företag: http://www.a-spolbil.se/frasning.html
Larsa: Jag satte 75mm avluftning enl instruktion från rörisen, har sett andra rekommendationer här på forumet. Avluftningen behöver inte sitta i början av stammen, och man kan ha den som en T-koppling några meter efter toan. Det finns ventiler som luftar avloppet som du skulle kunna testa att sätta under handfatet (ev även nere). Det finns däremot en risk att de luktar lite.. --- I am here:
Bo.Siltberg: Den blinkande lampan (märkt med en blixtsymbol) betyder enligt bruxet att delar av patronen är blockerad av effektvakt eller yttre styrning. Sedan ska det finnas en dold panel bakom någon lucka. Där finns också en lampa med samma symbol. Vad säger den? Den ska lysa. Där går också att ändra driftläge om den skulle ha ställt om sig själv. Det kanske finns en klockautomatik inkopplad
haakonsthlm: just nu så har jag flyttat bort garderoben som stod mot väggen i tvättstugan, och har en 2kw byggfläkt som blåser mot den väggen, i köket som är precis bredvid, och där köksskåpen tar vid, där står kupevärmaren och blåser varmt ner under köksskåpen genom ett hål i botten av ett av skåpen. Verkar ta tid att få bort proppen... Så skulle vilja ha en lösning så jag slipper
tagg1966: Hej! Det läcker varmt vatten inifrån varmvattenberedare. Under finns ett hål därifrån kommer ut två tunna kopparrör vatten följer dem och rinner ut ganska mycket? Undrar om det är ett jobb för amatör eller måste jag anlita en reparatör? Går det att reparera eller måste köpa en ny? Vad händer om jag skruvar bort värmeelement om det heter så som ni ser på bilden ända som man
Enoksson: Det ser rätt ut, jag har skarvat på samma sätt och glöm inte stödhylsan till plaströret som sagt.
Henrietta70: Hej Vi håller på och gör lite småfix i nyköpta huset. Badrummet gjordes av förra ägaren -84. Platta på mark (resten av huset är torpargrund) och rören är dragna i väggarna. Det jobbet gjordes av samma rörmokare som vi anlitar idag. Förmodar att man inte hade samma kusnkap av köldbryggor på den tiden som man har idag. Vi har tagit bort en mellanvägg mellan bad delen och toadelen.
tuut: letar som en galning efter termometrar att montera på min fördelare Wirsbo/uponor WGF ( den i mässing) Det finns ju till deras nya Pro fördelare i plast ?? MVH / Fredrik :S
Sotared: Jag hade tur, nyinskaffad hylsa och spärrdrag funkade. Det var en mässingsplugg så den satt inte så hårt, men det gick inte att få grepp med andra verktyg då det var så liten plats att manövrera på. Jag rekomenderar hylsan, visst den var inte billig (ca 220kr) men var kostar det med att rörmockaren skall komma. Nämnas kan att jag försökte tillverka en själv av 4-kantsrör och
JAR: Vad tycker försäkringsbolaget om distansringar? Läs mer om branschreglerna här http://www.gvk.se/branschregler/golvbrunn/gamla-golvbrunnar Blir ju en del extrajobb att byta brunn men det är det nog värt.
Catalina: Hej, Har inte tänkt försöka själv :-) Undrade bara om det eventuellt kostar massa pengar. Tack för ditt svar :-)
jerydh: Tackar för era inlägg. Jag har inga avsikter att dölja problemet. På det hela taget är det tyvärr ett av de mindre... Skick och läge lär skrämma fler.
borj: Ja, du har nog rätt vad gäller följderna av ett långvarigt, vått tillstånd på plattan. Jag har kollat de möjliga läckagekällorna dvs tryckvattensystem, värmesystem och avlopp och det går inte att se att det finns något läckage där. Dräneringen kontrollerades för två år sedan när källargrunden isolerades med "Isodrain-skivor". Det är kanske bara att vänta och se om det var