Går det inte att kapa röret och sätta dit en vanlig koppling? Men det kanke inte finns något som passar?
Tack för tipset och infon.
Jag tittade på Jula, Clas Ohlson och Frej Jonsson (som borde ha det mesta) men där fanns bara R- och G-kopplingar. Var hittar jag M-kopplingarna? Hittar inte heller nåt vettigt på Rinkaby rör... dvs inget som kallas "M-gänga". Kanske i en järnhandel, typ Järnia?
Har M-kopplingarna något annat namn?
Jag tittade på Jula, Clas Ohlson och Frej Jonsson (som borde ha det mesta) men där fanns bara R- och G-kopplingar. Var hittar jag M-kopplingarna? Hittar inte heller nåt vettigt på Rinkaby rör... dvs inget som kallas "M-gänga". Kanske i en järnhandel, typ Järnia?
Har M-kopplingarna något annat namn?
Lite OT i sammanhanget men ett svar på hempularens undran.hempularen skrev:
G1/2" är den utvändiga gänga på ett stålrör som är 1/2" (12,7mm) invändig diameter. Detta är dessutom enligt en äldre standard på stålrör som hade grövre gods. Logiskt? Inte för fem öre om du frågar mig men det är den förklaring jag fått.
Hej Om du tittar i biltema så hittar du mellan koppling men den är på 26x1.5 men du kan inte ta loss röret och åka till en vvs firma så löder dom dit en ny fläns med mutter så får vilken storlek du vill för 28x1.5 kan nog bli problem att hitta.zingo skrev:
Hur gammalt är röret? I vårat gamla hus så hade vi ett antal gamla rör med "securex"-kopplingar där gängerna inte alls passade dagens kopplingar om dom va från 1956 eller tidigare, om jag kommer ihåg rätt. Vi fick till en firma som hade en "bra att ha låda" där dom hade passande kopplingar, men för att underlätta för framtida dragningar så kapade vi röret och monterade nya klämringskopplingar.
Sent from my HTC Desire using Byggahus
Sent from my HTC Desire using Byggahus
Klicka här för att svara