M
Mikaela123: Med största sannolikhet är det så att det blev ett tillfälligt stopp i avloppsbrunnen från badkaret. Golvet fylldes med vatten och vid tröskeln rann det över, och fortsatte ner på undervåningen. Några mindre pölar på golvet samt missfärgade tapeter i ovankant i ett rum. Vi har haft en fukt-tekniker på plats som inte kan hitta någon fuktindikation. Försäkringsbolaget vill inte
3 svar · 1,7k läst
Krilleman
Krilleman: Japp, bara knata in och beställa! En helt vanlig rörpulare borde ha en gängmaskin, annars kan man inte kalla sig för röris!
1 svar · 1,3k läst
P
Pebitt: Tack för hjälp med alla svar! Har fått lite mer klarhet i hur jag ska göra nu. Jag kommer att lägga det med jämnt fall sträckan på 3 m. Resterande stam ligger med 1cm/ meter och kan bara hoppas på att det ska fungera!
15 svar · 5,5k läst
·
J
J01: Mora MMIX och alla blandare i FM Mattsson sortimentet har en så kallad mjukstängande insats som gör att den motverkar smällar i rören...
3 svar · 1,2k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Man måste alltid ha tillstånd från kommunen om man installerar en vattentoa till. Detsamma gäller om du skulle vilja installera vatten eller ett litet pentry eller en dusch. Att det skulle kosta 10' i anslutningsavgift + en ökad årlig avgift låter mycket. En granne till oss gjorde ungefär liknande som du vill göra. Tror att detblev betydligt billigare. men det kan naturligtvis skilja
3 svar · 17,4k läst
Krilleman
Krilleman: Beror vilket märke på kopplingen du har, vissa 10mm kopplingar har mindre gänga en tex Vatette som har 10 gänga även på 10mm kopplingar.
32 svar · 15,5k läst
K
Klicka: Det lyckades, jag fick ut packningen. Den var ganska torr och sliten på en sida. Ska se om det finns att köpa en ny imorgon.
2 svar · 6,0k läst
·
L
LM_1973: [citat] Var hittar man en sådan här och går det att köpa en utan en massa extra tillbehör? Har du egen erfarenhet av denna? Verkar vara precis vad jag behöver :)
3 svar · 4,9k läst
sir_daniel
sir_daniel: Tror mer på fett.... Finns rensslang som drivs framåt med högtryck köp/hyr en sådan och kör med varmvatten så "smälter" du mycket av fettet samt gammal skit, kör så långt du kan. Hade likadant i mina rör som B8q kökets var slut men badrummet var ok (gissar att mina var från 50-talet)
14 svar · 5,1k läst
·
M
mikaelbe: Har också problem med min pump. Rörmokarna var på plats och skulle försöka dra upp pumpen, men det gick inte, Troligen har det blivit nåt ras. Det blir inspektion med kamera och sen så var alternativen att dra av slangen, då den förhoppningsvis skall gå av vid själva pumpen eller också kan man tydligen spränga loss den.
21 svar · 21,3k läst
F
fuselage: Det visade sig att jag var lite för hårdhänt mot blandaren. Eller också var stoppet dåligt. Det var hur som helst av, det var därför det gick att vrida 360°. Jag tog till slut den enkla (kanske dyra) vägen ut. Det blev en ny blandare. Då passade vi på att köpa den modell vi ville ha. Den gamla blandaren var inte riktigt perfekt, men i början kändes det dumt att inte återanvända
5 svar · 9,1k läst
E
elmont: Dom olika fabrikaten på tätskiktssystemet har egna "intyg" som man fyller i och överlämnar till kunden. Har man tex använt mira så har den som säljer produkten även intyg, som tillhandahålls till dom som är auktoriserade på produkten.
3 svar · 1,9k läst
I
Ikka_81: Har du fått någon klarhet i den här frågan? Jag har själv sneglat på lösningen (om inte annat är priset hittills oslagbart) men kan ej få några klara besked från kommunen.
1 svar · 4,7k läst
J
J01: Man måste alltid ha en kona på slätänden dvs. den blanka delen på det stålomspunna röret! Se här för lättare info > http://www.bauhaus.se/byta-blandare
15 svar · 69,4k läst
S
stiga_villa: har bara strömbrytare, pumpen har inbyggt motorskydd så Dahl där jag köpte den sa att det inte behövdes. e ca 20m till huset och slangen e frostsäkert djup. ska kolla hur det e ner brunnen. annars e det nog pumpen som har gett sig, e skumt för jag köpte den i somras...
2 svar · 3,4k läst
slacker
slacker: Otroligt - Fick detta svar på min Blogg idag där jag kommenterat att det minsann inte blev byte av vattenmätaren: Hej, med den erfarenhet vi besitter vad gäller offeranorder í anslutning till vattenmätaren så byter Sth Vatten VA AB ej dessa. Utåt sett kan rör/annoder se ok ut, dock har det visat sig att insidan allt som oftast är helt sönderrostad varav röret går rätt av i samband
6 svar · 13,1k läst
D
danielwit: yep man är man så det är svårt att lyssna, kan själv hihi. Men detta fungerar även på längre propper bara man håller vattnet varm. Tyvärr åkte jag på en böj och fastnade där. Nu la jag en ny slang på marken istället....och längtar efter våren..
16 svar · 10,7k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: ...och att motionera ventilen då och då...våra motstår all den kraft mina skrytsamma muskel presterar :blushing:
8 svar · 3,9k läst
·
H
husfrid: Jepp:) tack för denna gång.
13 svar · 2,4k läst
D
Danne_83: Det blev en sån som du har. Än så länge nöjd :)
20 svar · 26,2k läst
Mikael_L
Mikael_L: Ta dit en grävmaskin att gräva något, ja typ vadsomhelst. Dom brukar vara djävligt duktiga på att hitta alla slags rör och ledningar då dom gräver. :P
7 svar · 12,9k läst
B
BigGitt: Det räcker med ett ganska liten öppning i golv och vägg. Sen kan du återanvända det du sågade ut. Fäster med en bräda bakom. Fäst dock rören riktigt i väggen. Själv skulle jag lägga alla utanpå. Utom matningen.
5 svar · 3,6k läst
·
M
morion: okay tack för hjälpen... ja antar att de kanske inte blev skitbra men nu blandade jag märken ändå (antar jag) o de verkar tätt.. ja får be rörmokarn kika på det där sen då så de inte blir problem.. o jo ja lovar ja ska hålla ett öga påt de första dygnet :) nybörjare som man e skruvade jag aldrig av "muttrarna" från ballofixen först då jag fattade det som att den bara skulle
11 svar · 3,1k läst
·
L
lvedin: För mig räcker det att stänga inkommande vatten och tömma allt tappvatten. När jag sen öppnar inkommande vatten så måste jag spola för det är brunt. Det kanske är så att onormala tryckförändringar släpper ut smuts som annars ligger i fickor under tryck.
6 svar · 6,1k läst
MB77
MB77: Ok inte för 1000-lappen, men här finns en http://www.comlftech.com/index.php?page=vattenlaset
4 svar · 1,5k läst
A
Alfred Jonsson: Idéen är ju mycket bra och kommer säkert "rädda" många från mögel skador. men det känns lite kul att det är PEAB som ligger bakom detta. Var på ett PEAB bygge för några månader sedan, där hade de lagt all isolering på alla tak och inte täckt det alls sedan kom regnet och det regnade i 5 dagar i stora mängder. Efter detta så lade de bara på råsponten som inget hade hänt trots
1 svar · 1,5k läst
V
VillaAnna: Lysande. Då ska jag isolera min luftare i garaget innan jag sätter osv och gips! Trevlig helg!
4 svar · 1,6k läst
V
VillaAnna: Schysst! Tack för svaren! Nu är det snart helg så vi kan börja jobba på riktigt :-)
4 svar · 1,6k läst
Suhagg
Suhagg: [citat] Halva dold. Det är till en badtunna så jag kan koppla loss lätt i båda ändorna. Kan från badtunne sidan spola varmvatten in i slangen men jag måste hela tiden stå och mata på om den ska käka is.
4 svar · 2,4k läst
G
goldcool: Nej, vulktejpen funkade inte. Det är bara 1½cm in mot väggen från röret och extremt trångt och gick inte att linda den och sträcka så som jag ville, fast jag gav det en timmes försök lindade hit och dit och överallt. Så nu droppar vattnet ned i provisoriska avrinnings-röret igen. Tillsvidare gör jag en egentillverkad tratt som ska klara även när vattnet börjar spruta lite mera.
7 svar · 1,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.