Krilleman
Gabbe1 skrev:
Nu är det ju inte "fogar på fördelarrör för värmesystem" som TS frågar om utan "värmeledningar".
Alltså är det endast första stycket i ditt inlägg som är relevant:
"Värmeledningar bör förläggas så att eventuelltutläckande
vatten snabbt kan upptäckas.
"

Slutsatsen är då att det är ok att ha dolda skarvar på värmerör om det inte går att undvika.
Ja frågan om skarv i befintligt system är obehandlat i säker vatten. vilket jag är lite förvånad över. Hur många service-jobb sker inte på just befintlig anläggning och då men dold skarv. Hur ska man enligt säker vatten göra en lagning på ett service-arbete i tex en slits? Det finns massor med tillfällen man råkar på dold skarv i daglig service, hur lössr man det för att vara på "säkra sidan" = det går inte! Man kan inte bila upp grannens nykakaklade badrum för att man "måste" sätta ett fördelarskåp hos grannen för att få en OK installation i tex en lägenhet...

Frågan ställer jag varje gång jag går på denna kurs (var 5:e år) och jag får fortfarande inget vettigt svar. Utan att reglerna gäller nybyggen... Ranchregler eller inte, dom har inte tänkt på alla dessa tillfällen då det inte går att tillämpa dessa regler.

Ja det finns en "avvikels-rapport" men den gäller fortfarande nyinstallation som inte gjorts korrekt och inte arbete med befintlig anläggning som inte uppfyller kraven för just säker vatten.

Det säker vatten borde göra är att dra en tydlig gräns på service på befintlig anläggning kontra nybygge...

Som sagt, jag har ställt frågan till flera olika provförrättare men fortfarande inte fått ett klockrent svar!

:x

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.