Har en hydropress som måste fyllas på luft lite då och då eftersom pumpen slår på med för täta intervaller. Jag fyllde på och testade så att allt fungerade vilket det gjorde. Trycket var som det skulle och pumpen slog inte på lika ofta som innan. Men någon timme senare när jag satte på en vattenkran var trycket riktigt dåligt. Jag vet inte vad som kan ha hänt. Det blir ingen skillnad om jag slår av strömmen till pumpen eller inte, utan trycket är detsamma. Vad kan ha hänt? Kan pumpen ha lagt av och isf varför just strax efter att jag fyllt på luft? Kan det vara någonting annat?

Antingen gick blåsan sönder eller backventilen.
Tappar den tryck utan att du tar ut nåt vatten! Troligen backventilen.

Tryck ner ventilen på toppen av hydropressen och se om det kommer vatten! Då är blåsan sönder.

Jag tror att jag hittat felet. Jag kollade filtret på de två kranarna som det var dåligt tryck i. De var helt igensatta med sand. Det måste ha dragit upp massor av sand av någon anledning. Jag har haft lite sand förut men har hört att det är normalt med nyborrad brunn. Nu är trycket som vanligt igen. Märkligt att det kan dra upp så mycket skit på så kort tid.

Kan man sätta nåt filter på inkommande ledning så man slipper sanden?

Ja, du kan sätta ett filter på inkommande ledning. Bäst är att sätta det innan tryckströmbrytare och hydropress, så minskar du risken att få in skräp där.

Här är några exempel:
http://www.rinkabyror.se/artiklar/pumpanlaggningar/vattenfilter/

Är det bara sand/borrkex kan det funka med ett filter som du kan spola rent och återanvända filterpatronen i.

Patrick E skrev:
Ja, du kan sätta ett filter på inkommande ledning. Bäst är att sätta det innan tryckströmbrytare och hydropress, så minskar du risken att få in skräp där.

Här är några exempel:
[länk]

Är det bara sand/borrkex kan det funka med ett filter som du kan spola rent och återanvända filterpatronen i.
Perfekt, då får det bli nåt sånt. Är det något man kan skruva dit själv?

Är du normalt händig så fixar du det. Det gäller bara att se till att ha koll på rördimensionerna så att du vet vilka övergångar du ev behöver.

Det blev ett Björnfilter som installerades. Smidigt att byta ut filterpatronerna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.