Vatten & Avlopp
carlbanan: Det som ställer till det med transporterna till privatpersoner är ju just att det ska aviseras och godset måste lagras på terminalerna tills det är dags för utkörning. Kan tänka mig att det är där det brister... DHL och Schenker fungerar ju i princip på samma sätt... Består av distributionsbilar och linjebilar.... Distributionsbilarna hämtar upp godset hos avsändarna (om det inte
Murmel: Jo, det finns ett ventilationsrör ute, uppåt. Ska försöka kolla alla saker som jag fick som förslag på ev. fel, tack så mycket! :)
hempularen: Det är ett väldigt allvarligt fel (troligen). Du bör dra av på priset, det kan komma att kosta dig typ 100 000. Efterssom du då får ett nytt badrum istäållet för ett 10 år gammalt så bör man räkna en del åldersavdrag vid prutningen. Om du låter säljaren "åtgärda" så har du ingen kontroll på vilken kvalitet det blir, det kan bli sämre än det är nu. Det blir avtalsmässigt
Locke: Intressant! Saker är alltid mer komplicerat än man tror vid första anblick.
Missionären: Europe Vattenrening... Har ett filter från dem och de tuggar på utan problem
IFB: Gissar att det är galvat, ja. OK, ska kolla lite vad det finns för alternativ för kallvattnet- annars får det bli en snabbdusch innan det hinner bli skållhett! Återkommer med nya rådvillheter....
larsson r: Hur gör ni då med syre ner till bädden,det e ju otroligt viktigt att bädden får syre för funktionen vad e det som hänt med den gammla slamavskiljaren
Enk Projektet: Absolut, det är något som vissa försäkringsbolag har börjat prata om....att man lägger den sk stammen utanför huset och går närmaste vägen dit.
JB78: Nyköpt kåk från 1926 med en hel del renovering framför oss :O Vad tror ni kostnaden skulle landa på att leja bort byte av stammar (2 rör se bilder) samt 1 gjutjärnsbrunn inför renovering av badrum samt kök? Har även gjutjärnsbrunn i källaren, behöver jag byta denna? JB78
Göran.W: Men då ska det nog gå för slang 4 ska bara ligga som reserv ifall man vill dra ut en el kabel så det går att göra den tunnare om det behövs. Får helt enkelt prova annars blir det väl till att köpa en bit 25 slang.
Malten: okej då satsar ja på att fixa avlopps biten i första hand. tackar för svaren :) tvättstugan ligger i källaren å där är avloppet ingjutet i golvet, där vill vi lägga in klinker, då lär vi bila upp å byta den biten åxå med andra ord, känns ju dumt att behöva göre det om de springer läck efter man lagt nytt golv där.
JOW: Man skall inte utesluta att det kan vara flera fel samtidigt. 1. Om trycket faller inom 10-20 sekunder kan betyda att du har, ingen eller väldigt liten luftvolym eller en läckande backventil. Eller båda. 2. Pumpen underdimensionerad tror jag inte, då skulle den inte stanna, eller så skulle ni få lågt tryck/lite flöde när ni spolar vatten i bostaden. 3. Läcka mellan pump och hydrofor,
lorens: Jag är helt med på hur du tänker ByggBert, men har dock beslutat mig för att ringa hit en VVSare. Sådant som man inte behärskar är dumt att pyssla med själv då det kan uppstå ordentliga skador utav det.. Vatten är en sån sak, känner inte att mitt samvete skulle klara av att leva med att jag skarvat 3 radiatorrör dolt, skulle gnaga i bakhuvet resten av livet att tänk om det pajjar
Erikoolio: Så då var problemet löst. Efter samtal med en riktigt trevlig och hjälpsam tekniker på Nibe visade sig problemet vara ett sprucket plaströr. Det röret leder kallvattnet till toppen av vvb så att sedan temperaturen sprider sig jämt. Så efter lite meck o 250:- fungerar den återigen som den skall. Tack för era tips ovan iaf.
-JC-: Så här gick det. Använde Vatette kulventil 22x22 utan vred med klämring för stål. Sedan förminskningsset till 15x2,5 combiPEX. Håller tätt än så länge. Bara slänga på vit färg så det smälter in med övriga rörsystemetd^_^b
ByggBert: [citat] Jag argumenterar inte, bara min åsikt över de duktiga rörmokarna jag mött. Har bara respekt för vatten...och el. Gör vad du anser bäst :cool:
Klicka: Tyckte komplett överdel var ganska dyrt. Går säkert köpa bara de delar jag behöver. Ska försöka mejla Mora.
Consensus: Ungen kanske klättrade på elementet och trampade av luftningsnippeln?
grävaren: Hade det varit radiatorsystemet med cirkulerande skitigt vatten, då hade det tätat. Det gör det inte, när det gäller tappvatten.
ByggBert: Om inkommande kallvattenrör har frusit, har vattnet i pumpens inkommande delar expanderat och åsamkat skadad på/i insugsdelen. Kolla packningar och anslutningar. Nått har frusit sönder... Titta på: http://www.ginge.com/brugsanvisninger/462949.pdf Varför inte skicka ett mejl till någon av: http://www.ginge.com/Kontakt/hovedvaerkst.asp?s=sv
lordi: Du har en 1/2" rörgänga som sticker ut från väggen. Det finns nya vinklade wc-ventiler som du kan byta till. Om du ska kakla på väggen så kanske du behöver förlänga gängan för att kunna få på den nya ventilen och täckbricka. Var försiktig när du lossar den gamla ventilen, så att inte anslutningen i väggen snurrar. Förr var de inte alltid så noga med att fästa saker och ting.
ByggBert: Rören verkar gå mellan yttervägg (är den isolerad på utsidan?) och den nya badrumsväggen (aluminiumreglarna). Alltså utanför väggisolering! Antar att ni har isolering mellan alu-reglarna? Hur som helst är det väl firman som gjort det som har har reklamationsansvaret här. Sen måste ju snickaren och VVS-aren samverka för att nå den bästa lösningen. Tycker rören ser lite väl
morion: haha ja skrev ju att de gick bra :) jo ja tog den vänstra o den höll ju å allt...
kalle58: Hej! Jag har precis köpt ett hus byggt 1970 där alla ytskikt ska renoveras. Det gäller alltså även kök och vårutrymmen. Vad kan jag förvänta mig av rören som ligger ingjutna i plattan?(en-planshus på betongplatta) Bör jag byta ut dem när jag ändå byter alla golv eller är chansen stor att de håller länge? Till saken hör att vi funderar på att kanske flytta köket. Det känns
lordi: Ja, filtret är ej i bruk eftersom ventilerna är stängda och bypassen öppnad. Så vattnet går förbi filtret. Någon har ju installerat filtret för att vattnet var för hårt. Jag skulle rekommendera att ni gör ett hårdhetstest. Det går att köpa ett kit, så man kan kolla detta själv.
Demmpa: Ja det finns (vinklade) kulventiler (ballofix) som man kan montera direkt vid väggen
MathiasS: En "skarv" kan ju förstås ligga horisontellt, eller nästan horisontellt. Det som är olämpligt är att ha ett t-kors där the payload helt tappar farten. Så här tycker jag det ska se ut: [bild] ...och så här såg det ut tidigare. T-kors överallt. På vissa ställen låg det skit uppströms, på andra ställen spolades det bort. [bild]
Mikaela123: Med största sannolikhet är det så att det blev ett tillfälligt stopp i avloppsbrunnen från badkaret. Golvet fylldes med vatten och vid tröskeln rann det över, och fortsatte ner på undervåningen. Några mindre pölar på golvet samt missfärgade tapeter i ovankant i ett rum. Vi har haft en fukt-tekniker på plats som inte kan hitta någon fuktindikation. Försäkringsbolaget vill inte