8 372 läst ·
6 svar
8k läst
6 svar
Tömma brunn
Hej, jag borrade en brunn för ett par veckor sedan men som jag kopplade in först idag. I alla fall så sa min brunnsborrare att jag var tvungen att stå och spola ur brunnen ett par gånger för att få bort allt smuts som far ner i den vid borrningen. Jag har för mig (är osäker) att han pratade om jag jag måste spola i 2-3 dagar konstant. Bara jag ser till att pumpen inte går torr. I alla fall så har jag "tömt" brunnen kanske 7-8 ggr idag men vattnet är fortfarande smutsigt och illaluktande (dock lite bättre färg på det än när jag började). Är det någon som vet hur länge jag kan få hålla på att tömma brunnen, vänta 10 min på att den ska fylla upp och sen tömma den igen osv tills det blir bra vatten (Iaf så jag kan skicka in ett vattenprov). Någon med erfarenhet?
Obs brunnen är ca 45m djup så det går rätt fort att spola ur den (ca 10min) med fullt tryck ur en 32mm pem slang. Pumpen sitter på 35m.
Obs brunnen är ca 45m djup så det går rätt fort att spola ur den (ca 10min) med fullt tryck ur en 32mm pem slang. Pumpen sitter på 35m.
Det kan ta rätt många tömningar innan vattnet blir helt klart, så det är bara att pumpa ur så fort du "orkar". Däremot ska du inte lämna pumpen att gå, för då kan den skadas när vatten nivån blir för låg. Du kommer även att få bättre flöden i hålet efter en tid för borrkaxet i bergets springor följer med ut när du pumpar ur vattnet och då blir tillrinningen högre. Du får kanske hålla på en eller en par veckor
Okej ja får fortsätta tömma då, pumpen går ju tom men kanske 5 sekunder innan jag hinner slå av den. Men de är ju svårt att undvika precis när vattnet tar slut.
Tack för hjälpen iaf
Sent from my GT-S5570I using Byggahus
Tack för hjälpen iaf
Flödet borde stå angivet på ditt borrbevis.
Det är bra att vänta en till två månader med normal användning av vattnet innan du tar ett vattenprov.
Då vattnet kan förändra sig när du inte omsätter hela vattenpelaren på en gång.
Det är bra att vänta en till två månader med normal användning av vattnet innan du tar ett vattenprov.
Då vattnet kan förändra sig när du inte omsätter hela vattenpelaren på en gång.
Okej får vänta ett tag då, ja drack ett glas från de idag i alla fall och det smakade då bra, har slutat lukta nu också, man kände dock lite dammkorn eller va man ska kalla det. Men ja får köra på me tömmningar nån vecka till innan ja lämnar in provet 
Tack för all hjälp iaf.
Tack för all hjälp iaf.
Klicka här för att svara