Ja då ha man lyckats igen, fråga inte hur;) , skriver inlägget med strut på huvudet.
Men följande gäller. Jag har en trasig spolslang för avlopp tillhörande en högtryckstvätt inne i ett avloppsrör och har öppnat så jag har frilagt en bit av ett 110 rör och kan se slangänden 2,5-3m in i röret. Och jag kan också nå avloppet från en spolbrunn precis utanför husvägen, men då det är källare så är det ju mera än 2m ner till botten.
Vill undvika att behöva hugga upp golvet i källaren där slangen ligger.
Tyvärr så ser den till att det blir stopp i den delen av avloppet efter några veckor.
Har en ny spolslang som jag utan problem kan köra genom röret men den spolar inte med sig den trasiga slangen.
Har själv funderingar på att sätta samman elrör med någon specialkrok eller spiralfjärder längs fram.
Eller kan man låta den nya spolslangen dra med sig någon tråd som man sedan kan fästa någon annordning på?
Men behöver alla bra tips och erfarenheter jag kan få. Kan ju inte enbart vara jag som gör sådan här dumheter, eller erkänner, så ni får gärna hänvisa till att ni har en bekant som ni känner väldigt väl och gjorde enligt följande.......

Kan inte låta bli... Hur?

Tanken med elröret låter vettigt tycker jag, men jag tror det kan bli svårt att få till en vettig krok. kanske en råttfälla som får slå till om slangstumpen. Ev med utlösning via tråd genom röret, för att minska risken att den slår igen medan du lirkar den på plats.

jag tror att avloppsspolningsfirmorna har prylar som grejar det där också, men då lär det ju kosta en slant.

Även firmor som sysslar med relining av avloppsrör, de har små arbetsrobotar som kör in i rören och kan ta med sig elverktyg, operatören kan såga i röret innifrån med kamera kontroll.

Då du kan se slangbiten hade jag nog tillverkat en "griparm". Ta ett 16mm VP-rör och trä igenom ett stark snöre så det bildas en ögla i andra änden. För sedan in röret och "trä på" öglan om slangänden (Borde gå då du ser slangen), dra sedan åt snöret ordentligt och dra ut rör och slang. Har använt denna metod för att plocka upp verktyg som ramlat ner i en gatubrunn - funkade utmärkt även om det var lite pill att få öglan om en del av dem.

INGA VP rör (elrör) i avloppet!! .........Blir det inte bättre blir det MYCKET värre.....

• Gilla
Kralle
  • Laddar…
Enk Projektet skrev:
INGA VP rör (elrör) i avloppet!! .........Blir det inte bättre blir det MYCKET värre.....
Konstigt inlägg... Han har en slang som ligger i avloppsröret och behöver få ut den och vill inte öppna golvet. En ögla i ändan av ett rör verkar vara en klok tanke, sen om det är ett VP-rör eller ngn annan sorts rör kanske inte har ngn betydelse, eller?

• Gilla
Kralle
  • Laddar…
Fortsätt ge förslag, även om de inte är beprövade.
Vill ha flera tänkbara lösningar att förbereda innan jag nästa gång spolar rent och öppnar upp för nytt försök.
Har en dryga halvmeter rör i golvet som jag nu kan ta bort som sitter med två skarvmuffar, men vill helst spola rent från rensluckan innan nästa ingrepp.

Hempularen, lyckas jag få bort slangen utan ytterligare ingrepp i golvet ska jag erkänna. Det kostar engagemang i mitt problem för att senare kunna skratta gott åt token som envist går runt hemma och hävdar att han tränar inför lucia med struten på huvudet.

Jag tror att du behöver en liten radiostyrd bil med en minikamera + ledlampa monterad på motorhuven. När du ser problemet går det säkert att lösa på något vis.

I värsta fall har du bara lite extra roligt när du går runt med dumstruten på huvet, så du har inget att förlora på detta....

Mitt förslag är att du ska trä en grövre slang utanpå din spolslang som har fastnat.

MathiasS skrev:
Jag tror att du behöver en liten radiostyrd bil med en minikamera + ledlampa monterad på motorhuven. När du ser problemet går det säkert att lösa på något vis.

I värsta fall har du bara lite extra roligt när du går runt med dumstruten på huvet, så du har inget att förlora på detta....
Idén är Brad^_^b . Jag har en liten kamera för titthål och det sitter LED i fronten, men den är bara 1,2m+ USB-sladd på 2m.
Om jag fäster den längst fram på ett VP-rör och sedan en 5m förlängningssladd för USB-kabel, allt vältejpat skulle jag kunna nå ända fram till spolbrunnen. Tyvärr är det en enkel CO pryl så bildkvaliten är ingen höjdare.
Lägger med det som ett alternativ vid nästa försök, men behöver ytterligare några alternativa lösningar att tillgripa vid nästa attack på problemet.

magnu skrev:
Mitt förslag är att du ska trä en grövre slang utanpå din spolslang som har fastnat.
Precis, och det är här som VP-rör kan vara en lösning.
Har funderat lite under gårdagen och man skulle kunna göra följande;
Ett sammansatt VP-rör på 3-4m som jag försöker få in slangen i, jag får fasa av öppningen så att kanterna blir vassa och tunna längs fram.
Sedan kapar jag 2 spår i VP-röret på 5mm, ett på ovan respektive undersidan ca 5-10cm in på röret.
En stark tråd/snöre med ögla läggs runt VP-röret längst fram och tråden är 1-2m längre än VP-röret.
Om jag lyckas trä VP-röret runt slangen i avloppet och få in den några decimeter så kan jag sedan dra i tråden. Förhoppningsvis så dras då öglan bakåt på VP-röret och glider ned i de sågade spåren och låser fast slangen inne i röret. Och sedan kan jag dra VP-röret bakåt med förhoppning om att slangen följer med, sitter den fast så kanske man kan börja snurra på VP-röret så att slangen släpper. Skulle det inte fungera så får man släppa tråden och rycka loss VP-röret.

Men är det inte så att slangen en gång fastnade så hårt att du tom drog av denna högtrycksslang.
Eftersom du nu är inne med rangliga VP rör och snören mm så betyder det att du räknar med att den har lossnat.

Har du inte möjlighet att köra spolslang från andra hållet?
Filma är en bra ide men kan bli svårt att styra kameran så långt bort.

vet du om slangen sitter fast?
skulle det inte gå att fiska upp den från rensbrunnen annars?
en pinne med ett L längst ner för att lyfta slangen och ev en annan pinne med en krok på, lyft slangen med ena pinnen kroken runt slangen och dra
eller om det kanske skulle kunna gå att flytta den mot ditt hål, beror iof på hur lång slangbiten är

Har fortsatt att fundera på lösningar. Vet inte om slangen fortfarande sitter fast eller har lossnat men den ligger längre in i röret än från början.
Håller fortfarande på att leta lösningar inför nästa tillfälle.
Ska också tillverka en anordning med VP-rör, 20mm respektive 16mm. I toppen på 16mm röret sätter jag en krok som jag kan trä runt spolslangen. 16mm stoppas sedan in i 20mm, där 16mm röret är några decimeter längre än 20mm.
Nu kan man ta hela anordningen och föra i den i röret och när/om man får kroken runt spolslangen kan man dra i 16mm så att kroken låser fast spolslangen mot 20mm röret. Sedan kan man dra och även snurra för att få ut spolslangen. Och ingen risk för att även VP-rören skulle fastna om det sitter för hårt fast.

Kan man svetsa fast en skruvurdragare (normalt sett känd som "grispitt") på en längre stång och gänga in den i änden på slangen, och sedan dra? Kom bara ihåg att den är vänstergängad.

Annars kanske ett rör med en snara längst fram kan fånga upp den? Använd någon riktigt stark lina, tex paracord som tål 250 kg (finns tex prisvärt på multitools.se), så kan du dra åt hur hårt som helst genom att tex knyta den änden du kommer åt runt en skruvmejsel/pinne och sedan snurra.

Troberg skrev:
Kan man svetsa fast en skruvurdragare (normalt sett känd som "grispitt") på en längre stång och gänga in den i änden på slangen, och sedan dra? Kom bara ihåg att den är vänstergängad.

Annars kanske ett rör med en snara längst fram kan fånga upp den? Använd någon riktigt stark lina, tex paracord som tål 250 kg (finns tex prisvärt på multitools.se), så kan du dra åt hur hårt som helst genom att tex knyta den änden du kommer åt runt en skruvmejsel/pinne och sedan snurra.
Det kan ju fungera med fransk träskruv, eftersom vi inte behöver gänga ur något

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.