2 507 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Dimensionering av avloppsventilation
Medlem
· Västra Götaland
· 8 inlägg
Vi köpte nyligen ett enplanshus byggt -77 med en toa/dusch och avloppsventilation upp genom tak (75 mm rör). Ett andra badrum med toa iordningställdes på 90-talet (gjordes av VVS-firma). Avloppet från detta är kopplat på det befintliga "uppströms" om gamla toan/ventilationsröret och från denna nya avloppsgren går en ventilation (75 mm) till vinden där den avslutas med frigolithatt. Vi ska nu byta pannor och papp och jag tänkte passa på att fixa till ventilationen.
Min huvudfråga är: är det verkligen motiverat att ha två ventilationsrör för en enplansvilla med två toaletter? Följdfrågor: om jag kan ta bort/plugga en av de två känns det ju bäst att ta bort den som slutar på vinden. Spelar det någon roll var i systemet ventilationen sitter? Om det finns anledning att ha kvar båda, kan jag i så fall koppla på den nya på den gamla inne på vinden och låta dem ha gemensamt rör genom taket för att slippa göra två takgenomföringar, eller försvinner i så fall poängen med att ha två?
Slutligen, jag vet att det finns starka känslor åt alla håll om vacuumventiler på vinden, men om man ändå skulle välja en sådan, vilket fabrikat är i så fall att föredra ur funktionssynpunkt?
Min huvudfråga är: är det verkligen motiverat att ha två ventilationsrör för en enplansvilla med två toaletter? Följdfrågor: om jag kan ta bort/plugga en av de två känns det ju bäst att ta bort den som slutar på vinden. Spelar det någon roll var i systemet ventilationen sitter? Om det finns anledning att ha kvar båda, kan jag i så fall koppla på den nya på den gamla inne på vinden och låta dem ha gemensamt rör genom taket för att slippa göra två takgenomföringar, eller försvinner i så fall poängen med att ha två?
Slutligen, jag vet att det finns starka känslor åt alla håll om vacuumventiler på vinden, men om man ändå skulle välja en sådan, vilket fabrikat är i så fall att föredra ur funktionssynpunkt?
Medlem
· Västra Götaland
· 8 inlägg
Koppla ihop dom och kör en genomförning i yttertaketselaginella skrev:Vi köpte nyligen ett enplanshus byggt -77 med en toa/dusch och avloppsventilation upp genom tak (75 mm rör). Ett andra badrum med toa iordningställdes på 90-talet (gjordes av VVS-firma). Avloppet från detta är kopplat på det befintliga "uppströms" om gamla toan/ventilationsröret och från denna nya avloppsgren går en ventilation (75 mm) till vinden där den avslutas med frigolithatt. Vi ska nu byta pannor och papp och jag tänkte passa på att fixa till ventilationen.
Klicka här för att svara