Klantade mig idag. Skulle dra igång pumpautomaten inför sommaren. Hade glömt att jag skruvat av bottenventilen. Jag kopplade på slangen och fyllde pumpen med vatten. Det fungerade lika bra som alltid tills jag råkade släppa ned sugslangen så att den nådde botten. Där fanns både slam och småsten som sögs in i pumpen. Den stannade. Så nu står den bara och brummar när jag slår på den. Misstänker att det borde gå att få ut skiten (stenen?) som kommit in men jag vill inte börja röja i fel ände. Var tycker ni jag ska öppna pumpen för att se om jag kan få ut något? Eller är det kört?

Bifogar bild på pumpen 0638161000-hemS.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ingen?
:confused:

Men det är väl bara att skruva, du har inget att förlora. Är det repigt eller avbrutet så kommer pumpen att fungera sämre eller inte alls

Ok, tack... men jag är osäker på var jag ska öppna först för att inte behöva öppna på en massa 'onödiga' ställen

Lossa bara de fyra bultarna mellan den blanka delen och motorflänsen. Det är en mycket enkel konstruktion med några tätande oringar så inget kan förstöras eller bli besvärligt att få ihop igen. Du har säkert fått grus och småsten mellan pumphjulet och diffusorn som låser fast, öppna bara upp så ser du direkt hur det hänger samman. När du rensat ur den är det bara att sätta i hop och testa, som protte sa kanske skador gjort funktionen lite sämre men det är en robust kostrukion så förhoppningsvis blir det ok. Finns även delar att skaffa till pumpen i värsta fall så slipper man skaffa ny i onödan.

Tack!
Det var precis denna typ av tips jag var ute efter.
Ska måla huset några timmar och sen koppla av med att försöka fixa pumpen.
Återkommer om hur det gick

Nu har jag öppnat, renspolat och testat pumpen.
Första gången blev det stopp (nästan) direkt. Men jag märkte att den snurrade ett kvarts varv och det var skillnad jämfört med innan jag renspolat. Så jag stängde av och satte på några gånger för att 'stöta' igång den. Och till slut gick det. Och den tömmer en tiolitershink på några sekunder. Ingen märkbar skillnad.
Tack för hjälpen!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.